Annons

Kiruna Destination Trade Show

zoom
Igår avslutades Kiruna Destination Trade Show - en destinationsmässa med Kirunas möjligheter i fokus.
Annons

Igår avslutades den tre dagar långa destinationsmässan ”Kiruna Destination Trade Show”. Ett initiativ från Kiruna Lapland där företag och representanter från resebranschen samlades för att uppleva Kiruna på bästa möjliga vis. Jag var förbi en sväng i tisdags för att lyssna till några av föreläsarna och ta del av det som jag såg mest intressant, nämligen panelsamtalet om hållbarhet. Jag träffade även på Monica Risenius, VD för Kiruna Lappland och bad om några snabba ord.

”Det här är en fantastisk möjlighet att visa upp ett hållbart Kiruna. Men också en chans att visa mångfalden av företag, profilera de värden vi står för och att jobba proaktivt för en bärkraftig tillväxt.”
Monica Risenius, VD Kiruna Lappland

Den första föreläsningen hölls av Roberta Perez från Nordic ways
Jag fastnade med gäster på jobbet och kom ohyfsat nog in mitt i föreläsningen. Men det lilla jag hann höra var väldigt träffande. Roberta lyfte de där små detaljerna som många av oss kanske tar för givet, men som för en förstagångsbesökare kan vara väldigt annorlunda. Till exempel att när vi grillar här uppe så är det inte riktigt som när de grillar i hennes hemland Brasilien. Här sitter vi istället vid ett hål i snön och grillar korv.

Hon pratade också om vår ”solkultur”. Att vi inte pratar med varandra om solen visar sig. Det viktiga är istället att ta in solen och att vinkla stolen så att den ALLTID är riktad mot solens strålar. Något som förmodligen väckts i oss på grund av midnattssolens långa dagar kontra behovet att fånga varenda solstråle under vintern. Hon pratade också om hur du kan vara en specialist ganska lätt – det handlar bara om att söka information. Men att det är något helt annat att faktiskt älska destinationen och sälja in den helhjärtat. Hon lyfte Kiruna som ett ”wow-place”. Att få svenskar ser vad Kiruna har att erbjuda och att det är vår uppgift att sälja in det bästa möjliga programmet. ”Jag har inte träffat någon som åker hem härifrån och säger njaaaa…”

Göran Cars om Kirunas samhällsomvandling
Göran är professor i samhällsplanering och ledde under flera år omvandlingen här i Kiruna. Han skämtade om att han inte var en utfyllnad i programmet utan att samhällsomvandlingen faktiskt kan bli, och är, en viktig del när det kommer till besöksnäringens möjligheter i Kiruna. Att det enorma intresset för omvandlingen är en stor potential. Han berättade att en liknande omplacering av en stad aldrig har skett tidigare på samma sätt, att det är unikt för Kiruna. Sedan fick vi lyssna till bakgrunden om varför staden flyttas, om malmkroppens utbredning och planerna för den nya stadskärnan. Vi fick lyssna till Kirunabornas påverkan om det nya stadstorget som en naturlig mötesplats, den starka önskan om en mix av det gamla och nya och att det inte alltid handlar om de stora förändringarna för att lyckas med stadsplanering. Små träd och parkbänkar kan ha stor betydelse.

Det jag inte hade hört tidigare var utmaningen de hade haft med ritningarna för den nya staden. Att det från början varit väldigt somriga illustrationer där invånarna satt och hade picknick i staden enbart iförda badkläder. Har du varit här uppe sommartid så vet du att det inte är något som händer allt för ofta i vårt arktiska klimat. Göran berättade om hur han hade visat ritningarna för Kirunaborna och att han ”Aldrig hört någon skratta så mycket.”

Sedan var det dags för paneldiskussion
Under paneldiskussionen lyftes ett flertal olika goda exempel på hållbarhet. Något som varit en självklarhet för många av dem innan ordet ens blev trendigt. Panelen bestod av ICEHOTEL, Camp Ripan, Scandinavian Photo Adventures, Sami Nutti Siida, Husky Home och STF Abisko. Det lyftes mycket spännande tankar och erfarenheter, men följande tyckte jag stack ut lite extra:

  • Husky home, som jag bloggat om tidigare, pratade om sin vision att Kiruna ska bli kända för att vi tar så bra hand om djuren. De tycker att vi måste bli bättre på att visa upp alla goda exempel vi har här uppe. Djuren är deras första prio och de jobbar därför mycket med mindfulness och meditation. Är hundarna trygga är gästerna trygga. ”Vårt jobb är att ge hundarna bästa möjliga förutsättningar”.
  • Scandic Ferrum pratade om att hållbarheten varit en självklarhet i 25 år. Kul kuriosa för att stärka det var att de berättade att det som nu är en möjlighet på många hotell startade här i Kiruna. Nämligen den oskrivna regeln – låt handduken hänga kvar på kroken om du inte vill att vi byter ut den. Vi fick också veta att middagen som var planerad för kvällen inte skulle bli exakt proportionerlig. Detta eftersom kökschefen vill försöka använda så mycket som möjligt, och om råvarorna ska ha exakt samma storlek går mycket till spillo.
  • STF Abisko pratade om att alla deras aktiviteter är certifierade med Naturens bästa och att de aktivt försöker tänka på allt i verksamheten för att skydda miljön. Särskilt eftersom de är belägna precis vid nationalparken. Men det som fångade mig mest var hur de försöker jobba för att kunskapsförmedla och vara förebilder för gästerna. Att gästerna ska få med kunskap hem för att göra skillnad hemmavid. Att de tar med sig en soppåse ute i skogen även hemma för att guiden gjorde det på turen i Abisko.
  • Nutti Sami Siida var inne på samma spår – att om vi ska vara en hållbar destination måste vi alla vara förebilder och delge kunskapen vidare. Vi har alla samma ansvar. De pratade också om att hållbarheten varit en självklarhet i flera generationer och att det för dem är orimligt att bete sig annorlunda eftersom vi inte kan såga av grenen som vi sitter på.
  • ICEHOTEL pratade om den nya satsningen med Icehotel 365 där idén var att göra det så hållbart som möjligt med minsta möjliga energiförbrukning – något som nu sker med solpanelerna där solens värme håller isen kall. De pratade också om att hotellet varje år lånas från Torne älv och att det därför är oerhört viktigt att vattnet förblir rent. (En insikt som tog ganska hårt på mig. Har mer varit orolig för den eventuella snöbristen när det kommer till vår destination och klimathot. Att vi själva skulle förorena älven har märkligt nog inte funnits i min fantasi.)
  • Under paneldebatten kom det även upp en fråga från publiken om flyget eftersom vi här i Kiruna är beroende av flyg. Swedavia var på plats i publiken och pratade om att vi inte kan flyga hållbart idag, men att hur vi paketerar kan göra skillnad. Att vi kan kräva visst bränsle av flygbolagen. Att vi måste sätta press och att paketresor kan börja kräva det. Det är tuffare eftersom att tillverkningen är låg och efterfrågan är låg. Men vi måste efterfråga för att öka tillverkningen. De berättade också att som det ser ut nu kommer det att vara fossilfritt nästa år i Kiruna på egna flyg. Spännande!

Den röda tråden var stoltheten och viljan att göra skillnad
Det puttrade en väldig stolthet över att den här mässan genomfördes i Kiruna. Och jag upplevde också att många såg sig som gäster hos kommande generationer. Jag tror det var Nutti Sami Siida som sa ”Vi vet redan hur klimatförändringar påverkar oss och vi måste nu hitta en bra balans och tänka lite längre. Den här mässan är en startpunkt för att göra skillnad vidare.” Heja!

Måste även ge en eloge till arrangemanget för att de vågade slänga in det roliga inslaget ”Party like a norrlänning” i programmet. Enligt säkra källor innebar det att gästerna skulle få mingla runt i badrock efter middagen. Inte nog med det – som pricken över i:et sminkades det även på en så kallad goggle-bränna för att höja trovärdigheten av ett besök i Kirunafjällen, haha.

Här kan du läsa mer om Kiruna Destination Trade Show.
Och här hittar ni SVT Norrbottens inslag om mässan.

Är du redo att ta nästa steg i karriären?

Är du redo att ta nästa steg i karriären?

Besöksnäringen – med hotell- och restaurangbranschen som den enskilt största sektorn – är en av de snabbast växande i Sverige. Branschen skriker efter kompetens. En av lösningarna är distansutbildningen Hotel & Restauran...