Svårt för gästen med alla hotellvarumärken

Hur många hotellvarumärken klarar konsumenten att hålla ordning på? Marriott har numera ungefär 30 hotellvarumärken i sin portfölj från lyxhotell till lågprishotell. Marriott blir ett sammanhållande namn för alla varumärken i form av världens största lojalitetsprogram för hotell.

De andra megakedjorna har också många olika varumärken där varje varumärke mer eller mindre direkt konkurrerar med jämförbara varumärken inom de andra megakedjorna. Ur konsumentens perspektiv blir skillnaderna allt minder mellan jämförbara varumärken. Till slut är det bara priset som är skillanden. Detta innebär att priset pressas och att hotellen själva hjälper till att pressa priserna. Flygbranschen har de senaste åren gått igenom samma process och är numera kostnadsjägare och serviceförsämrare för att kunna erbjuda lägsta priset. I många andra fall har hotellen följt flyget några år senare. Det värsta som kan hända för hotellens lönsamhet är att hotellen fokuserar på kostnaderna mer än värdet till gästen. Vi får se de närmaste åren om hotell blir en alltmer generisk produkt/tjänst eller om hotellen vågar differentiera sig mer än idag.

Nästa frågeställning är vilka hotellvarumärken som fungerar på olika marknader. Den nordiska konsumenten har sannolikt forfarande svårt att hålla isär och uttala Clarion, Quality och Comfort och än mindre Choice. Det är betydligt lättare att uttala Scandic och kanske just därför har Scandic Nordens starkaste hotellvarumärke. Scandic gav ju dessutom upp satsningen på varumärket HTL och gjorde om dessa till Scandic. Även alla hotell med namnet Rica blev Scandic efter övertagandet. Ett tydligt varumärke är lättare att göra känt.

Best Western introducerar nu varumärket "SureStay" i Sverige. Detta får bli ett exempel på ett ord som på svenska inte blir så bra. Vem vill bo på ett surt hotell? Det kommer att ta tid att lära konsumenten ytterligare ett amerikanskt varumärke. SureStay finns dessutom som SureStay Hotel, SureStay Plus hotel och SureStay collection. Alla varianter kommer sannolikt inte till Sverige för att marknaden helt enkelt är för liten för så många varianter av varumärken.

Trenden är att megakedjorna skapar fler varumärken med resonemanget att varje varumärke attraherar en viss målgrupp. Ju fler varumärken i portföljen desto fler olika typer av gäster når man i hela megakedjan. Mottrenden är att vara unik och ha sitt eget varumärke helt oberoende från de stora kedjorna. Detta lockar sin speciella målgrupp. Vilken väg som är mest framgångsrik lär tiden utvisa. Många börjar tro att kedjevarumärkena i takt med OTA:ernas tillväxt har börjat förlora sin betydelse. Gästerna hittar numera hotellen lika lätt utan att de ingår i någon typ av kedja.

blog comments powered by Disqus

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons