Annons

Hållbarhet ÄR lönsamhet

zoom Det finns ingen motsättning mellan hållbarhet och lönsamhet Foto: Colourbox
Det finns ingen motsättning mellan hållbarhet och lönsamhet Foto: Colourbox
När jag föreläser väljer jag numer alltid att svara på frågan redan innan den kommer. Det finns inget motsatsförhållande mellan hållbarhet och lönsamhet.
Annons

När jag föreläser väljer jag numer alltid att svara på frågan redan innan den kommer.

–Hållbarhetsarbete är ju både kostsamt och osäkert, hur säkerställer du att lönsamheten inte tar stryk till förmån för hållbarheten?

För många av de hållbarhetsfrälsta är frågeställningen kanske stötande. Sitter du där och tycker att din lönsamhet är viktigare än vår gemensamma framtid?

Frågan sammanfattar en fördom som många valt att inte utmana. Att lönsamhet och hållbarhet inte går hand i hand. Att det finns ett motsatsförhållande i att ta ansvar för sin påverkan på omvärlden och att tjäna pengar. Men det stämmer inte.

Svaret på föreläsningsfrågan är enkelt. Den påstådda motsättningen är absurd. Det måste ju vara bättre att tjäna pengar på någonting bra än att tjäna pengar på någonting dåligt?

Så nu reder vi ut.

Lönsamhet

För de som driver en affärsverksamhet är lönsamheten den viktigaste parametern att ta hänsyn till. Listan på löpande kostnader är lång och för de flesta mindre företag är lönsamheten också det som betalar alla kostnader hemmavid. Utan lönsamhet, inget företag. Inget företag, personlig katastrof. Inom många större företag handlar det istället om att behålla jobbet. Klarar du inte lönsamhetskraven byter vi ut dig. Ingen lönsamhet, inget jobb. Inget jobb, personlig katastrof. Så att hävda att företag sätter lönsamheten i första rummet för att de inte bryr sig om sin omvärld är inte sant. Det är rätt och slätt den verklighet de måste förhålla sig till.

Hållbarhet

Hållbarhetsarbete startar alltid i en vilja att ta ansvar. Det måste börja med en översikt av verksamheten för att se var påverkan sker och i vilken grad. Sen kan möjligheterna till förändring utvärderas.

Miljöpåverkan är förstås viktig: är den negativ, på vilket sätt och hur mycket? Social påverkan: hur mår våra medarbetare på jobbet? Har de allt de behöver för att utföra bästa möjliga arbete? Och hur påverkar verksamheten andra människor, världen runt? Vet vi ens? Går det att ta reda på? Ekonomisk påverkan: Hur ser vi till att de ekonomiska investeringarna blir lönsamma, på kort och lång sikt? Hur kan ansvarstagandet användas i kommunikation och marknadsföring, för att stärka varumärket?

De hållbara lösningarna är de lösningar som skapar största förändring till det bättre och den som skapar mesta möjliga värde, för planeten, människorna och lönsamheten.

Men hållbarhet måste också få kosta

Om vi vill att hållbarhet ska tillföra ett värde till varumärket så kostar det pengar, vilket är bra så länge investeringen är väl genomtänkt. Detta enligt exakt samma principer som vi jobbar med t.ex. marknadsföring, produktutveckling eller kompetensutveckling. Hållbarhet är en investering och investeringar kostar, det är bara naturligt. Gör du en investering som inte kan räknas hem har du tyvärr tagit ett icke lönsamt affärsbeslut, hållbart eller ej. Det har ingenting med ”kostsamt hållbarhetsarbete” att göra.