Annons

Recensioner allt viktigare för att få bokningen

zoom Märtas Kafé och butik i Höllviken i Skåne Anders Johansson
Märtas Kafé och butik i Höllviken i Skåne Anders Johansson
I juli släppte TripAdvisor en ny studie utförd av Ipsos MORI som visar att den som ska boka ett hotell eller en restaurang i snitt läser nio recensioner innan de bokar.
Annons

TripAdvisor är världens största resesajt med 490 miljoner besökare varje månad som kan ta del av 790 miljoner recensioner av 8,3 miljoner hotell, restauranger, sevärdheter, upplevelser och annat som resenärer recenserat.

I undersökningen tillfrågades över 23 000 användare av TripAdvisor på över 12 marknader. Frågorna handlade om hur de använder recensioner när de väljer hotell, restauranger och olika upplevelser.

Studien visar att allmänhetens kunskap (som ofta är rätt) är huvudanledningen till att folk besöker TripAdvisor. Recensionerna är beskrivande och därmed en bra informationskälla, de stämmer för det mesta och det finns recensioner om det mesta. 85 % i undersökningen säger att de recensioner de har läst på TripAdvisor också reflekterar deras egna upplevelser. Lika många säger att genom att läsa recensioner på TripAdvisor så blir de säkrare på vilket hotell eller vilken restaurang de ska välja.

80 % säger att de alltid eller väldigt ofta läser recensioner innan de väljer hotell och genomför bokningen. Lika många säger att det är mer sannolikt att de väljer ett hotell som har högre betyg om de väljer mellan två i övrigt liknande hotell och över hälften säger att de aldrig skulle boka ett hotell som inte hade några recensioner alls.

När resenären planerar sina resor och läser recensioner letar de efter de senaste recensionerna först. De vill veta hur hotellet uppfattas just nu och inte för länge sedan. Närmare 80 % av resenärerna är fokuserade på de senaste recensionerna. Hotellen behöver inte heller vara så oroliga om de då och då får en dålig recension för 40 % av resenärerna säger att de ignorerar extrema kommentarer. Strax över hälften läser många sidor recensioner för att få en samlad bild av hotellet. I genomsnitt läser en besökare på Tripadvisor nio recensioner innan de gör en bokning av ett hotell eller en restaurang.

TripAdvisor är inte i första hand till för resenärer som vill klaga. På frågan om varför resenärerna skriver recensioner svarar nästan 90 % att de vill dela med sig av bra upplevelser till framtida resenärer. Detta verkar stämma eftersom det genomsnittliga betyget på TripAdvisor är 4,22 på en femgradig skala.

Personligen har jag bara skrivit en recension på TripAdvisor och det var om en BBQ restaurang i Austin, Texas, som var helt fantastisk. Den fick betyget 5. De flesta hotell och restauranger jag besöker är bra, men inte så bra att jag lägger min tid på att skriva recensioner. Jag skulle inte heller skriva en dålig recension om inte stället var så dåligt att jag bara var tvungen att varna mina medresenärer.

Min viktigaste slutsats av undersökningen från ett hotellperspektiv är att se till att det kontinuerligt skrivs recensioner (eftersom resenärerna tittar på de senaste recensionerna) samt leverera en gästupplevelse som är värd att recensera.

Är du redo att ta nästa steg i karriären?

Är du redo att ta nästa steg i karriären?

Besöksnäringen – med hotell- och restaurangbranschen som den enskilt största sektorn – är en av de snabbast växande i Sverige. Branschen skriker efter kompetens. En av lösningarna är distansutbildningen Hotel & Restauran...