Annons

Resenären nu helt beroende av mobilen

Förra veckan hölls HSMAI ROC (revenue optimization conference) i Amsterdam i samband med att HITEC (världens största hotellteknologikonferens och mässa) hölls i Europa. HSMAI ROC lockade drygt 200 deltagare från olika länder i Europa. Programmet var klart bättre än förra året och sannolikt det bästa programmet under de sju år HSMAI ROC arrangerats i Europa. Här är några axplock och reflektioner.
Annons

Förra veckan hölls HSMAI ROC (revenue optimization conference) i Amsterdam i samband med att HITEC (världens största hotellteknologikonferens och mässa) hölls i Europa. HSMAI ROC lockade drygt 200 deltagare från olika länder i Europa. Programmet var klart bättre än förra året och sannolikt det bästa programmet under de sju år HSMAI ROC arrangerats i Europa. Här är några axplock och reflektioner.

Årets konferens startade med att Aleks Krotoski, som är journalist och socialpsykolog och sänder för BBC radio och The Guardians techpodcast, talade om hur teknologi påverkar resandet. Hon tog snabbt död på myten om att det skulle finnas en mottrend där folk vill lägga ifrån sig sin smarta mobiltelefon. Det är snarare så att den smarta mobilen har revolutionerat resandet i grunden och att den som reser helt enkelt inte längre kan klara sig utan en smart mobil. Vi är nu så beroende av vår smarta mobil att hela 45 % av de tillfrågade i en undersökning har känt mobilen vibrera i fickan fastän de håller den i handen och hela 90 % har känt mobilen vibrera i fickan fastän den inte har gjort det. Folk är livrädda för att missa något och har därför blivit alltmer beroende av sin mobil. Möjligheterna med mobilen har också gjort att all makt har flyttats från leverantören (flygbolaget, hotellet, restaurangen eller butiken) till kunden. Förr var föreningar lokala och platsbundna. Aleks talar om att internet har möjliggjort kontakten kring speciella intressegrupper över hela världen. Intressen är globala och inte längre platsbundna. Ett gemensamt intresse, t.ex. berg-och-dal-banor förenar människor från alla länder vilket så småningom leder till ökat resande inom intresseområdet. Unga människor (upp till 25 år gamla) ser sig inte längre som en bestämd nationalitet utan mer internationella utan tydliga gränser. Det är just teknologin som möjliggör detta synsätt. All statistik och forskning visar att beroendet av den smarta mobilen kommer att fortsätta att öka de närmaste åren.

Hela besöksnäringen måste inte bara säkerställa att de är närvarande i den mobila världen utan också att innehållet på alla sätt är anpassat till mobilen. Detta innebär också att företagen finns med i rätt sammanhang i Google (kartor, hotell, restauranger, Google Trips, etc) på Foursquare och Facebook samt i alla tänkbara bokningskanaler och platser som handlar om destinationen. Människor litar alltmer på att med hjälp av den smarta mobilen hitta de rätta restaurangerna och de rätta sevärdheterna på destination. Beteendet gör att alltfler hoppar över att planera vistelsen innan resan börjar.

Jag har själv hamnat i samma mönster. Jag är säker på att Google kartor kommer att leda mig rätt både när jag åker kollektivt och när jag går. Foursquare talar om för mig vilken restaurang eller vilket kafé jag ska välja. Hotellet har pre-check-in via mobilen och jag får veta vilket rum jag ska bo i. Mobilen blir nyckeln till rummet och jag behöver inte gå via receptionen. Den smarta mobilen har gjort det mycket enklare att resa och dessutom hjälper den till att få den absolut bästa upplevelsen på destinationen.

Konsumentens nya beteende i användningen av den smarta mobilen leder till att företagen inom besöksnäringen måste investera i ny teknologi samt i att bygga upp innehållet i de olika kanalerna. Detta kommer att kosta pengar, men den som väntar för länge kommer helt säkert att hamna på efterkälken och snabbt börja tappa gäster.