Twitter- världsklassverktyg för omvärldsanalys och utveckling

När samtalsämnet Twitter kommer upp så är det väldigt ofta samma frågeställning: Vad skall man ha det till? För mig är det ett ovärderligt hjälpmedel och en kär vän för omvärldsanalys, trender, utveckling etcetera och allt är i realtid. Här och nu. Det som händer i NYC idag får man levererat på ett smörgåsbord. På @johanbjelke följer jag till exempel två jurister i USA, specialiserade på hopsitalitybranschen genom Stephen Barth @stephenbarth och Hospitality Lawyer @hospitality_law där man kvalitativt beskriver de problem som restaurang- och hotellbranschen har idag. IDAG. I USA. Och historien säger att det oftast är en rapport vad som komma skall till vårt kära Svealand. Tidningarna The NY Times @nytimes, The Washington Post @washingtonpost skriver regelbundet om våra branschfrågor, både vad det gäller produktutveckling, varumärken, gästvinkel och problembeskrivning. Duane Kinsey @logobird, Jacob Cass @justcreative samt Graham Smith @imjustcreative skriver om design, varumärken, utvecklingen av sociala medier men även om copyright, trademark mm och delar med sig av utvecklande länkar och lösningar. David Ansett från Australien är specialiserad på varumärken under @brandamentalist. All världens information, trender, händelser etcetera finns att hämta, i realtid.

Vad jag skriver om? Mest lägger jag ut intressanta artiklar och bloggar, hashtaggar dessa (ex. #brand #hotel #travel) och får på så sätt en relevant skara följeslagare. Twitter är primärt för mig inte ett sätt att öka intäkterna i bolaget. Det är ett sätt att få kunskaper som naturligt ger att man ligger i framkant av utvecklingen och är attraktiv för uppdragsgivarna/ kunderna (läs; gästerna). På samma sätt är det för hotell, restauranger och destinationer. Ligga i framkant av utveckligen; med produkten, varumärket och dess kommunikation. Det är även ett fantastiskt verktyg för att kommunicera till sina gäster och followers, ifall man gör det rätt. Det krävs kreativitet och en tydlig långsiktig strategi, min medbloggare Anders Johansson har i en serie inlägg visat på olika delar i detta arbete, för att lyckas vilket allt fler i vår bransch har insett och nu är framgångsrika i sitt arbete med de sociala medierna.

blog comments powered by Disqus