Annons

Hållbarhet är min motor, besöksnäring min passion

zoom Caroline Strindmar, hållbarhetsstrateg på Visita. Foto: Carla Lokmakka
Caroline Strindmar, hållbarhetsstrateg på Visita. Foto: Carla Lokmakka
Annons

”Jorden är på väg att nå gränserna för vad den klarar av, till följd av människans påverkan. Vi måste ändra sättet vi lever på snarast för att vända utvecklingen i en positiv riktning”.

Detta skulle kunna vara ett citat från vilket nyhetsprogram som helst idag. Eller från en forskningsrapport om miljö- eller hållbarhet. Eller från ett samtal mellan två personer på stan.

Men just det här är ett citat jag minns från de naturdokumentärer jag älskade som liten. Från kanske sex års ålder fascinerades jag av det förunderliga i hur vår planet är minutiöst sammansatt och spektakulärt utformad. Allt var så vackert!

Under min uppväxt har jag frustrerad gått till mina föräldrar och frågat ”varför gör vi så här om vi vet att vi skadar naturen och förstör för oss själva?”. De försökte förklara. ”Det är stora problem som är svåra att förstå med många saker som påverkar”.

”Många med makt som måste ändra på mångas beteenden, många som tycker att det är jobbigt att ändra sig, många som inte vill, många som inte kan och många som inte förstår… Det är jättesvårt att göra något åt!”

Svårt? Jobbigt? Det var inte en ursäkt jag fick använda i något annat sammanhang när det var något jag inte ville göra. Varför funkade det nu, när själva planetens överlevnad stod på spel? Jag förstod inte, det gick inte ihop.

Frustrationen över detta ologiska har jag burit med mig sedan dess. Jag kände en stark vilja att göra något, hitta lösningar, och det fanns många frågor som behövde svar. När jag fått min miljövetarexamen från Södertörns Högskola hade jag fått många svar på hur det hela hängde ihop, men få pusselbitar till lösningar.

Det mest ovärderliga var ändå att jag lärde mig att hantera det som för mig är grundläggande för den som vill arbeta med hållbarhetsfrågor: Att acceptera att lösningarna är komplexa och att det är naturligt att känna sig övermannad av uppgiften. Att acceptera att om en gör något i ena änden kommer något annat att påverkas i den andra. Att acceptera att en inte kan göra allt men alla kan göra något. Att acceptera att den lilla förbättringen är lika viktig som den stora, bland annat eftersom den lilla förändringen ibland ger upphov till något större.

Under studietiden fann jag näringslivet genom den nystartade studentorganisationen Sustainergies och inspirerades av förändringsviljan och den snabba förändringstakten många av företagen i Sverige uppvisade. Det är här lösningarna börjar falla på plats, det är ju här det händer! Det var där jag ville vara.

Nu har jag arbetat med hållbarhetsfrågor i tio år. Från spa- och konferenshotellet Yasuragi, och den stora koncernen Nordic Choice Hotels, till Visita, en sammanhållande och ansvarstagande kraft i den svenska besöksnäringen.

Hållbarhet är min motor, besöksnäring min passion. Jag upptäckte tidigt att branschen präglas av stark förändringsvilja, energi och företagsamhet i överflöd, serviceanda som sträcker sig långt över att bara lösa gästens problem. Det finns så mycket innovation, påhittighet, följsamhet och – framför allt – goda exempel på hållbara lösningar som implementeras och används överallt, hela tiden. Jag upplever att besöksnäringen har förstått att det framtida företaget är det hållbara företaget.

I kommande inlägg kommer jag att fördjupa mig i vad det betyder och ge exempel, tipsa om konkreta verktyg och mycket mer. Men vill du nå mig redan idag så finns jag bara ett mail eller telefonsamtal bort. Vi hörs!

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Med Besöksliv når du stjärnorna i restaurangbranschen

Besöksliv är tidningen och rekryteringskanalen för cheferna och ägarna på de över 7 100 hotell, restauranger, campingar och anläggningar som är medlemmar i Visita