Bäst i klassen - Länge leve kundkontroll

Visst är det enkelt när man känner att allt går hand i hand, parallellt med varandra utan att de olika delarna gnisslar. Det kan vara en bil. Eller en bössa. Eller så kan det vara en produkt där koncept och service är utfört till perfektion. Jag är kär. I Nespresso och deras fantastiska kaffekoncept. Kaffe i sig är ok, där ska vi vara ärliga men allt runt omkring är världsklass. Jag har tidigare skrivit om Nespressos butiker och den som har vägarna förbi Kungsgatan i Stockholm, slink in på en upplevelse. Det är nu eftermarknaden som jag tycker håller en nivå, ett par snäpp högre än de flesta inom familjen sällanköpsprodukter.

Blev uppringd i onsdag, precis på väg ut ifrån ett möte "Hej, det här är Sofie från Nepresso. Stör jag?" Och visst störde hon men i och med att jag tycker om mitt kaffe så gav jag en minut. "Nu är det 1 år sedan du köpte din Nepressomaskin och vi undrar bara ifall du är nöjd?". Där satt den. "Jag är supernöjd men det var länge sedan jag beställde kaffe, kan jag göra det av dig?". "Ja visst, ser här att du senast köpte Luongo röd och lila, vill du köpa samma mängd denna gång? Samma adress och vill du ta det på kort eller faktura"? Inga konstigheter, inget trassel. Inget tjoller utan bara rakt på ohc enkelt. Dom har fått en ändå nöjdare kund och dessutom sålt mer kaffe. Dom har till och med fått en änny trognare kund då jag verkligen känner att dom bryr sig -- Vi vill ha nöjda kunder och vi vill ge utmärkt service --

Dom har järnkoll på sina kunder i sitt CRM. Vem dom är, vad dom köper och när dom har köpt det. Har ni det? Grunden för all försäljning.

Dom jobbar med kontinuerlig uppföljning av sina kunder och skapar på detta sätt en lojalitet och en ökad merförsäljning. Maximerar med andra ord både försäljning och merförsäljning.

Men framförallt så har dom ett koncept som i varje liten del och i varje litet steg går hand i hand, utan gnissel och spinner som en katt. Man bara måste älska det.

Nu är jag sugen på att starta en bilfirma eller annan verksamhet med sällanköpsvaror. Kanske ett mötesshotell. Sen är det bara att titta på Nepresso och kopiera med stolthet. Jag lovar, man bäst i klassen.

blog comments powered by Disqus