Vad föredrar du? Kunder eller medarbetare?

100 000 nya medarbetare till besöksnäringen!


Detta är det inventerade behovet för framtiden läser jag idag i Besöksliv och det är budskapet från Visita när de besöker Almedalen i veckan. Visst låter det fantastiskt både i tillväxt och i framtidsplaner. Hur skall vi kunna attrahera dessa medarbetare då?


Genom ökad samverkan mellan bransch och skola skall vi lyckas låter medicinen och det är säkert också riktigt. Som vi har debatterat mycket tidigare. Men hur skall vi sedan utveckla och behålla dessa medarbetare.


Det är där jag tror att vi brister mycket. Vi ser gärna ny och hungrig arbetskraft hos oss, men hur jobbar vi i besöksnäringen med att stärka vårt eget varumärke som en attraktiv arbetsgivare? Hur lockar vi vår arbetskraft?


Varför toppar företag som IKEA och H&M listorna över de populäraste arbetsgivarna i Sverige varje år. Hårt jobb i obekväm miljö, dåligt betalt, kundkontakt, obekväm arbetstid. Det låter ju som besöksnäringen faktiskt?


Första placering hos besöksnäringen på samma lista är dock Fritidsresor först på plats 32. Första hotellföretag i Sverige finns med Scandic på 49, följt av Sheraton på plats 82. Där har vi också en läxa att göra i besöksnäringen. Vi måste arbeta mer aktivt med vår historia. Vad är vår värdegrund? Hur bygger du din kultur? Vad är visionen och varför skall du få möjligheten att välja de bästa medarbetarna i branschen? Vi kan springa runt och rekrytera avgångselever år efter år. Men varför inte bli uppvaktad varje år av de bästa eleverna som vill arbeta just i ditt företag? Fast du också erbjuder obekväm arbetstid, högljudd miljö, hårda arbetsuppgifter och ganska låg lön. 


Jag vill inte framhäva Marriott för vi finns inte ens på listan men jag bryr min hjärna med frågan dagligen. Jag måste ha ett attraktivt varumärke för mina kunder, men kanske vara ännu mera attraktiv för mina medarbetare för att lyckas.

blog comments powered by Disqus

Om min blogg

Här kommer jag att dela med mig av stort som smått från min vardag som hotelldirektör på Courtyard by Marriott Stockholm. Både rent yrkesmässigt och privat.
Jag har ju haft fördelen att vara med här sedan första dagen och innan det med att bygga upp hotellet och dess organisation. Jag känner nog det mesta av byggnaden och de flesta av de anställda.
Dagligen händer det ju en massa saker på ett hotell, det är ju ett litet samhälle i sig själv. Öppet 24 timmar om dygnet alla årets dagar. Det är nog det mest speciella inom vår bransch att det aldrig är stängt.
Jag tar gärna emot massa feedback på min blogg. Både om bloggen som sådan och om vår bransch och mitt hotell.
Välkomna!

Följ via RSS

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons