Annons

En biltur till Lofoten

zoom
Från Kiruna till Å i Lofoten, en bilresa jag hoppas att kungen förlåter oss för.
Annons

På Sveriges nationaldag packade nämligen jag och sambon bilen för att rulla mot vår granne i väst, Norge. Det kändes nästan lite oschysst och otacksamt mot riket när alla andra la upp bilder från det typiska nationaldagsfirandet. Men eftersom vi båda var lediga och spenderar i princip all övrig tid hemma såg vi det som ett ypperligt tillfälle för att ta en tur mot Lofoten. Jag tror, och hoppas, att kungen förstår.

Sträckan Kiruna – Lofoten är svår att beskriva
Vad är det då som är så fantastiskt med just den här sträckan? Det är verkligen svårt att förklara. Speciellt när det kommer till utsikten och vad som händer där utanför bilfönstret upplevelsemässigt. Men om vi utgår från min telefon och bilderna i den så kan vi tolka det hela med att äventyret börjar kring Abisko – sen blir det bara vackrare och vackrare för varje kilometer. Det är faktiskt helt otroligt hur något redan så vackert gradvis bara kan öka och öka.

Första natten stannade vi i Svolvaer
Dit tog det ungefär sju timmar från Kiruna, och då hade vi tagit det väldigt lugnt och stannat på i princip varje fin plats vi såg. Här valde vi att unna oss en natt på hotell eftersom vi var otroligt taggade på att få en ordentlig hotellfrukost. Det blev dock en nitlott. Hotellet var väldigt omysigt och hotellfrukosten bestod av en termopåse på dörren. Smidigt, visst. Men inte alls vad vi hade målat upp framför oss på vår romantiska weekend, haha.

Senare på kvällen gick vi en promenad in mot centrum och letade rätt på en mysig restaurang där vi slog oss ner. Vi tittade på varandra så där som på film när bubblan plötsligt sprack igen av ett sms från hotellet om att vi hade parkerat fel och var tvungen att flytta bilen direkt. Så vi fick kasta i oss maten och med snabba steg gå tillbaka. Lagom nöjda eftersom vi frågade hotellpersonalen vart vi fick stå och de pekat ut just den platsen. Men vi gav inte upp! Efter att vi flyttat bilen gick vi tillbaka till hamnen och valde ut en ny restaurang där vi åt en otroligt god efterrätt! Och det var en väldigt vacker kväll så det blev ett ganska bra avslut på kvällen ändå.

Andra dagen rullade vi vidare ganska tidigt på morgonen
Och vårt första stopp tog vi relativt tidigt redan i Leknes för en ordentlig frukost på Lofoten Bakeri med kaffe och magisk fralla. Sedan rullade vi vidare och nådde strax efter lunch resans slutdestination, Å.

Det var ungefär tio år sedan jag var där sist och jag mindes det då lite som antiklimax jämfört med övriga stopp på resan så jag hade förvarnat Robin om att det egentligen inte var så mycket att se. Men hoppsan hejsan så fel jag hade. Den här gången var det fantastiskt! Gissar att det har mycket med vädret att göra.

Efter att jag fyllt mobilen med bilder och vi hade solat ett tag så började det kurra i magen. Vi letade oss tillbaka till det som jag hade som mål med resan – Reine och räkor.

Vi cirkulerade ett litet tag för att leta rätt på ett ställe, hann bli lite smått osams om vart vi skulle, men slutade till slut på den platsen vi hade sett från vägen. Klev in på Anitas Sjömat och hamnade i himmelriket. Köpte varsin skål med räkor och klev ut på bryggan där vi sedan skalade räka för räka samtidigt som vi blickade ut över havet. För mig var det här resans höjdpunkt. Magiskt!

Vi hade tänkt att göra en liten vandring på vägen hem, men hade även här otur. Reinebringen var avstängd på grund av reparation och när vi skulle ta oss till Kvalvika istället så var parkeringen överfull. Så vi beslutade oss för att ta det äventyret nästa gång.

Vi gjorde några avstickare längs vägen som både var bra och dåliga. Tänkte först att jag skulle skriva mer om det för att ge er lite mer konkreta tips men beslutade mig för att inte göra det eftersom det är det som är halva nöjet med att åka runt på Lofoten. Upptäcka. Köra fel. Vända. Hitta guldkorn. Förföras och tappa hakan. Det får inte vara för strukturerat och planerat.

MINA SLUTGILTIGA TIPS:

• Kolla ut!
    Plötsligt flyger det en örn ovanför bilen eller så är det en tumlare som simmar förbi. Mobilspelen och alla sociala medier kan du kika på sen.
  • Åk gärna tidigt
    I början på juni var det relativt lugnt i trafiken om jag jämför med när vi åkte för två år sedan i slutet på juli. Och på mornarna när vi rullade var det knappt någon i farten.
  • Ta med dig fika
    Ha med dig matsäck med snacks. För om det är något som jag saknar så är det fler mysiga caféer, kiosker, små loppisar att kunna besöka längs vägen. Jag satt redo med plånboken i högsta hugg för att få köpa mig en mjukglass eller hembakad bulle – men det fanns inte många möjligheter till det.
  • Lägg till en dag extra
    Det handlar inte om långa sträckor, men du kommer vilja stanna i princip överallt så allt tar väldigt lång tid.  Ge dig den tiden om du har möjlighet. Stanna och upptäck där du vill utan att stressa.
  • Gör lagom mycket research
    Jag tycker inte att du ska googla ihjäl dig efter alla typiska besöksmål (om det inte är det du vill). Däremot så kan det var bra att undersöka om hotellet har frukost eller inte… och kika om det där besöksmålet ni tänkte åka till verkligen är öppet.
  • Använd dina senilsnören
    Det är jättelätt att tappa dina favoritsolglasögon i all extas över hur vackert det är. Eller om du behöver springa tillbaka till hotellet för att ni parkerat fel.