Annons

Teknologin är redo för hotellen

Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island hade samma utställningsmontrar på ITB i Berlin i år som förra året och de senaste åren. Alla har väldigt många bord eller bås där man kan göra affärer. Det är precis vad ITB handlar om. I år slog mässan rekord med 28 000 internationella professionella besökare från länder utanför Tyskland. Tyvärr gjorde strejken på Berlins flygplatser att totalt antal professionella besökare minskade något till 109 000. Totalt ställde över 10 000 företag ut från 184 länder och regioner runt om i världen på 160 000 kvm.
Annons

Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island hade samma utställningsmontrar på ITB i Berlin i år som förra året och de senaste åren. Alla har väldigt många bord eller bås där man kan göra affärer. Det är precis vad ITB handlar om. I år slog mässan rekord med 28 000 internationella professionella besökare från länder utanför Tyskland. Tyvärr gjorde strejken på Berlins flygplatser att totalt antal professionella besökare minskade något till 109 000. Totalt ställde över 10 000 företag ut från 184 länder och regioner runt om i världen på 160 000 kvm. Intresset för teknologi ökar och i år uppläts ytterligare en hall till företag inom teknologi. ITB handlar även om utbildning och totalt hölls 200 seminarier under fyra dagar.

Jag tillbringade mest tid i hallarna med teknologi. Här är några tydliga trender inom teknologi för hotell.

  • Det finns inget system som har en lösning som täcker alla behov i ett hotell
  • Varje system löser en del av ett hotells totala behov och det väldigt bra
  • Alla system kräver kunskap av hotellet för att vara till maximal nytta
  • Automatisering ligger fortfarande långt fram i tiden. Systemen måste skötas av smarta människor
  • Hotellens viktigaste uppgift är att säkerställa kvaliteten på informationen för att kunna få ut maximalt av alla system

Konsulter, leverantörer och även flera hotellkedjor säger att branschens största utmaning är att utbilda sina medarbetare (på alla nivåer – även toppskiktet) i att förstå och kunna använda teknologi på rätt sätt för att bli mer lönsamma. En annan utmaning är att få olika system att kommunicera med varandra för att kunna samla data för analys och bättre beslut.

Självklart kommer teknologin för hotellen att utvecklas vidare i framtiden, men just nu är det ingen ny teknologi som ligger och lurar runt hörnet som kommer att revolutionera hotellens sätt att arbeta. Nu finns det riktigt bra system inom följande områden

  • Molnbaserade hotellsystem (PMS)
  • Kundsystem (CRM) och recensionshanteringssystem
  • Analyssystem (BI), prognos och planeringsverktyg

De system som finns på marknaden är riktigt bra så nu handlar det bara om att välja rätt system, upphandla, utbilda sig och använda systemen. Allt för att hotellet ska bli ännu mer framgångsrikt.

Finsk bondost och Tjinuskisås…

En hel del nytt på menyn nu, det har vart intensiva veckor här nu med en hel del justeringar och tester.
Vi har länge velat ha en liten minidessert på menyn, helst en osträtt men inte lyckats hitta något som är ”vi”, ost är (i alla lägen) sjukt gott, vi använder ost lite överallt i menyn som smaksättare men inte som huvudnummer i en egen rätt.
Annons

Oskar, som är uppvuxen i  Wasa i Finland droppade osten med det helt underbara namnet ”Finsk bondost” en snabbystning som man visserligen kan köpa på välsorterade (finska) butiker men som görs bäst själv. I korta drag: kärnmjöl, yoghurt och ägg sjuds upp, ystningen får fälla ut och detta får sedan rinna av i duk varefter smör rörs ner i ostmassan. Osten pressas sedan i duk och stansas sedan när den är kall till runda fina puckar.

Finsk bondost, det namnet viftar man inte bort så Oskar har ystat och skapat en rätt med ytterligare en Finsk klassiker: Tjinuskisås. Tjinuskisås är ytterligare ett namn man inte viftar bort, det här är en klassisk kolasås som äts i Finland med frysta bär oftast, sjukt god och absolut nyttig.

Den finska bondosten stekt och läggs i botten på en djup tallrik, Tjinuskisås (i generösa drivor) hälls över osten och sedan myltade hjortron, punkt. Här har vi en liten miniosträtt som är ”vi”, den låter omöjlig men är fullständigt möjlig kan jag berätta, sjukt god, vi är nöjda nu!

Nya utmaningar för hotellen

I år var temat på Pandox hotellmarknadsdag "vilken inverkan en dynamisk och osäker värld har på hotellbranschen". Talarnas budskap var klart och tydligt att hotellen måste hänga med i förändringarna för att överleva.

Tisdag den 21 november var det dags för Pandox årliga hotellmarknadsdag. Temat kanske indikerade att det kommer sämre tider, men slutsatsen efter att ha lyssnat på alla talare är att hotellbranschen går en ljus framtid till mötes. Det verkar nästan som om ingenting kan stoppa turismens tillväxt. Terror, krig, kriser, naturkatastrofer och epidemier blir bara små hack i utvecklingskurvan. Kanske är denna optimism ett litet varningstecken precis som en av talarna berättade om att hans städerska hade köpt hus i Florida strax innan finanskraschen 2008 och att han borde ha reagerat på att något kanske då inte stod rätt till i USA:s ekonomi. Prognoserna för turismen är att den har växt de senaste 10 åren och förväntas växa med 4 % per år de närmaste 10 åren. Turismen står för 10 % av BNP och har 300 miljoner anställda i världen. Nästa år behöver branschen anställa 12 miljoner personer om inte produktiviteten förbättras i snabbare takt än försäljningstillväxten.

Hela branschen står inför en förändringsprocess som innebär en avsevärt ökad produktivitet. Vi är egentligen mitt inne i processen och den gör ont för många hotell. Det första steget är digitaliseringen som redan gjort intåg i branschen i distributionsledet. OTA:erna har digitaliserat hela köpprocessen av övernattningar (i alla dess former) och har gjort ett så fantastiskt bra jobb att de kan ta 15-30 % av intäkterna i provision. Många hotell missade utvecklingen och får nu betala dyrt under en omställningsperiod. Nästa steg handlar om att robotar tar över en del arbeten som idag görs av hotellens medarbetare. Det handlar inte om robotar som ser ut som människor utan osynliga ”robotar” som t.ex. den smarta mobiltelefonen som själv checkar in och ut gästen, som ger personlig information och som är en fjärrkontroll för service under gästens vistelse på hotellet. De flesta administrativa uppgifter, som t.ex. bokföring, kommer i framtiden att skötas av smarta robotar. Ganska nära i tiden ligger ett nytt EU-direktiv att använda elektronisk fakturering vid offentlig upphandling. Detta innebär en besparing för svenska myndigheter och för leverantörerna, i det här fallet hotellen. Nästa steg är att alltfler robotar tar över de rutinuppgifter i hotellen som är repetitiva och enkla att utföra av just robotar. Tyvärr lär det dröja länge innan det finns en städrobot som städar hotellrum. Detta jobb är ännu så länge för svårt att klara för en robot. Några lösningar finns dock att köpa redan idag, t.ex. robotdammsugaren Maidbot som dammsuger rummet eller korridoren när städaren hanterar svårare uppgifter. En annan lösning är Relay som är en leveransrobot för bl.a. hotell. Dessa och andra nya lösningar handlar om att öka produktiviteten för att ha råd att upprätthålla en personlig service till alla gäster.

Det viktigaste är fortfarande att lägga fokus på att förstå vad hotellets målgrupp vill ha idag (och inte vad de ville ha för två år sedan). Idag handlar det om att bygga ett varumärke som gästen kan ha förtroende för, som är äkta och meningsfullt samt som skapar social förändring och långsiktig hållbarhet. Konsumenten ställer idag till och med krav på att varumärken ska ta ett lika stort socialt ansvar som det offentliga. Varumärken som innehåller någon form av delningsekonomi där man hyr istället för äger är mycket tilltalande för framförallt en yngre målgrupp. Allt fler konsumenter förskjuter sin konsumtion från att köpa saker till att konsumera upplevelser som ger minnen för livet.

En av grundarna till Zoku (i Amsterdam) berättar om idéerna bakom konceptet. Det mest slående är hur mycket tid de ägnade åt att förstå sin målgrupp innan de ens började designa hotellet. Mängder med intervjuer med en ganska smal målgrupp som har Generation Y:s sätt att tänka blev underlag för utvecklingen av konceptet. Jag har bott två nätter på Zoku och det är de bästa publika ytor jag någonsin har upplevt i ett hotell. Designen av konceptet är viktigt, men än viktigare är vem som får bli ”Sidekick” som alla medarbetare kallas. Med hjälp av smart teknologi har de flesta traditionella och onödiga rutiner eliminerats så att alla ”Sidekicks” kan fokusera till 100 % på att på ett personligt sätt ta hand om alla gäster. Den känslan kommer jag ihåg så fort jag tänker på min vistelse på Zoku.

Sammanfattningen av dagen är att förändringarna i omvärlden sker i en accelererande takt. Det blir allt svårare att hänga med i förändringstempot, men de som försöker hänga med är de som kommer att lyckas. Alla andra kommer att hamna långt efter och så småningom gå en plågsam död till mötes.

Vänlig och äkta service i världsklass

Ponte Vineyard Inn är en liten äkta pärla i vindistriktet Temecula som ligger mellan Los Angeles och San Diego. Hotellet rankades som nummer 6 på Tripadvisor av alla hotell i hela USA 2016.

Hotellet öppnade 2012 och är 4-stjärnigt och de är väldigt stolta över att vara just 4-stjärniga och inte 5-stjärniga. Rum, restaurangerna, lobby, trädgård, vingården och snart även ett stort poolområde med en stor pool och bubbelpool är i perfekt skick med allt som man kan behöva. Hotellrummet är stort och har alla detaljer som förväntas och lite till.

Det absolut bästa med hotellet är att det är en lugn oas inte långt från Los Angelesområdet med 20 miljoner invånare. Servicenivån är perfekt för vad en svensk resenär känner sig bekväm med och lite extra när det känns rätt. Parkerar bilen gör man själv precis utanför entrén. In- och utcheckning samt hjälp med bordsbokning och tips på aktiviteter i området i receptionen är vänlig och genuint trevlig. Service i alla tre restaurangerna är äkta och trevlig. Frukosten är bordsserverad och dag två kommer servitrisen med rätt typ av kaffe utan att vi behöver fråga om det. Vi är igenkända och får service utöver förväntan.

Området producerar än så länge inte särskilt bra viner, men är sannolikt på väg att bli duktigare. Det finns någon producent i området som har fått höga poäng för sina viner. Området drabbades av Pierce’s disease – en bakterie som förstör vinrankan vilket ledde till att stora delar av vingårdarna fick planeras om för 15 år sedan. Numera är Ponte Vineyard certifierad som California Sustainable Winegrower. Ponte Vineyard har skapat en helhetsupplevelse kring vinet, med vingården, produktionen, lagring, butik, restaurang och en underbar trädgård med stor festlokal för bröllop och allt utifrån tanken att det ska vara långsiktigt hållbart.

Hela upplevelsen genomsyras av att det här är på riktigt. Det är äkta, genuint, lokalt och att man bjuder på det bästa som finns i området. Detta är också ett bevis på att det går att lyckas även om anläggningen ligger en bit bortom allfartsvägarna.

Lärdomen för oss i Sverige är att det ligger i tiden att satsa på det som finns precis just där du befinner dig med din anläggning. Utveckla det lokala, visa upp det äkta, bli en oas i den alltmer stressade omvärlden och säkerställ alltid att hålla rätt kvalitet på anläggningen, produkten och servicen. Tänk på att rätt nivå på kvaliteten idag är mycket högre än den var för bara tio år sedan. Det finns massor av möjligheter att skapa liknande koncept och upplevelser som Ponte Vineyards i Sverige.

Google lanserar ny hotellsök

Google uppdaterar sitt program och gränssnitt för hotellsök. Först ut är fem länder (vilka är ännu inte känt) som får testa nya hotellsök. Syftet är att förenkla för användaren att hitta rätt hotell till rätt pris.

Google har satsat inom många områden inom resande. Det senaste är nya hörlurar med automatisk översättning från många olika språk. Många har skojat om att Google översättning inte översätter korrekt, men för ett tag sedan lanserades nya översättningsalgoritmer, så nu är översättningarna riktigt bra. Det är klart att de nya hörlurarna kommer att ha vissa barnsjukdomar, men det är i alla fall ett stort steg in i framtiden att man kan tala med en person som talar sitt språk och få en omedelbar översättning direkt in i örat. Detta kommer inte bara att hjälpa fritidsresenärer att beställa mat på restaurang utan också låta människor lära känna varandra bättre över hela världen.

Pröva Google assistant som numera kan hantera väldigt många delar av resan. Det går att tala med Google assistant och få hjälp med att hitta hotell eller flyg, bokning, incheckning och annat som kan behövas under resan. Google assistant finns i alla typer av enheter, från den smarta telefonen och läsplattan till datorn eller TV:n.

Numera är det ett måste att hålla all information om hotellet uppdaterat hos Google. Besök Google My Business och läs på om hur hotellet syns bäst.