Envägsdialog ogillas

Det är ett fantastiskt högtryck, ja inte vädermässigt men bokningsmässigt! De känns så himla bra, inte för att det är ovanligt i juli månad, nej utan för att vi har färdigställt våra två nya hotellrum för ett par veckor sedan. Och sen dess har det varit knökfullt i varenda binge på gästgivaregården. Då gör inte vädret oss så mycket (synd om turisterna som vill sola och bada dock ) eftersom vi då också får full restaurang.

Som sagt var, vi har under våren byggt till med 2 nya hotellrum i det gamla stallet och det har under hela tiden stött på lite små problem här och där, lite hål i golvvärmen, lite fel lås på dörrarna och lite andra små saker som försenat det hela och bygget blev färdigställt mitt i högsäsong.

Eftersom det blev så, så tyckte jag det var bäst att skriva det på hemsidan, ja, meddela att det under dagtid byggs och att det finns en del byggmaterial på bakgården. Något som vi också upplyste våra gäster om när de checkade in.

Många, de flesta så här års, bokningar kommer via booking.com eller expedia.com och där kan man då som gäst lämna en rescension på hotellet man bott på.

Då blir jag irriterad när:

- det i rescensionen står att det var en skräpig bakgård

- hotellet inte var färdigbyggt

- hotellet var en gammal byggnad (ja, ca 300 år=historisk byggnad)

- ingen toalett på rummet (gästen hade bokat ett sådant rum och blev erbjuden att boka ett standard rum men avböjde....)

Jag blir ännu mer irriterad när:

- man som hotellgäst numera kan lämna anonym rescension, vilket innebär att vi inte kan föra dialog med gästen

- booking.com inte tillåter hotellet att svara på såväl ris som ros.....och nu kan vi inte ens kontakta gästen för att försäka rätta till ev fel och missförstånd.

Så - fritt fram och skriv ner hur många hotell som helst, för att skriva något elakt om man riskerar att bli kontaktad är läskigare än om man kan vara anonym!

Jag skulle vilja att man åtminstone kan bemöta gästernas ris OCH ros med ett par rader från hotellet, kanske för att förklara att "vi har rum med dush & wc vilket man kan boka om det finns ledigt", "detta är ett mycket gammalt hus där inte en vinkel är rak och att vi renoverar och försöker behålla en gammal lantlig stil", "läget är mitt i Skivarp, vid torget, dock 16 km från Ystad t ex så vi anser oss vara ett landsbygdshotell" men också tacka fr att de valt att bo just hos oss!

Ja, jag har påpekat detta åtskilliga gånger till booking.com men svaret jag alltid fått är att "Ni kan ju maila gästen själva" - jaha, nu kan vi inte det längre, om de väljer at vara anonyma! För ett litet hotell som vi är så tar man sådana nedskrivningar så personligt, vi har slitit med detta i så många år, renoverat och byggt till och jag skulle så gärna vilja visa hur stället såg ut när vi blev kära i huset! Då kanske man skulle förstå att det under 10 år har skett en ansiktslyftning på ett mycket slitet 300 år gammalt hus, och det med svett, tårar och skratt!

Snälla bokningsbolag, låt det bli en dialog och inte en monolog!

blog comments powered by Disqus

Om min blogg

"Man kan bli förälskad i mycket men hur ofta blir man det i en gammal förfallen gård från slutet av 1600-talet på den skånska landsbygden? Ja, jag och min man blev det och från att ha varit resebyråägare i Gustavsberg utanför Stockholm blev vi över en helg Gästgivaregårdsägare i Skivarp, Skåne. Vi sålde allt och flyttade. Min hobby blev mitt yrke och idag är jag kocken som rör runt i grytorna. På bloggen får du följa mig i mitt vardagliga arbete som småföretagare med allt vad det innebär av kamp mot myndigheter, underbar personal, upptäcksresande i maten, återkommande gäster, renoveringar och planteringar och tuffa arbetsvillkor m a o en gott- och blandat blogg!

Du kan följa oss på FB facebook.com/SkivarpsGastgivaregard
och du kan följa mig på Twitter - @jeanette_gastis "

Följ via RSS

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons