Annons

Workshop med Kairos Future om Kirunas nya varumärke

zoom Illustration: Sigmar metodbyrå
Illustration: Sigmar metodbyrå
Hur ska Kiruna som platsvarumärke positionera sig i framtiden? Ska vi behålla vår nuvarande vision eller borde vi med "nya Kiruna" etablera något nytt? Och har vi egentligen koll på vad våra nuvarande värdeord står för?
Annons

Jag har precis landat hemma efter en heldag tillsammans med ett tjugotal drivna och passionerade Kirunabor (läs: eldsjälar). Tillsammans med Johanna från Kairos Future som processledare har vi stött och blött Kirunas varumärke. En drömdag för en patriot som gillar platsmarknadsföring (läs: mig).

Vi började dagen med att kika på Kirunas nuvarande varumärke
Allt från värdeord till vision. Och det blev ganska snabbt spännande diskussioner om hur ett och samma värdeord kunde tolkas på olika sätt. Vad innebär orden? Och hur tolkar jag ordet jämfört med hur du tolkar det? Ordet ”Utmanande” kan ju locka den äventyrlige – men ”Utmanande sjukvård” klingar kanske inte riktigt lika bra.

Sedan gick vi vidare till Kirunabornas bild
Det gjorde vi genom att analysera bidragen från tävlingen ”Hur ser din bild av Kiruna ut?” som vi hade under majmånad kopplat till de fyra frågeställningar:

– Vilket är ditt bästa smultronställe?
– Vad är Kiruna för dig?
– Vad skulle du vilja ta med dig från gamla Kiruna till nya Kiruna?
– Finns det sidor av Kiruna du skulle vilja lämna bakom dig?

Bidragen jämförde vi sedan mot nuvarande varumärket och diskuterade gruppvis. Stämde de överens? Vad skiljde dem åt? Vad hade de för likheter?

I nästa steg jämförde vi med besökarnas bild av Kiruna
En betydligt större omfattning där cirka 100 000 bilder på sociala medier, blogginlägg och recensioner analyserades både på svenska och engelska. Sedan klustrades bilderna in i olika intressen och områden för att tydligare kunna se kopplingar och röda trådar.

Avslutningsvis så pratade Johanna om framtidsspaningar
Vi gick igenom sex olika trender för att se hur Kiruna kan positionera sig i framtiden. Vart står vi starka? Vad kan vi behöva tänka på? Och Kiruna hade faktiskt potential i många av trenderna.

Det kom fram mycket spännande under dagen
Men av förklarliga skäl kan, och vill, jag inte dela med mig av dem riktigt ännu. Det jag kan säga som var relativt tydligt är väl att besökare i Kiruna kastar sig mer med superlativ om sina extrema upplevelser jämfört med de boendes mer avslappnade skildringar. Trots att det kan handla om exakt samma upplevelse. Lite intressant. Men det hänger väl ihop med hemmablindheten?

Avslutningsvis lite skryt
Jag måste ju dela med mig av det som Kairos Future själva hade blivit imponerade av. Nämligen att trygghet är väldigt starkt i Kiruna. Johanna berättade att i många andra liknande undersökningar kring en plats kan ordet utebli helt. Hon berättade också att hennes kollegor hade blivit imponerade över vår bild eftersom det knappt funnits någon annan destination som har så tydliga produkter och superlativ(!!!). Vi är helt enkelt bra på paketering. Heja oss!

Med vänlig hälsning,
En mäkta stolt Kirunabo och workshopanordnare