Annons

Placebrander of the year – del 2

zoom
Annons

Igår hölls, för den som mot förmodan har missat, Placebrander of the year i Norrköping. Årets vinnare blev Friluftsbyn och Jerry Engström. Platsen där det alltid verkar vara rörelse och aktiviteter. Är det inte ARKNAT (ledande arkitektstudenter samlas för att skapa kreativa skapelser längs Höga Kusten-leden) så är det UTEFEST (Sveriges friluftsfestival). Läs mer om Friluftsbyn här.

Men dagen började faktiskt fler timmar tidigare på Visualiseringscenter. Där fick vi inledningsvis en uppvisning av domen som tydligen är en av de vassaste i världen. Otroligt pampigt att se film på det sättet! Och när publiken inte består av platsmarknadsförare från hela Norden så används den till världsledande forskning för att visualisera det som annars kan vara svårt att förstå, till exempel rymden. Men med hjälp av data från NASA och sex stycken laserprojektorer kan det lätt visualiseras här. Easy peasy.

Efter det häftiga introt var det dags för ett antal olika talare att kliva upp på scenen.

Först ut var värdstaden Norrköping som pratade om sin vision om att bli musikhuvudstad. Om hur det finns en grogrund här som även UNESCO uppmärksammat då de 2017 utsåg Norrköping till deras nätverk för kreativa städer, den första musikstaden i Norden. De berättade också om sin satsning ”Thrive” som inspirerade mig. Googla!

Per Schlingmann pratade om så mycket intressant att det nästan blev svårt att sammanfatta, hehe. Men bland annat om hur värdet i upplevelser kommer att öka, han menade att inom matupplevelser finns det i princip ingen gräns för vad vi är beredda att betala om det finns en förhöjd upplevelse. Han pratade också om hur värdet i en upplevelse förändras, att det nu handlar mycket om kulturer och lärande. Och att den nya kunskapen är ”tyst” och ”vild” – det handlar mer om erfarenhet och något du har i dig som du sedan eftersöker hos andra. Tillsammans med de andra skapar ni sedan kluster som leder till samarbete och innovation som stordriftarna har svårt att konkurrera med. Men för att ett kluster ska lyckas på de mindre platserna kräver det tydlighet. Vilket går ihop med hans uppmaning om att det måste finnas en tydlig rörelseriktning – visa vart du vill och är på väg så kommer människor som vill samma sak attraheras. Han skickade även med att vi måste sluta se kommuner som organisationer och istället se det som en plats och att vi måste låta de galna idéerna få en egen röst eftersom det är de som driver framåt.

Sen var det dags för sprudlande Sofie Gunnarsson från Attraktiva Oskarshamn. En plats som jag tyckte påminde en del om Kiruna i hennes beskrivning. Välbetalda, knappt någon arbetslöshet, hockey, Scania har cirka 3000 anställda av kommunens 23.000 invånare. ”Ingen vill hyra ut kajak när de kan jobba i industrin”. Det jag fastnade mest för av det Sofie berättade var hur de jobbade med ”Flytta in”. Ett projekt där de bjöd in Oskarshamnare som börjat studera i andra städer i närheten på en lunch i slottet. Där fick de träffa företag som sökte efter talanger och de skapade en relation som blev betydligt starkare än vad den hade varit om samma människor möttes på en rekryteringsmässa. Nu kände studenterna sig istället utvalda och fick en möjlighet att skryta om sin plats för klasskompisarna när de kunde erbjuda även dem ex-jobb. Smart!

Doug Lansky spräckte skämtsamt hål på våra självkänslor, haha. Han inledde med att förklara om hur människor reser från hela världen för att besöka just vår plats eftersom de vill uppleva något nytt. Ändå har vi sett till att allt ser exakt likadant ut överallt. Hotellrummen påminner om varandra, frukosten, middagen, souvenirerna och så vidare. Men mer och mer börjar vi nu inse att ”you find attraction in the backyard”. Det som vi tidigare tagit för givet blir nu uppskattade turistattraktioner som inte finns överallt. Om vi sedan bygger på det med något som är visuellt snyggt kommer det publiceras i varenda tidning eftersom redaktörerna alltid söker efter något nytt att fylla ut med. Doug jämförde platsmarknadsföring med matlagning, du måste våga kombinera olika recept. En bungalow + härligt turkost vatten = Vi flyttar ut bungalowerna mitt ut i vattnet och upplevelsen blir något helt annat. Han förtydligade också för oss att ingen reser till en plats på grund av en slogan, ändå lägger vi så stor vikt på att hitta ”rätt” slogan på vår hemsidor. Människor reser på grund av reseanledningar! Se till att ha 2-3 starka reseanledningar som ni gemensamt stärker – det kommer spilla ut på alla andra aktörer. Samt att vi måste underlätta för våra besökare och ta bort de värsta delarna under deras vistelse. Kika på deras rörelsemönster och upptäck vart det går att göra stor skillnad. Har alla butiksägare satt upp skyltar om att toaletterna enbart är för gäster? Hänvisa till era nya fräscha kundtoaletter som sköts av en städare för en liten peng. Är ert Instagram-vänligaste fotomotiv så bra som det kan vara eller finns det något i närheten som stör? Ta bort störningen. Finns det parkeringar? Sittplatser? Leta, åtgärda, se förändringen.

Sist men inte minst var det dags för Sofia Zere från HUI som pratade om att mäta platsmarknadsföring. Hennes del var jag mest nyfiken på eftersom det känns som det allra svåraste! Men Sofia lugnande mig lite när hon sa att ishotellet gjorde nog inga mätningar när de startade, ibland är det bättre att testa. Eller att mäta lite längre fram under tiden man testar. Och om vi ska mäta till exempel vår image, så räcker det att göra det varannat eller var tredje år eftersom det går så sakta att flytta en image. Det allra viktigare är att fundera på varför mätningen görs, om mot vem. Och hennes sista tips var att vi i besöksnäringen ofta säger att vi är unika och svåra att mäta, men att vi kan hitta bra inspiration genom att utforska nya branscher.

Alla talare samlades sedan för en paneldiskussion där jag tycker att Martin Roos från Eskilstuna lyfte det bästa. Nämligen behovet av Rolighetsindex. En slags mätning på rolighet. Vore ju lysande!

Om det fanns gissar jag att Placebrander of the year skulle hamna högt. Det finns inget event jag uppskattar lika mycket! Som jag skrev på min Instagram ”Jag känner mig alltid som en vinnare här fast jag inte ens är i närheten av att nomineras”. Spännande möten, öppna och givande diskussioner, bra utbyten och inspirerande talare. Tack! Jag hoppas att någon spännande plats i Norrland får äran att bli värdstad inom en snar framtid.

Vill du se mer?

Klicka dig in på Instagram och skriv in ”Norrlandspepp”. I min story finns bland annat lite klipp från domen.