• YHRK 13 i Göteborg höjer ribban!

    Det är alltid underbart när man möts av engagemang vid YrkesHögskolor!

    Mina bloggkollegor Mats och Anders jobbar mycket i Grythyttan och även jag har nöjet att möta blivande branchkollegor på lite olika håll i landet. 

    De gamla rävarna får se upp - Eller...? Det gardet som ser YH som  vidareutbildning, eller är färska in i branschen, jobbar på bred front för att utbilda sig och ta till sig av det moderna tänket - det är IT, revenue management och inte minst omtanke om gäster och kollegor - säkerhet i hotell & mötesindustrin alltså - som står högt på agendan.

    Från Göteborg kommer snart nykläckta studenter redo att få en chans i branschen -  vilken energi och engagemang de kommer med! 

    30 fantastiska personer ska nu ut i Lärande i Arbete (praktik) i tio veckor - Säkerhetstänket står högt på agendan - de vet att gästerna och företag som bokar ser säkerhet som en viktig kvalite. 

    Min förhoppning är att de blir väl omhändertagna - när Katarina, Emeli, Sula, Maggan och deras kollegor möter branschen hoppas jag de får en ärlig chans att känna sig välkomna! Ta tillvara på dessa guldkorn!

    Erfarenhet (gamla rävar) och nyutexaminerade studenter är den bästa kombitationen branschen kan tänka sig! 

    Lycka till på alla fronter! 

  • Ett säkert kort!

    Att hålla brandutbildning på hotell är bland det roligaste som finns! Det finns en dynamik hos hotellanställda som är härlig!

    Vanan att agera runt människor, ta ansvar, producera, leverera och hjälpa till finns naturligt hos de flesta deltagarna. Sån är branschen! 

    Denna ansvarskänsla gör att att det blir lite extra intressant då vi går igenom brandlarmets funktion och receptionens agerande. Att det ska gå ett brandlarm är nog något som de flesta receptionister inte vill vara med om. Det är helt enkelt obehagligt, och man har inte full kontroll hela vägen.  

    För att bli bättre på att hantera den oro som finns handlar det bara om en sak; att repetera de rutiner som finns vid agerandet av brandlarmet. 

    Vi på Safehotels återkommer ofta till de anläggningar vi utbildar - år efter år och rutinerna sitter därför väldigt bra på de flesta håll. Men visst kan det alltid bli bättre! Framförallt då det ofta tillkommer ny personal. 

    Ett väldigt enkelt tips för att öka tryggheten är att läsa på rutinerna oftare. Det är en nödvändighet eftersom hantering av brandlarm inte är något som övas så ofta, rent praktiskt. Då måste man nöta in det titt som tätt teoretiskt.  

    Så...att även ha rutinerna vid brandlarm tillgängliga på andra platser än vid just brandlarmet är en bra ide. Sätt upp en skylt i personalmatsalen, kanske på personaltoaletten, eller vid personalingången.

    Eller så gör du som vissa redan gjort; formulerar ETT SÄKERT KORT och lägger i fickan på din uniform (kavaj, byxa, fäster vid nyckeln eller så..). Där skriver du i punktform hur du ska agera. Du kan ta fram kortet och läsa på rutinerna vid lediga stunder. Jag lovar dig att det gör dig tryggare när lamet går och du vet precis hur du ska göra!   

      

     

  • Clarion Arlanda - bäst när det gäller!

    Att skapa en trygg miljö för anställda och gäster handlar egentligen om en enda sak; Att ha ständig beredskap och vara bäst då det gäller!  

    Kopplingen ett säkert hotell och sportklyschan "bäst när det gäller" är tydlig; När olyckan är framme ska ett hotell vara berett att praktisera "första hjälpen" tills professionellt stöd i form av Polis, Räddningstjänst eller Ambulanspersonal anländer. 

    I praktiken innebär det, i förenklad version, följande;

    * Sjukvårdsutrustning i ordning och tillgänglig!

    * Släckredskap i ordning och tillgänglig!

    * Utbildad personal! * Brand * Första hjälpen * HLR * Konflikthantering * Hotellsäkerhet.

    * Uppdaterad larmkedja vid kris!

    Hur uppnås detta? Jo, genom en engagerad ledning och personal som är medvetna om det förebyggande arbetet, varje dag.

    Det förebyggande arbetet grundläggs med rätt investering i utrustning, bra rutiner, underhåll av utrustning, uppmärksamhet på brister, rapportering och snabba åtgärder - på alla områden! 

    Clarion Hotel Arlanda har ambition att bli Europas bästa flygplatshotell - för att bli det måste säkerhetsnivån genomgå tredjepartskontroller varje år! Att bli certifierat av Safehotels Alliance innebär en årlig kontroll av verktygslådan från en tredje, oberoende part.

    Clarion Arlanda genomgår just nu sin Safehotels-certifiering. Så...bäst när det gäller? Ja, vid nattkontrollen, och med samtal med nattreceptionisterna Felix och Joakim lades en av de viktigaste pusselbitarna i poängverktyget; När ett hotell är som mest sårbart ska personalen vara redo att ingripa. Utan stöd av kollegor ska nattisarna hantera situationer som kan få allvarliga följder om det förebyggande arbetet inte är på plats - det gäller helt enkelt att vara bäst då det gäller! Felix och Joakim gjorde ett starkt intryck!

    Irja Bäckström, som var VD då Choice Hotel i Eskilstuna utsattes av en svår mordbrand en februarinatt för några år sedan ( 113 gäster, alla klarade livet) förklarade tidigt att hennes viktigaste personalgrupp var nattpersonalen - de är utsatta och jobbar då hotellet är som mest sårbart. Irjas inställning var en avgörande faktor då det handlar om att klara den svåra situationen de utsattes för - i Eskilstuna var personalen redo - "bäst när det gäller".

    Clarion Arlanda med VD Henrik i spetsen, med sitt management-team Jessi, Peter och alla andra hörnstenar gör ett starkt jobb för att vara "bäst då det gäller". De ser ut att ha förstått sambandet mellan ordning och reda, bra service, uppmärksamhet till detaljer och en trygg hotellmiljö. 

    Snart kan ytterligare ett verktyg vara på plats - med Safehotels certifiering tas ytterligare ett steg för att nå målet - Europas bästa flygplatshotell. Snart vet vi resultatet...  

         

     

  • Opartiskt på riktigt!

    Självklart finns det bara två sätt att få en rättvis bedömning av en tjänst;

    * En tredje part gör en regelbunden utvärdering av tjänsten/produkten.

    * Gästerna själva betygsätter desamma.

    Nyss hemkommen från Business Travel Show i London där certifieringsföretaget Safehotels Alliance ställde ut tillsammans med GBTA Foundation (Global Business Travel Association) under flaggan "Responsible Travel" tillsammans med information om miljö, säkerhet, hållbarhet och socialt ansvarstagande, är det lätt att konstatera behovet av oberoende bedömningsföretag ökar enormt! 

    Köparna litar helt enkelt inte på leverantörernas egna bedömningar och omdömen av sig själva, och branschorganisationer har spelat ut sin roll då de ska tillgodose alla sina medlemmars önskemål. Då faller det pladask!

    Branschorganisationer har svårt att stänga ute sina medlemmar, man sänker istället kraven så att alla får vara med. Detta medför att bedömningen urholkas och att trovärdigheten försvinner.

    Det finns ett par ledande miljömärkningar - det hjälper inte så mycket vad branschorganisationer och de egna företagen hävdar - är man inte utvärderad av en oberoende part så försvinner trovärdigheten. 

    Detta har givetvis sitt ursprung i industrins tredjepartcertifiering - ISO. Varken Volvo, ABB eller Stora Enso sätter betyg på sig själva....

    Restaurangbranschen är spännande! Där finns oberoende professionella bedömare som i samarbete med individer bedömer restaurangerna. Guide M (Guide Rouge), White Guide är fina exempel på oberoende företag som tack vare sin erfarenhet och opartiskhet skapar trovärdighet!

    CSR blir allt mer framträdande i hotellvärlden - de som kan påvisa ett framträdande projekt som drivs av en oberoende part ligger i framkant.

    Hållbarhet (Sustainability) börjar också bedömas av köparna - hur ser det egentligen ut bland leverantörerna? Finns det substans i vad de själva säger?

    Att nischa sig och visa upp sina "special values" är viktigt. Trestjärniga hotell med ett bra miljö, hållbarhets och säkerhetsarbete ligger redan nu i framkant bland Travel Managers så länge de är bedömda av en tredje part! Har du fem stjärnor måste du idag visa mer än bara en vacker fasad.

    Kvalite på leverantörer ska bedömas utifrån - inte inifrån!

    Köpare av hotelltjänster är väldigt pålästa...att träffa Travel Managers från multinationella företag (och även mindre, nationella) är oerhört berikande - de börjar nu ställa krav på leverantörerna. Det höjer obevekligen kvaliten - och hotellleverantörer som kan visa upp oberoende bedömningar får ta en större del av intäkterna - de andra väljs bort. 

    En oberoende bedömning ses som en välförtjänt medalj. Så enkelt är det.

    Design Hotels är förresten ett spännande exempel - det finns hotell som i varierande grad jobbar med design, men är du medlem av design hotell har du ett genuint designintresse i allt du gör - i alla led av din leverens - och det ger den lilla extra glansen....

    Branschen kan ge vägledning och information, bedömningen av leverantörer/hotell gör alltid köparna eller oberoende aktörer. Det är den tydligaste trenden ur ett globalt perspektiv - och Svenska hotell kan hamna i framkant...   

      

     

        

     

      

  • Fantastiska dagar i Afrika!

    Att Afrika är en kontinent under utveckling är inget nytt....senast idag läste jag i en branschtidning att turismen i Afrika ökar rejält.

    Jag hade via mitt arbete med Safehotels Alliance och vår säkerhetscertifiering förmånen att spendera ett par dagar i Nairobi, Kenya, förra veckan. Intressamt!

    Antalet internationella företag som etablerar sig ökar enormt och därmed naturligtvis resandet. Hotellen ser över sin säkerhet - det är A och O om du ska vara attraktiv på marknaden.

    Säkerheten på hotellen i Nairobi ser lite annorlunda ut än vad vi är vana vid. Det är larmbågar, en stor mängd säkerhetspersonal och mycket utrustning...

    På ett av hotellen vi besökte patrullerade två tungt beväpnade vakter omkring. 

    När man tittar lite mer noggrannt bakom kulisserna på dessa hotell upptäcker man snart bristerna...säkerheten krackelerar då du tittar på personalens utbildning, skyltning, första hjälpen utrustning, larmprover etc. 

    Intresset för att öka kunskapsnivån finns glädjande nog! Det är där man blir stolt över Safehotels Alliance arbete - att vi hjälper hotell öka tryggheten och totalleverensen av säkerhet - inte bara brand.

    Sankara Hotel Nairobi, ett fantastiskt femstjärnigt hotell, är först ut att bli certifierat i Afrika. Det är så väldigt kul att få vara en del i denna process!

    Stoltheten hos personalen då de uppmärksammas för sitt genuina intresse för bra service, ordning och reda och hög säkerhet är inte att ta miste på!