Bästa läget till gästen, inte personalen

Vad som ofta förvånar mig är att personalen på många många verksamheter inom hospitalitybranschen har de bästa parkeringsplatserna, framförallt när man kommer utanför citykärnan: Konferensanläggningar, resorts, aktivitetsanläggningar etcetera. Gästerna får parkera en bit bort och indirekta vid hotellet  entré står det en stor skylt "Personalparkering". Vad sänder detta för signaler? Ifall man inte är villig att ge bästa parkeringen till gästen, varför håller man då på inom denna bransch? Gästen är allt vi har, den vi lever av. För mig är detta till 100% en managementfråga. Ett policybeslut - "Detta är ok medans detta är inte ok", gör upp ert regelverk tillsammans men utgå a l l t i d från gästen.  Ett annat fenomen som jag inte klarar av är att se personalen fika eller äta tillsammans med, eller i anslutning till gästen. Också något som man ser var och varannan dag och som övergår mitt förstånd. Gästen vill inte se personalen privat, vilket man är när man äter och fikar. Gästen SKA inte se personalen privat. Gästen vill se personalen ge service, stå på tå och vara alert inför dennes behov och inte stå och ta frukost tillsammans. Management bestämmer profilen på verksamheten: Proffsigt och snabbt eller löst och  ledigt som tidigarenämnda signalerar. Jag föredrar det förstnämnda.

blog comments powered by Disqus