Sommarfestivaler: Mer import än export?

Sitter hemma vid frukostbordet med barn som fightas och fru som tycker att det just nu finns minst två hundar för många i familjen (gårdagens diskussion om ytterligare en vorsther ligger fortfarande på ytan). Allt jag kan tänka på: Sölvesborg. På Sweden Rock. Då vore det ett helt annat larm i öronen. Ser i Besökslivs kalendarium att det i skrivande stund är Sweden Rock i Sölvesborg och snart Peace & Love i Borlänge. 50 000 törstande! frihetsälskande kulturlovers som intar dessa annars ganska sovande städer för att vända upp och ner på livet för dess innevånare och framförallt näringsidkare.

Det finns idag ett dussin etablerade festivaler i landet som har tyngd, borträknat alla gatufestivaler (Den nya "gatufestivalen" är att etablera en Game Fair. Vi får se vart den trenden tar vägen, och vilka som överlever). Det verkar även som att originalet Hultsfred verkar hämta sig efter otaliga konkurser men det är för tidigt att säga. För dessa festivalers värdstäder är det givetvis ovärderligt för att bygga varumärke och kännedom och för dess näringsidkare, förmodligen årets största intäktshelg. Vad som slår mig är att det de senaste åren mer och mer handlar om att signa internationella aktörer, många gånger i världklass, för att kunna matcha den benhårda konkurrensen på den svenska festivalmarknaden. En kvalificerad gissning, om än en gissning (någon har kanske statistik på detta?) är att det till 99% är svenska besökare och således 1% utländska besökare. De stora internationella banden och artisterna suger ut arrangörerna med mångmiljongager. Ni börjar se ekvationen. Det går ut mer pengar från Sverige än det kommer in. Mer import än export? Kanske. Negativa tal till den svenska statskassan. Sen att det sysselsätter tusentals människor, många gånger på landsbyggden, stärker självförtroendet och ger hopp till den lokala ungdomen, det är en annan sak men faktum är att pengarna snurrar runt i Sverige med ett stort svart gagehål i botten. Så hur räknar vi, är dessa festivaler en del av den svenska positiva turismen? Såklart. Men det är förmodligen mest svenskarnas pengar som går till bira, vildsvinskebab och lakritsstänger och i detta stärker den lokala sysselsättningen, förhoppningsvis.

Ok, för att få ihop detta: Finns det något nationellt program som startats för att få fler internationella besökar till våra musikfestivaler? Finns det en potential att konkurrera med de überstarka festivalerna i Danmark, Tyskland, England, Spanien mm? Finns det några rapporter eller avhandlingar på ämnet? Jag vill helt plötsligt veta, denna ljuvliga morgon på landet.

blog comments powered by Disqus