Det lyckade sociala teamet

Oavsett vilket team du skall bygga som i sin roll skall prestera och vinna så är det trixigt. Fallgroparna är många och det är bara vissa delar i ekvationen som du initialt kan påverka. Den senaste tiden har jag arbetat med att sätta kommunikationsstrategier för ett antal företag i branschen och i dessa processer ingår Sociala Medier. Till att börja med, idag är jag av den bestämda uppfattningen att ett företags Sociala Medier skall hanteras av en skarp marknadsförare och kommunikatör med god insyn och förståelse för bolagets affärsmodell. Ingen annan.

Här är några snabba:

1. Sätt klara mål- innan du bestämmer vem som skall arbeta med företagets Sociala Medier måste man bestämma varför och för vem.

2. Skapa en Social Media policy- detta ger avgränsningar i förfarandet och sätter även standard för vilken personlighet som skall hantera kommunikation. Hur ska ert varumärke kommuniceras på detta snabba media med stora möjligheter och således även stora risker?

3. Arbeta med en blandning av interna och externa kommunikatörer- så länge som ni har en skarp marknadsförare som sätter avgränsningarna. Ta tillvara på den egna personalens energi och talang ifall den är kompetent och professionell utirfån vad ert varumärke skall kommunicera.

4. Rätt spetskompetens och passion för varumärket- Tillsammans med kompetent kommunikation och ett business huvud.

5. Håller er till er plan- fortsätt att bygga utifrån era kommunikationsstrategier. Att bygga ett framgångsrikt team och nå framgång med ert Sociala Media arbete tar tid. Finn er cykel. Tro på vad ni gör och ni kommer att nå framgång ifall ni har en väl genomarbetad varumärkes- och kommunikationsplattform och stringent håller er till den i all er kommunikation och utveckling.

Viktigast är kanske att ha en ledning som har ett eget intresse för utvecklingen inom kommunikation. Som inte är för trött och för mätt för att ta in teknikutvecklingen och hur den påverkar informationsflödena. Ofta är det där man skall börja, som i de allra flesta förändrings- och utvecklingsarbetena.

blog comments powered by Disqus