Annons

Sverige uteblev från WTM

zoom
Sverige har ingen monter på en av världens största turistmässor World Travel Market (WTM) i London 2018. Jag har besökt WTM under många gånger under 30 års tid och det här är första gången jag inte ser Sverige på mässan.
Annons

Jag ska spekulera lite om vad det betyder att Sverige inte är på plats för att marknadsföra Sverige som destination.

Beslutet att inte delta kan vara ett väldigt strategiskt beslut. Marknadsföringen till potentiella besökare från Storbritannien är i princip meningslös för att det brittiska pundet är svagt vilket innebär att det helt enkelt blir alldeles för dyrt att resa till Sverige jämfört med andra likvärdiga resmål. Ett annat skäl kan vara att en hård Brexit helt enkelt kommer att innebära att det blir svårare att resa till Sverige och om det blir riktigt allvarligt, så kommer britternas ekonomi försämras och då har de mindre pengar att lägga på resor.

Finland, Norge och Island har dock inte gett upp utan finns representerade med väldesignade montrar som inspirerar till besök.

Beslutet att inte delta kan vara marknadsföringsstrategiskt. Sverige har helt enkelt fattat samma beslut som Amsterdam, dvs. att sluta med marknadsföringen. Det kommer så många turister till Amsterdam att det är svårt att ta hand om alla. Dessutom är prognoserna att antalet turister kommer att fortsätta att öka trots att all marknadsföring nu är slopad. Det kanske är dags att stämma i bäcken även för Sverige, så att vi inte riskerar att det kommer för många turister till Sverige i framtiden.

Beslutet kan ha skett utifrån en förändring av målgrupperna. Den nya målgruppen som Sverige söker letar efter information om destinationer på Internet och det är där Sverige syns allra bäst för potentiella besökare. Det känns modernt och är sannolikt en smartare strategi än att fortsätta i samma gamla hjulspår med mässdeltagande. Kanske har mässan som sälj/köp/mötesform spelat ut sin roll.