• Snart bongar gästerna in själva

    Skrev i förra veckan ett inlägg där jag efterlyste en hjälpknapp på varje bord i restaurangen, för att diskret kunna kalla på service när det behövs. Det visade sig att hjälpknappar redan fanns på sina håll, dock inte längre i drift.

    Man kan säga att funktionen hjälpknapp 2.0 finns inbyggt i en ny möbel från företaget Draqie. Det är en möbel som är ett bord, men också en stor inbyggd pekskärm med en rad funktioner. Pekskärmen är anpassad för att inte störas av bestick och annat, utan bara konkreta tryck. Menyer och drinklistor byggs in i själva bordet och borden kan kopplas till kassasystemet (så att gästerna själva "bongar in" det de beställer).

    Kan bli svårt att kombinera med linnedukar, men tror ändå vi inom en snar framtid kommer få se de här borden på en svensk restaurang.

    Källa/läs mer: Draqie.com

  • Vart är hjälpknappen?

    En fundering jag haft i flera år och som plötsligt poppade upp igen. Varför har inte restauranger en hjälpknapp, typ "juiceknappen" på flyget. Hur ofta har man inte suttit där och desperat försökt få kyparkontakt för att beställa ett till glas vin eller be om notan? 

    Invändningen jag fått tidigare är att meningen är att den inte ska behövas. Personalen ska ha koll ändå. Men, kom igen! Min favorithistoria är restauranggästen som ringde från mobilen till hotellets växel, blev kopplad till hovmästaren, bad att få beställa lite mat.. "För avhämtning, nej, jag sitter redan här ute i restaurangen..".

    En liten knapp på eller vid varje bord, hur svårt kan det vara att få till? 

    Enligt min mening skulle den finnas också i alla hotell- och mötesrum. "Push for service", en signal till någon som tittar förbi eller ringer upp istället för att jag som gäst själv ska leta telefon och ett nummer att ringa.

  • Barnarbetare på hotell

    I mars öppnar Legoland ett hotell vid sin nya temapark i Windsor utanför London och söker nu personal.

    Bland platsannonserna finns bl a tjänsten "Junior Concierge" där man söker sex stycken barn i åldern 8-12. Arbetet består av att ge andra barn tips på vad man kan hitta på, eller vilka attraktioner i temaparken som man bör besöka. 

    Källa/läs mer: hotelchatter.com och NY Daily News

    Rättelse: tog bort "danskt" hotell i rubriken då det var missvisande. Som kommenterat; "Legoland Windsor drivs a Merlin entertainment, ett stort brittiskt företag i temaparks- och besöksbranschen.". 
    Sorry alla danskar som tagit illa upp!

  • Enrumshotell i Köpenhamn

    Världens minsta kaffebar på Vesterbro i Köpenhamn utökar och öppnar hotell. Man hade helt enkelt ett rum på 12 kvm ovanpå kaffebaren. 1 500 DKK kommer en natt här att kosta, inklusive frukost som serveras i kaffebaren en trappa ned. När man öppnar i april byter man namn till Central Hotel & Café. 

    Källa/läs mer: The Copenhagen Post

  • Vilka smaker funkar ihop?

    David McCandles och svenske designern Willow Tyrer har tillsammans lyckats visualisera vilka smaker olika råvaror funkar ihop med. De gick igenom 1000 recept på BBC Food och Epicurious.com för att se vad som var vanligast att komba med vad och resultatet blev ett antal snygga diagram typ.

    Källa/läs mer: informationisbeautiful.net

Om min blogg

Som liten frågade jag varför det inte fanns Ketchnap, som var hälften av varje senap och ketchup. Idag funderar jag fortfarande på detta och andra stora frågor som skulle göra vardagen lite enklare eller roligare. Efter femton år inom hotell- och restaurangbranschen, senare åren som marknadschef för Rica Hotels, sadlade jag om och driver idag Sveriges första kundupplevelsebyrå Herr Omar, där vi hjälper företag att vässa sig, levererera kundupplevelser utöver det vanliga och på så sätt stå ut från mängden.

Här bloggar jag om sådant som har med resor, hotell och mat att göra. Jag bloggar också på Omarish.se där jag skriver mer om kommunikation, trender, design och kreativitet.

Följ via RSS

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons