• Vi drar till fjälls

    Nu drar vi till fjälls, eller "till bergs" för att se över vårt senaste inredningsprojekt för svenskägda Ski Lodge Engelberg, Schweiz. Alltid lika roligt att se heltheten när allt kommer samman; på rätt plats och i rätt miljö. Denna gång är det första gången vi tar med oss våra söner till alperna och det ska bli spännande att se hur alpresan skiljer sig från vår "traditionella" skidresa till de svenska fjällen och även vad den kommer att kosta, jämnfört med det svenska alternativen nu när söner reser som vuxna karlar? Jag är av den bestämnda uppfattningen att  det senaste årens tapp i de svenska fjällen inte beror på konkurrens från alperna utan ifrån citybreaksen (jag vet, taskig kalender har ställt till det men det är inte hela sanningen) med lågprisflyg och affärshotell med reducerade helgpriser.Men kanske är det ändå de lättilgängliga alperna som med tidigarenämnda lågprisflyg skapat en helt ny gata ner till lite mer dramatisk pow pow åkning. Grabbarna, 4 och 6 år behöver dimensionerna och så också vi. Skulle nog också vara nyttigt för många av näringsidkarna i de nordiska fjällen att ta sig en tur söderut och inte slå sig för bröstet i högmod. Det kommer att behövas större upplevelser, starkare koncept och än mer balanserade destinationer för att vinna kampen om den resesugna svenska vinterresenären och det fungerar inte med copy/paste av granndalen.

  • Ingen är så unik att man står över yieldning, speciellt inte i en konkurrensutsatt citykärna med många spännande alternativ.

    Detta hotell har uppfunnit den icke yieldande prissättningen utifrån "unika i Sverige", varför har dom då lediga rum ikväll, och imorgon, och dagen därefter? Visst, det gäller att bygga varumärke men det gör man lika effektivt ändå, trots yieldning. Kalla bäddar är kyligt, speciellt en onsdag i Göteborg. Förstår inte hur hotellet tänker. Blir också skeptisk när man går ut med att "det finns inte något liknande hotell i hela Sverige." De mest anseedda hotellen i världen yieldar sina logipriser stenhårt för att maximera sina intänkter, varje dag och natt, med bibehållna kostnadsnivåer. En dag är ett hotellrum värt 3000 SEK, en annan dag 1400 SEK utifrån de enkla variablerna tillgång, efterfrågan och bokningsbeteenden. Missförstå mig rätt: rätt pris till rätt person via rätt kanal vid rätt tid är en konstform och kräver verklig spetskompetens. Finns få jag beundrar och som är så viktiga för de stora hotellen som duktiga yield manager och här har även de mindre hotellen mycket att lära. Börja enkelt och se snart resultaten med högre beläggning, ökade intäktery till bibehållna kostnadsnivåer. Dessa dagar i Göteborg blev det ett annat spännande hotell, också det unikt i Sverige.

    -------

    Hej,
     
    Kommer till Göteborg och önskar hotellrum onsdag till fredag, denna vecka - Vad är bästa pris ni kan ge mig för ett av era fina hotellrum?
     
    Hälsningar
     
    - Johan

    -------

    Hej Johan,
     
    Kul att du är intresserad av XX.
     
    Vårt minsta rum kostar 1900 sek per natt inkl frukost.
     
    Önskar du boka det?

    -------

    Hej XX,

    Jo, jag såg det på er hemsida. Vet att ni har ledig kapacitet och även andra i staden så jag undrar ert bästa pris, just idag, här och nu för dessa datum?

    Hälsningar

    Johan


    ---------

    Hej Johan,
     
    Vi har ett fast pris som gäller alla dagar.
     
    Väljer du att bo på XX, kommer du inte bli besviken. Det finns inget liknande hotell i hela Sverige.
     
    Välkommen.

  • Den nya Svampen på platådojs

    Utanför den nya och för övrigt utmärkta gallerian Mood (testa deras lunchrestauranger som alla håller genomgående hör klass) ståtar en smäcker jättinna på styltor och platådojs.

    Vid lunchdejten igår så skulle vi komma fram till var vi skulle ses. Ganska enkelt blev det "Tjejen med platådojsen" utanför Mood. Är det Stockholms nya Svampen? Kanske en variant men genomtänkt och smart. Stort uppseendeväckande "symbol" i entrén som kunder kan referera till som mötesplats. Varför är det så få restauranger och hotell som använder de stora penseldragen och symbolerna för att locka och bygga varumärke? Think Big, som Ole sa en gång i tiden. Alla behöver sin unika ikon för att bli framgångsrik.

    Lunchen var för övrigt alldeles utmärkt på La Boqueria och sällskapet det bästa.

  • Bästa läget till gästen, inte personalen

    Vad som ofta förvånar mig är att personalen på många många verksamheter inom hospitalitybranschen har de bästa parkeringsplatserna, framförallt när man kommer utanför citykärnan: Konferensanläggningar, resorts, aktivitetsanläggningar etcetera. Gästerna får parkera en bit bort och indirekta vid hotellet  entré står det en stor skylt "Personalparkering". Vad sänder detta för signaler? Ifall man inte är villig att ge bästa parkeringen till gästen, varför håller man då på inom denna bransch? Gästen är allt vi har, den vi lever av. För mig är detta till 100% en managementfråga. Ett policybeslut - "Detta är ok medans detta är inte ok", gör upp ert regelverk tillsammans men utgå a l l t i d från gästen.  Ett annat fenomen som jag inte klarar av är att se personalen fika eller äta tillsammans med, eller i anslutning till gästen. Också något som man ser var och varannan dag och som övergår mitt förstånd. Gästen vill inte se personalen privat, vilket man är när man äter och fikar. Gästen SKA inte se personalen privat. Gästen vill se personalen ge service, stå på tå och vara alert inför dennes behov och inte stå och ta frukost tillsammans. Management bestämmer profilen på verksamheten: Proffsigt och snabbt eller löst och  ledigt som tidigarenämnda signalerar. Jag föredrar det förstnämnda.

  • Onlinebokning av möten - Nu startar racet

    Igår hade vi en workshop med partnerorganisationerna Svenska Möten och Citybreak; fokus på onlinebokningar av möten - Upplägg, staket, nya benämningar som kanske kan bli genomgående (vet alla bokar och slutkonsument vad en "helpension" är, "del i..." osv?). Fram till nu har har det egentligen inte funnits några bra lösningar för att hantera onlinebokningar av möten, och än mindre att dynamiskt kunna lägga till boende, mat, aktiviteter etcetera men nu börjar vi ligga på solida och innovativa lösningar.
    Svenska Möten provade att bygga ett eget system under ett antal år, Byos som man nu har valt att lägga ner. Det blev helt enkelt allt för många staket, allt för många regler. Nu tar man nya tag med Citybreak som partner vilket känns spännande – organisationen utmanar igen onlinebokningen av möten, med en stor portion lärdom i bakfickan. Häng med och se vart det tar vägen, min gissning är att en bred bulk av möten kommer att bokas online inom ett par år - Det kommer att gå fort när det nu väl har startat.