Här har ni er varumärkesstrategi

Jag har alltid varit fascinerad över de psykologiska krafterna och förhållanderna vid skapandet och byggandet av ett varumärke. En av de främsta på vad som triggar vårt belöningssystem, det som starka varumärken lyckas så bra att tillfredställa, är Harvard professor David McClelland. I sin bok Human Motivation beskriver han tre saker som driver alla:

1. Erövra och vinna - Viljan att tävla mot allt mer utmanande mål
2. Tillhörighet - Viljan att vara omtyckt och älskad
3. Inflytande och kraft - Viljan till inflytande och respekt för sig själv, och viljan att ge andra inflytande och respekt.

Fråga dig själv, Vad gör vi, som organisation för att motivera våra kunder, för att utfodra deras hunger och önskningar? Kan vi hjälpa dem uppnå dessa? Matar vi deras hunger att bli erkända, att vara omtyckt och älskad? Hjälper vi dem att må bra i sig och i sina beslut? Kopplar vi dem samman med likasinnade och pushar dem att pusha andra?

Lista nu exakt hur ditt bolag unikt differentierar sig i dessa frågor, där har du er varumärkesstrategi.

blog comments powered by Disqus