Annons

Välj rätt teknologi för framtiden

zoom Paneldebatt under Amadeus konferens i maj 2019 Anders Johansson
Paneldebatt under Amadeus konferens i maj 2019 Anders Johansson
Ska hotellen ha fokus på sin CRS eller sitt PMS? Utvecklingen är tydligt på väg åt CRS.
Annons

I förra veckan var jag på konferens med TravelClick och Amadeus. De presenterade sina uppdaterade system och framtidsplaner samt hade paneldebatter med partners, konsulter och hotell. Här är några reflektioner från framförallt paneldebatterna.

De stora megakedjorna har centrala bokningssystem (CRS) som ursprungligen är utvecklade på 1960-talet. Ett av de mest kända systemen är Holidix som utvecklades för Holiday Inn och lanserades 1965. Detta var unikt på den tiden och det första centrala bokningssystemet för hotell. Det enda jämförbara systemet var Sabre som lanserades 1963 och då bara hanterade flygbokningar. 1988 köptes Holiday Inn av ett brittiskt bolag som 2003 blev InterContinental Hotels Group (IHG). Under flera år har Amadeus utvecklat ett nytt centralt bokningssystem som nu har implementerats i samtliga 5600 hotell inom IHG. I lösningen ingår även ett PMS så Amadeus kan numera leverera en helhetslösning till megakedjor.

I en av paneldebatterna diskuterades just hur CRS och PMS kommer att utvecklas framöver. Det finns få CRS i världen. Amadeus och Sabre är de stora aktörerna och sedan finns det några få mindre leverantörer. Antal PMS i världen beräknas till ca 1300 olika varav många är lokala. Störst är Oracle Hospitality som har Opera och Suite8 med närmare 40 000 hotell. Diskussionen handlade om var det äkta rumslagret kommer att finnas i en CRS eller i en PMS. För de stora megakedjorna är det givet att rumslagret kommer att finnas i CRS medan för independenthotell beror det på. De hotell som ingår i frivilliga kedjor kommer sannolikt att bli hårdare kopplade till CRS. Här kommer availability, rate och inventory, dvs alla bokningsbara rum, priser och bokningar att ligga. PMS får funktionen av en kassaapparat med minimalt antal funktioner.

Konsulterna förutspådde på sikt en avsevärd konsolidering av PMS-leverantörerna till några få generella system samt ett antal PMS för specifika hotelltyper, t.ex. resorts, konferenshotell, longstay, vandrarhem, m.fl.

En annan trend som diskuterades handlade om att kunna ge gästen personliga priser och erbjudanden. Här har olika leverantörer till hotellen kommit långt och flera både inklusive TravelClick och andra leverantörer har fungerande system för att förutse vad gästen skulle vilja ha och presentera just detta och några alternativ. Detta leder till att många tror att begreppet rumstyp på sikt kommer att försvinna och ersättas med olika egenskaper, t.ex. utsikt, balkong, badrock, etc. som gästen väljer mellan istället för att behöva förstå rumstyper.

Det tar tid att byta system. Det tar ännu längre tid att ändra sitt sätt att arbeta. Ny teknologi och nya möjligheter kommer nu i snabb takt och därför är det viktigt att redan nu börja fundera på hur hotellets systemlösning ska se ut om några år.