Annons

Positivt ovetande…

Av alla metoder att skapa, vara kreativ och nyskapande så finns det en metod som kan ge en annan bild av skapande och kreerande. Övning eller arbete på det här sättet kan utveckla och slipa till din kreativitet. Låt oss kalla metoden ”total kreativitet” eller väldigt kortfattat, det positiva ovetandet och den positiva okunskapen. Är man modig, vill dra det ett extra steg och känner att man har möjlighet och kan, ja då ger man sig ut i den totala kreativiteten. På andra sidan processen, när man gett sig åt det ”totala” väntar förhoppningsvis ett uppdaterat tänkande.
Annons

Den totala kreativiteten är den som kommer av ovetande, ett positivt ovetande.
Att inte kunna, känna till eller vara uppdaterad om metoder och tekniker är många gånger (nästan jämt skulle man kunna påstå) en enorm fördel när du ska vara kreativ, detta är en del av den totala kreativiteten.

Säg att du vill laga en förrätt som ska vara en soppa, du vill ta dig vidare med konceptet ”soppa”. I processen med att skapa den här nya sopprätten så ger du dig i kast med att laga Japanskt som du aldrig lagat tidigare. Du kokar och gör som du läser dig till en Ramen som du inte har en aning om hur du ska få till rätt. Buljongen görs på ett speciellt sätt, tillbehören spelar en roll som du inte kan, allt med en Ramen är nytt och du kan inte. Nu blir du tvungen att kreera utifrån en Ramen som du aldrig gjort, det ska bli en toppklass-Ramen och den ska funka i din matlagning. Det är total kreativitet på ett sätt, du gör saker du inte behärskar, ofta.

Din okunnighet gör att du kastar dig in i tankebanor och korridorer som du aldrig skulle ha varit i om du hade haft stor kunskap och vana om det du pysslar med. Du hade begränsat dig då, sagt nej vid många hinder Många detaljer hade inte vart ”möjliga” om du inte vart på okänt vatten. Var inte rädd för din okunskap, du ska ta till vara på ditt ovetande och skapa storverk av den. Det här är ju givetvis en självklarhet om man ser på det på ett sätt: att hela tiden utvecklas som hantverkare ger dig fler möjligheter och alternativ men du ska hela tiden göra saker du inte är bra på och utmana dig väldigt ofta som rutin. Laga mat du inte känner till ofta och skapa utifrån den maten snabbt inpå din lärdom om det nya.

Nästa exempel på total kreativitet är att du blir kastad in i en skaparprocess med för dig innan tillfället totalt okända råvaror och kombinationer. Du blir bara tilldelad ett bord med råvaror och ska skapa av detta som finns på bordet, man kan se det som en Workshop eller en form av hjärngympa. Upp med sporadiskt utvalda råvaror och bara skapa vilt och galet. Det här kan man göra i snabba moment, tillsammans för att ”öva upp” sin totala kreativitet och tvinga sig själv till onormalt snabba lösningar och skeenden. Efter mycket övning och många tillfällen av snabba beslut, en form av kaos och konstiga resultat kan du börja hitta en linje i din totala kreativitet. Men det är farligt att stanna på linjen, den totala kreativiteten tillåter ingen att vandra på någon utritad linje, du kommer bara trilla av den linjen efter ett tag med tråkiga rätter och klyschiga kombinationer, det vill ingen. Öva i kaos, snabba onormala lösningar, modet övas upp.
Den sista infallsvinkeln är att laga och använda råvaror som är mindre bra. Kan man finna vinklar och vrår som gör att du tar dig in på nya spår när du står med en ganska dålig tomat som dessutom inte är mogen och av högst alldaglig sort? Eller en frusen påse med amerikansk grönsaksblandning?
Kanske en fryst fiskbit av typen fyrkant fryst i block och tvinga dig själv att få ut någonting av den fiskbiten? Kanske att göra en perfekt välsmakande förrätt av en burk vit sparris, pressad kokt skinka och margarin? Det blir lite ”här är ditt kylskåp” över det om du inte tar allvarligt och går in för övningen. Men går du in för det så snackar vi dödligt allvar och en otrolig utmaning som utvecklar ditt sinne för smak och träffsäkerhet. Vart hamnar man? Väldigt intressant är det och väldigt lärorikt är det att jobba och tänka i dom här banorna också. Att stå med perfekta råvaror hela tiden gör dig oskärpt, seg, ouppmärksam och tråkig. Inget fel i att vara tråkig men vill du ta dig framåt så måste du välja spår som är svåra, intressanta OCH roliga.

Håll det vid liv
Allt det här kan ses som en larvig lek, klichéer eller bara ett sätt att rädda din kreativitet eller skaparförmåga när det kört fast. Men så är det inte, du kan aldrig rädda något med det här, du kan bara ta dig vidare och utveckla din ”normala” nivå. Har du kört fast så måste du finna lusten igen, komma tillbaka till din melodi och takt för att vara inne i det igen. Den totala kreativiteten kan bara utnyttjas och komma till användning när du är i balans med dina vanliga metoder.
Det du måste skaffa dig eller helst vara begåvad med är god smak och tycke för saker som är schyssta. Jobbar man med den totala kreativiteten baserad på sitt positiva ovetande så kommer det fram MYCKET idéer, tänk dig för, lär dig att slänga bort saker men lär dig också att jobba vidare med ”rätt” saker.

Här är en sexpunkters manual till den totala kreativiteten och det positiva ovetandet. Jag har haft den här nära mig länge och ändrar i manualen hela tiden. Ger bort den nu till den som kan vara intresserad:

1. Disciplin: Kom till skott, kör igång och GÖR. Gå förbi distraherande saker i arbetet gör verkligen det som kommer till dig. Detta är ett problem om man har för mycket tid, man vrider och vänder för mycket, man blir begränsad. Kör på!

2. Mod: Våga satsa på din första tanke och idé, vad det än kan innebära av risk för kritik och misstag m.m.

3. Släpp sargen: Överlämna dig helt till den kreativa kraften i skallen och magen.

4. Galenskap: Våga vara annorlunda, tänk annorlunda våga utmana de vanliga begränsande tankarna och idéerna. Detta kan uppfattas som galet och oplanerat, det är bra och ska var det normala läget hela tiden.

5. Färdighet, skicklighet och teknik på absolut toppnivå krävs mitt i din okunnighet, bara den otroligt skicklige musikern vågar sätta sig vid ett för honom okänt instrument och skriva ny musik på det för att vidga sina vyer, samma sak här. Men lär dig av andra, alla kan olika saker, det gör allt rörligt och levande.

6. Medvetenhet, helhet och en stabil filosofi är ändå grundbulten. Skaparprocessen förändrar ditt medvetande mot ett friare form av fantasi men det bottnar ändå i en medvetenhet och filosofi som finns där någonstans.
Läs det här några gånger och ta dig en ordentlig funderare, hur tänker du när du är kreativ? Är du rädd? Är du försiktig? Är du modig? Är du galen?
Vill man vara kreativt levande så får man leva med sin kreativitet, bara att börja här och nu om du inte är där redan.

Nya utmaningar för hotellen

I år var temat på Pandox hotellmarknadsdag "vilken inverkan en dynamisk och osäker värld har på hotellbranschen". Talarnas budskap var klart och tydligt att hotellen måste hänga med i förändringarna för att överleva.
Annons

Tisdag den 21 november var det dags för Pandox årliga hotellmarknadsdag. Temat kanske indikerade att det kommer sämre tider, men slutsatsen efter att ha lyssnat på alla talare är att hotellbranschen går en ljus framtid till mötes. Det verkar nästan som om ingenting kan stoppa turismens tillväxt. Terror, krig, kriser, naturkatastrofer och epidemier blir bara små hack i utvecklingskurvan. Kanske är denna optimism ett litet varningstecken precis som en av talarna berättade om att hans städerska hade köpt hus i Florida strax innan finanskraschen 2008 och att han borde ha reagerat på att något kanske då inte stod rätt till i USA:s ekonomi. Prognoserna för turismen är att den har växt de senaste 10 åren och förväntas växa med 4 % per år de närmaste 10 åren. Turismen står för 10 % av BNP och har 300 miljoner anställda i världen. Nästa år behöver branschen anställa 12 miljoner personer om inte produktiviteten förbättras i snabbare takt än försäljningstillväxten.

Hela branschen står inför en förändringsprocess som innebär en avsevärt ökad produktivitet. Vi är egentligen mitt inne i processen och den gör ont för många hotell. Det första steget är digitaliseringen som redan gjort intåg i branschen i distributionsledet. OTA:erna har digitaliserat hela köpprocessen av övernattningar (i alla dess former) och har gjort ett så fantastiskt bra jobb att de kan ta 15-30 % av intäkterna i provision. Många hotell missade utvecklingen och får nu betala dyrt under en omställningsperiod. Nästa steg handlar om att robotar tar över en del arbeten som idag görs av hotellens medarbetare. Det handlar inte om robotar som ser ut som människor utan osynliga ”robotar” som t.ex. den smarta mobiltelefonen som själv checkar in och ut gästen, som ger personlig information och som är en fjärrkontroll för service under gästens vistelse på hotellet. De flesta administrativa uppgifter, som t.ex. bokföring, kommer i framtiden att skötas av smarta robotar. Ganska nära i tiden ligger ett nytt EU-direktiv att använda elektronisk fakturering vid offentlig upphandling. Detta innebär en besparing för svenska myndigheter och för leverantörerna, i det här fallet hotellen. Nästa steg är att alltfler robotar tar över de rutinuppgifter i hotellen som är repetitiva och enkla att utföra av just robotar. Tyvärr lär det dröja länge innan det finns en städrobot som städar hotellrum. Detta jobb är ännu så länge för svårt att klara för en robot. Några lösningar finns dock att köpa redan idag, t.ex. robotdammsugaren Maidbot som dammsuger rummet eller korridoren när städaren hanterar svårare uppgifter. En annan lösning är Relay som är en leveransrobot för bl.a. hotell. Dessa och andra nya lösningar handlar om att öka produktiviteten för att ha råd att upprätthålla en personlig service till alla gäster.

Det viktigaste är fortfarande att lägga fokus på att förstå vad hotellets målgrupp vill ha idag (och inte vad de ville ha för två år sedan). Idag handlar det om att bygga ett varumärke som gästen kan ha förtroende för, som är äkta och meningsfullt samt som skapar social förändring och långsiktig hållbarhet. Konsumenten ställer idag till och med krav på att varumärken ska ta ett lika stort socialt ansvar som det offentliga. Varumärken som innehåller någon form av delningsekonomi där man hyr istället för äger är mycket tilltalande för framförallt en yngre målgrupp. Allt fler konsumenter förskjuter sin konsumtion från att köpa saker till att konsumera upplevelser som ger minnen för livet.

En av grundarna till Zoku (i Amsterdam) berättar om idéerna bakom konceptet. Det mest slående är hur mycket tid de ägnade åt att förstå sin målgrupp innan de ens började designa hotellet. Mängder med intervjuer med en ganska smal målgrupp som har Generation Y:s sätt att tänka blev underlag för utvecklingen av konceptet. Jag har bott två nätter på Zoku och det är de bästa publika ytor jag någonsin har upplevt i ett hotell. Designen av konceptet är viktigt, men än viktigare är vem som får bli ”Sidekick” som alla medarbetare kallas. Med hjälp av smart teknologi har de flesta traditionella och onödiga rutiner eliminerats så att alla ”Sidekicks” kan fokusera till 100 % på att på ett personligt sätt ta hand om alla gäster. Den känslan kommer jag ihåg så fort jag tänker på min vistelse på Zoku.

Sammanfattningen av dagen är att förändringarna i omvärlden sker i en accelererande takt. Det blir allt svårare att hänga med i förändringstempot, men de som försöker hänga med är de som kommer att lyckas. Alla andra kommer att hamna långt efter och så småningom gå en plågsam död till mötes.

Vänlig och äkta service i världsklass

Ponte Vineyard Inn är en liten äkta pärla i vindistriktet Temecula som ligger mellan Los Angeles och San Diego. Hotellet rankades som nummer 6 på Tripadvisor av alla hotell i hela USA 2016.

Hotellet öppnade 2012 och är 4-stjärnigt och de är väldigt stolta över att vara just 4-stjärniga och inte 5-stjärniga. Rum, restaurangerna, lobby, trädgård, vingården och snart även ett stort poolområde med en stor pool och bubbelpool är i perfekt skick med allt som man kan behöva. Hotellrummet är stort och har alla detaljer som förväntas och lite till.

Det absolut bästa med hotellet är att det är en lugn oas inte långt från Los Angelesområdet med 20 miljoner invånare. Servicenivån är perfekt för vad en svensk resenär känner sig bekväm med och lite extra när det känns rätt. Parkerar bilen gör man själv precis utanför entrén. In- och utcheckning samt hjälp med bordsbokning och tips på aktiviteter i området i receptionen är vänlig och genuint trevlig. Service i alla tre restaurangerna är äkta och trevlig. Frukosten är bordsserverad och dag två kommer servitrisen med rätt typ av kaffe utan att vi behöver fråga om det. Vi är igenkända och får service utöver förväntan.

Området producerar än så länge inte särskilt bra viner, men är sannolikt på väg att bli duktigare. Det finns någon producent i området som har fått höga poäng för sina viner. Området drabbades av Pierce’s disease – en bakterie som förstör vinrankan vilket ledde till att stora delar av vingårdarna fick planeras om för 15 år sedan. Numera är Ponte Vineyard certifierad som California Sustainable Winegrower. Ponte Vineyard har skapat en helhetsupplevelse kring vinet, med vingården, produktionen, lagring, butik, restaurang och en underbar trädgård med stor festlokal för bröllop och allt utifrån tanken att det ska vara långsiktigt hållbart.

Hela upplevelsen genomsyras av att det här är på riktigt. Det är äkta, genuint, lokalt och att man bjuder på det bästa som finns i området. Detta är också ett bevis på att det går att lyckas även om anläggningen ligger en bit bortom allfartsvägarna.

Lärdomen för oss i Sverige är att det ligger i tiden att satsa på det som finns precis just där du befinner dig med din anläggning. Utveckla det lokala, visa upp det äkta, bli en oas i den alltmer stressade omvärlden och säkerställ alltid att hålla rätt kvalitet på anläggningen, produkten och servicen. Tänk på att rätt nivå på kvaliteten idag är mycket högre än den var för bara tio år sedan. Det finns massor av möjligheter att skapa liknande koncept och upplevelser som Ponte Vineyards i Sverige.

Google lanserar ny hotellsök

Google uppdaterar sitt program och gränssnitt för hotellsök. Först ut är fem länder (vilka är ännu inte känt) som får testa nya hotellsök. Syftet är att förenkla för användaren att hitta rätt hotell till rätt pris.

Google har satsat inom många områden inom resande. Det senaste är nya hörlurar med automatisk översättning från många olika språk. Många har skojat om att Google översättning inte översätter korrekt, men för ett tag sedan lanserades nya översättningsalgoritmer, så nu är översättningarna riktigt bra. Det är klart att de nya hörlurarna kommer att ha vissa barnsjukdomar, men det är i alla fall ett stort steg in i framtiden att man kan tala med en person som talar sitt språk och få en omedelbar översättning direkt in i örat. Detta kommer inte bara att hjälpa fritidsresenärer att beställa mat på restaurang utan också låta människor lära känna varandra bättre över hela världen.

Pröva Google assistant som numera kan hantera väldigt många delar av resan. Det går att tala med Google assistant och få hjälp med att hitta hotell eller flyg, bokning, incheckning och annat som kan behövas under resan. Google assistant finns i alla typer av enheter, från den smarta telefonen och läsplattan till datorn eller TV:n.

Numera är det ett måste att hålla all information om hotellet uppdaterat hos Google. Besök Google My Business och läs på om hur hotellet syns bäst.

 

Varför tappar Sverige i konkurrensen?

Det ser ut att bli nytt rekord för charterflyget till norra Finland.

För december 2017 kommer 588 chartrade flygplan till norra Finland med ca 94 000 turister till hotell och stugbyar. Det är tomten i Rovaniemi som lockar men även snö och kyla är exotiskt för många turister längre söderut i Europa. Visit Finland har varit skickliga på att marknadsföra norra Finland.

I Sverige har vi minst lika fin snö och kyla, men vi är inte i närheten av lika många charterflyg och lika många turister som norra Finland. Vad beror det på att vi inte lyckas lika bra som våra grannar? Orsakerna är många, men den viktigaste lärdomen är sannolikt en kombination av produktutveckling och marknadsföring. I Finland har man lyckats samtidigt som vi i Sverige inte ens är i närheten av samma siffror.

Kanske dags att göra något i Sverige för att öka turismen i norr.