Vaktbolag löser inte problemen!

Att upphandla vaktbolag i hotellvärlden är inte det lättaste. Det kan bli helt fel.  Det är nämligen två skilda världar som möts. Kulturskillnaderna inom de två verksamhetsinriktningarna är stora...trots att bägge affärsområdena ligger inom servicesektorn.


Det är frustrerande att få återkoppling från hotell om hur lite kunskap vaktbolag har om  hotellverksamhet.


Att anlita vaktbolag som i sin tur inte specialutbildar sina anställda som ges uppdrag i hotellvärlden är näst intill meningslöst, faktiskt.


Säkerhetsarbetet på ett hotell skiljer sig enormt åt jämfört med ett vaktbolags andra verksamheter. Kombinationen Service & Säkerhet har utmaningar som är främmande för många vaktbolag, och framförallt för många enskilda vakter.


Hotell kan samtidigt bli bättre på att upphandla vaktbolagens tjänster - stöll högre krav!


Vad ska man kräva då? Jo...först och främst gäller det att göra en riskanalys - först då det är gjort kan man specificera arbetsuppgifterna.


Att vaktbolag kommer och ronderar ett hotell är bra - om de vet vad de ska titta efter! Kommer vakterna från en miljö som inte liknar hotell - typ butik, shoppingcenter, bilhall, tågstationer....så har de mycket att lära!


Vad skiljer sig åt då? Det är ju liknande miljöer, kan man tycka... 


Kommande blogginlägg kommer att beskriva skillnaderna - och jag ska också ta upp vad som bör ingå i en riskanalys och kravspecifikation då man upphandlar tjänster från vaktbolag.


   

blog comments powered by Disqus