Vi avbryter samarbete med booking.com - med omedelbar verkan

Gästerna som dricker medhavt vin på uteserveringen blir tillsagda att detta inte är tillåtet,

gästerna som dukar upp egen ostbricka på uteserveringen blir även de tillsagda att det går bra att beställa från vår meny,

gästerna som plockar fram engångsgrillen och grillar egen mat vid hotellentren ombedes att ta undan det och grilla på annan plats,

gästerna som röker inomhus blir debiterade med 1500 kr i saneringskostnad, vilket de bivit upplysta om vid incheckningen,

gästerna som anländer efter stängningsdags (öppettider framgår i bokningen) blir arga för att vi inte öppnar köket igen eftersom de är hungriga,

gästerna som vill ha tidig frukost blir arga för att de måste ta själva ut kylskåpet där vi ställt fram färdiga smörgåsar och vi inte stiger upp kl 6 för att plocka fram det

gästerna som bokat ekonomirum med dusch & wc i korridoren blir arga för att de inte läst på sin bokning vad de bokat och när vi erbjuder ett standardrum, nyrenoverat eller nybyggt, till högre pris blir de ännu mer irriterade för att det kostar pengar...

...ja detta är en liten del av våra gäster, men dessa tar sin ilska över att de inte kan göra som de vill och skriver recensioner med direkta faktafel och lögner på booking.com . På de flesta recensionerna kan vi se vilka gäster det är och vi kan också se att varje historia har två sidor. Dessa nedskrivningar tar vi personligt och är ibland väldigt otrevliga att läsa, speciellt då det handlar om rena lögner. Dessa nedskrivningar får andra som tittar på vårt hotell att välja andra alternativ. 

booking.com uppmanar till att skriva negativa recensioner och detta kan vi inte längre acceptera att vi betalar för. Vi kan inte heller längre acceptera att betala för att någon ska skriva negativa saker, även faktafel och lögner, och vi inte har någon som helst möjlighet att bemöta detta, ibland inte ens direkt till gästen. Vår dialog med booking.com har även innehållit önskemål om att skriva mer utförligt på bekräftelsen om vad för typ av rum gästen bokat, samt våra öppettider, men det får vi inte bestämma själva.

Vi har därför med omedelbar verkan sagt upp vårt avtal med booking.com och vi kommer i framtiden att arbeta med leverantörer som är villiga att föra dialog med sin kund, vi,  för att vi ska kunna skapa en god relation till våra gäster. Vi kan också konstatera att vi kanske inte får den kategori av kunder vi vill ha via booking.com då vårt mål är kunder som söker efter kulturhistoriska ställen att bo på, få en avkopplande vistelse med god vällagad mat och god dryck. Men via booking.com så drar vi till oss prisjägare då vi även har en enklare kategori av rum.

Visst, vi är en liten droppe i havet hos booking.com med våra 12 rum, men jag är ganska säker på att fler, framförallt de små hotellen, har samma känsla och erfarenhet som vi har.

De pengar vi betalar i provison kan vi använda på ett sätt där vi skapar en god relation til våra gäster istället, med aktörer som är rädda om sina kunder, hotellen, - för vi är rädda om våra kunder och vi vill kunna bemöta både ris och ros, hur ska vi annars kunna utvecklas.

blog comments powered by Disqus

Om min blogg

"Man kan bli förälskad i mycket men hur ofta blir man det i en gammal förfallen gård från slutet av 1600-talet på den skånska landsbygden? Ja, jag och min man blev det och från att ha varit resebyråägare i Gustavsberg utanför Stockholm blev vi över en helg Gästgivaregårdsägare i Skivarp, Skåne. Vi sålde allt och flyttade. Min hobby blev mitt yrke och idag är jag kocken som rör runt i grytorna. På bloggen får du följa mig i mitt vardagliga arbete som småföretagare med allt vad det innebär av kamp mot myndigheter, underbar personal, upptäcksresande i maten, återkommande gäster, renoveringar och planteringar och tuffa arbetsvillkor m a o en gott- och blandat blogg!

Du kan följa oss på FB facebook.com/SkivarpsGastgivaregard
och du kan följa mig på Twitter - @jeanette_gastis "

Följ via RSS

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons