Lämna inte sommarpersonalen i sticket!

Mord, överfall, stölder - jo, det händer en del incidenter även under sommaren på Svenska hotell. 


Redan i juni månad har vi sett en mängd incidenter där personal ställs inför situationer som självklart upplevs som otäcka, extraordinära och svårhanterliga.


Juli månad innebär följande på hotell;


* Management tar semester


* Ordinarie personal tar semester


* Sommarpersonal anställs extra


Så måste det givetvis vara!


De ordinarie arbetsuppgifterna lämnas över i god ordning. Ansvaret fördelas ut på management och den ordinarie personal som är kvar, och detta växlar över under perioden.


SNÄLLA - GLÖM INTE;


* Se över krisberedskapen!


* Se över "ringlistorna" -  uppdatera. 


* Vem är ansvarig vid kris?


* Vem hanterar personalen vid incident?


* Säkra upp stöd utifrån!


Låt aldrig oerfaren personal stå utan stöd vid incident! Att bli involverad i en incident sätter sina spår, och kan vara mycket traumatiskt.


Försäkra er om att personalen snabbt kan komma i kontakt med en erfaren medarbetare som snabbt kan vara på plats. Upprätta gärna samarbete mellan systerhotell/grannhotell - vid kris gäller kamratskap, inte konkurrens.  


Glöm inte att se över denna del av er organisation inför sommarsemestern - det vinner alla på - Gäster, Personal, Management.


 


 

blog comments powered by Disqus