• En politisk personlig framgångssaga

    Jag har hållt mig helt borta från bloggandet och speciellt den senaste tiden har ni sluppit mina politiska inlägg som jag hållt till min privata Facebooksida. Nu är det exakt en vecka kvar tills vallokalerna stänger och jag skall inte heller säga åt någon var ni skall lägga er röst. Jag vill bara berätta om en historia som glatt mig så den senaste veckan och som jag hoppas inte skall grusas efter nästa söndag. Inte för dessa grabbarna eller för andra med deras bakgrund eller framtid.

    Denna berättelse startar för fem år sedan när vi satt och anställde inför nyöppningen av Courtyard by Marriott i Stockholm. Vi träffade då en charmig, positiv kille på dryga 20 år. Han hade ingen formell kockutbildning men hade ett stort intresse för mat och det speglade även hans övriga familj sade han. Han ville så gärna jobba hos oss och lovade att vi inte skulle bli besvikna. Hans dröm en dag var att ha en egen peruansk krog i Sverige, då han själv och familjen kom från Peru.

    När han jobbat hos oss i knappt tre år kom han till mig o ville ta över vår bemanning för disken och inhyrningsbehovet av personal inom köket och bankettpersonalen. Han och hans två bröder hade startat en bemanningsfirma och ville ha oss bland sina första kunder. I samma månad hade vår förra bemanningsfirma av disktjänster tvingats i konkurs av faktorer som hade bakgrund i förlorade kontrakt från andra parter bl.a men faktiskt också pga av den stelbenta LAS-ordningen.

    Denna verksamhet har "grabbarna" skött utmärkt i två år nu och förra fredagen kom de till mig igen glatt leende. Martin, nästa månad öppnar vi vår peruanska restaurang tillsammans. Men vi kommer såklart att fortsätta med vår bemanningsverksamhet precis som vanligt.

    Såhär med en vecka kvar till val slår mig några tankar.

    Tänk om SD får ett större förtroende?

    Då är chansen att grabbar som dessa. Seriösa, duktiga, motiverade och arbetsglada grabbar med utländs bakgrund, aldrig kommer till Sverige.

    Tänk om Alliansen inte får fortsatt förtroende?

    Då är chansen att deras restaurang aldrig blir av. Det blir dyrare att anställa, svårare att få gäster då maten blir dyrare med höjd moms. Och det blir såklart mindre möjligheter för dem att kunna bedriva båda verksamheterna då de troligen måste jobba så mycket mera själva då det blir för dyrt att anställa. 

    Igår var jag och lade min röst på bland annat deras framtid. Om en vecka hoppas jag att fler än jag har gjort samma sak!

  • Premier Market!

    Premier Market, låter mer som ett nischat lyxsegment, men det jag menar är att det idag var premiär på marknadsseminarie för Sveriges hotellbransch.


    Har haft en riktigt trevlig dag idag med branschkollegor från stora delar av Sverige. Det har varit Hotel Market Seminar här på hemmaplan hos Courtyard by Marriott Stockholm. En riktigt givande och kul dag som jag hoppas blir tradition och att alla andra som också var här njöt av dagen. Liksom jag.


    Det är alltid lika roligt när branschkollegor kommer på besök. Man skärper till sig en del och jag hoppas såklart att vi har levererat idag. Men det kommer jag förhoppningsvis att få veta om några dagar. Ett tema på seminarierna där jag själv talade var "Who has the right to judge my hotel" och jag tycker att alla har rätten att bedöma mitt hotell. Och hoppas också att branschkollegorna kommer att göra så!


    Det var en väldigt intressant dag, och lång, med många bra internationella talare såväl som svenska. Själv kunde jag såklart inte hålla inne med vad jag tycker om hotellbedömningen och stjärnklassificeringen. Hoppas dock att vi skildes som vänner. Det är fortfarande ett bra jobb som görs i detta. Även om min uppfattning är fortfarande att gästerna är mina viktigaste kritiker. Och jag tycker fortfarande också att stjärnklassificeringen är ojämn över Europa. Fyra stjärnor i Rom vet jag av erfarenhet inte är samma sak som fyra stjärnor i Stockholm!


    Har fått frågan flera gånger idag vad jag egentligen lär mig under en dag som denna. Svaret är: Massor!


    Jag som är en "ops-guy", dvs hotelldriftskille, har fortfarande så mycket att lära och vara nyfiken på när det kommer till distribution, marknadskanaler och prissättning. Som om inte detta var nog så är det även ett område som man, även som specialist, troligen har svårt att hänga med i då utvecklingen går så väldigt snabbt.


    Avslutar dagen på kontoret, då det ju är en hel del som händer på ett hotell en tisdag i januari även om jag är på möte hela dagen. Har fått betat av massa "musts" och lite eftersläpande surdegar såhär på kvällen. Man har ju inte roligare än man gör sig en tisdagskväll så lite bra telefonsamtal och skratt fick avsluta arbetsdagen samtidigt som jag skrev rapporter till Marriott.


    Det har sina fördelar men inte alltid att tillhöra de stora hotellkedjorna. Det kan även jag intyga idag!

  • Gott nytt år!

    Allt kan väl alltid bli bättre och visst ser man väl fram emot ett bra 2014. Kanske även ett bättre år i min blogg för att bidra lite mera. Log för mig själv igår också då filmen "Julie&Julia" visade i repris för typ femtioelfte gången. Men det var ju genom denna jag började blogga en gång i tiden och då känns det plötsligt mera aktuellt igen. Så skärpning återigen.


    Hur summerar vi 2013 då? Känns som ett mellanår på alla sätt tycker jag, ser därför mera fram emot 2014. Supervalår! Som om man inte hade nog med val redan bland pensionsspar och telefonabonnemang. Nu skall man tycka till om helheten också. Där finns ju egentligen bara ett val oavsett vilken läggning man har i vår bransch. Och valet kan vara hur som helst så länge en kvarvarande momssats på restaurangtjänster och arbetgivaravgift för ungdomar står i programmet. Annars är i alla fall mitt företag en hel del mindre konkurrenskraftigt sysselsättningsmässigt, och ekonomiskt såklart. Det blir ett år att kämpa på olika fronter som restauratör och hotellier.


    För egen del skall jag kämpa på olika håll redan från idag. Vilket skall bli jättekul.


    Jag har fått äran att från årsskiftet dela min kluvna personlighet ännu lite grann. Jag får återvända till min gamla hemstad Malmö för att ratta vårt flaggskepp Renaissance Malmö Hotel parallellt med hotellet här i Stockholm. En nygammal marknad för mig. En expansiv stad i en av Europas tillväxtmarknader inom Öresundsregionen. Kan man få det bättre?  Såklart hoppas jag det, men just nu känns det bara enormt kul och utmanande.


    Som det Melodifestivalfan jag är, och riktade skarp kritik just mot valet av Malmö som arrangemangsstad 2013, kan jag ändå inte låta bli att lägga upp detta löjliga snygga klipp inför att återvända, åtminstone delvis till stan. Ses vi på Möllan för en fika?


     http://www.youtube.com/watch?v=ySUBupx_da8


    Gott nytt år allesamman! Nu kör vi!


     


     

  • Sanning eller bara konsekvens?

    Sitter och läser i Besöksliv om Clarion Post i Göteborg som hamnat i blåsväder efter en till synes livad fest på hotellet. Enligt artikeln har man sett bilder på något som inte är förenligt med det serveringstillstånd Clarion Post har. Verkar som temat för festen har varit burlesk, och det är klart att det är ett ganska vitt begrepp om var burlesk slutar och naket tar vid. Vad är idag naket?? Senast i helgen var jag på en bar utomlands tillhörande Leading Hotels of the World. Där förekom inget naket, men anspelningarna på naket och snittet på tjejernas klädsel var kanske mer utmanande än om de faktiskt helt enkelt hade varit utan. Men det var ju utomlands.....i ett annat Eu-land. Med en fd ledare för landet som kanske uppmuntrat detta under många år. Grazie mille!


    Samtidigt sitter jag själv med en helt annan sak. En review på Tripadvisor vars titel är "Stolen things". En gäst som uppenbarligen saknar något på sitt rum under vistelsen hos oss. Saken är inte återfunnen, gästen är upprörd och städerskan som är utfrågad om hon vet något såklart förtvivlad. Vi hade två liknande incidenter under helgen där vi som hotell och underförstått städerskan utpekades som tjuvar och banditer. Den andra saken som stals återfanns lyckligtvis. Hemma hos gästen, ej nerpackad för resan till Stockholm. Men faktum kvarstår att vi alla hört bara gästens version och trott på denna. Liksom med den andra gästen som drabbades. Han delade också hela sin historia med resten av världen.


    På samma sätt går tillståndsenheten i Göteborg på gästens version och inte på sina egna tillsynsmedarbetares version som varit på plats samma kväll. Utan anmärkning. Gästen har ju alltid rätt har vi fått veta sen tidernas begynnelse. Tillståndsenehets medarbetare har ju sagt sitt, och samtidigt varit hotellets gäster. Ja vem skall man tro på, tro på, tro på när. Tro på när allt är så här? Jag hoppas ändå på ett lyckligt slut.

  • Skit i hörnen och ett rent helvete!

    För några veckor sedan läste jag om att Scandic skulle skaffa ett nytt och mera avskalat hotellkoncept för framtiden i form av HTL. Bara dagar efter kommenterade Anders Johansson att han trodde att det redan var det de hade i sitt nuvarande varumärke. Ja nästan i alla fall. Nu verkar de testa nåt annat nytt. Avskalad städning.


    Man blir ju glad av att läsa i hotellrevyn att Scandic från just i dagarna skall städa "stannarum" på ca 5 minuter. Internt dementerar de dock. Så är det inte alls utan fem minuter per gäst skall städningen ta, så OK låt det ta 6 minuter då. Hos mig bor ca 1,3 gäster/ rum och jag tror inte Scandic ligger helt annorlunda till.


    Man skall vädra, bädda sängen, torka handfatet och spola toaletten. Jodå, låter flott att bo på hotell numera.


    Undrar hur lång tid det skall ta att städa ett avreserum. Där får man gärna torka toasitsen också tycker jag. Men det är en högst personlig refektion.


    Det känns skönt att som hotellier på en ganska Scandictät marknad nog snart få välkomna nya gäster som önskar ett rent och omhändertaget hotellrum för sin vistelse. Med diskade glas på rummet, välbäddad säng och där vi faktiskt tvättar både kuddar och täcken ganska ofta. Dessutom hinner min städpersonal både äta lunch, hälsa på våra gäster och ha tid att kosta på sig ett leende under arbetet. Man mår bra och det känns fint för både mig och mina gäster. Kallas CSR men det är en kombination som Scandic lämnat. Man är redan i HTL-versionen. 


    Så varmt välkomna att söka hit även Scandicpersonal. Vi försöker att ha varken skit i hörnen eller skapa helvetesförutsättningar för vår personal.

Om min blogg

Här kommer jag att dela med mig av stort som smått från min vardag som hotelldirektör på Courtyard by Marriott Stockholm. Både rent yrkesmässigt och privat.
Jag har ju haft fördelen att vara med här sedan första dagen och innan det med att bygga upp hotellet och dess organisation. Jag känner nog det mesta av byggnaden och de flesta av de anställda.
Dagligen händer det ju en massa saker på ett hotell, det är ju ett litet samhälle i sig själv. Öppet 24 timmar om dygnet alla årets dagar. Det är nog det mest speciella inom vår bransch att det aldrig är stängt.
Jag tar gärna emot massa feedback på min blogg. Både om bloggen som sådan och om vår bransch och mitt hotell.
Välkomna!

Följ via RSS

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons