Annons

Respekt och kärlekskampen viktigare än någonsin…

I måndags vann vi på Hantverket pris på Restauranggalan som gick av stapeln i Stockholm på Cirkus. Vi blev utsedda till årets arbetsplats, ett sjukt viktigt och ärofyllt pris, dagarna som gått har det blivit många frågor: hur jobbar vi? Vad gör vi? Hur tänker vi?För det första vill jag dela med mig av motiveringen, den sätter fingret på så mycket och är INTE ett sätt att basunera ut får förträfflighet (även om jag är sjukt stolt), den ska sättas i ett sammanhang av ansvar, förväntningar och hur folk borde se på det här med kulturen på sina arbetsplatser.Motiveringen:
Annons

I måndags vann vi på Hantverket pris på Restauranggalan som gick av stapeln i Stockholm på Cirkus. Vi blev utsedda till årets arbetsplats, ett sjukt viktigt och ärofyllt pris, dagarna som gått har det blivit många frågor: hur jobbar vi? Vad gör vi? Hur tänker vi?

För det första vill jag dela med mig av motiveringen, den sätter fingret på så mycket och är INTE ett sätt att basunera ut får förträfflighet (även om jag är sjukt stolt), den ska sättas i ett sammanhang av ansvar, förväntningar och hur folk borde se på det här med kulturen på sina arbetsplatser.

Motiveringen:
Visionen om ett medvetet, aktivt och synligt ledarskap omsätts i praktiken genom att ledarna förmedla trygghet, skapar förutsättningar för gruppens dynamik och är lyhörda för medarbetarnas utveckling och personligheter. Här bryr man sig om och respekterar varandra. Samspelet mellan kök och matsal är synligt. Arbetsuppgifterna bearbetas metodiskt och strukturerat genom samtal och samarbete. Kompetens används som ett verktyg för att lösa utmaningar och frågeställningar. Här finns inspiration, erfarenhet och stor lärdom att hämta.

Alla som följer med här (och förvisso dom som bara är inne då och då också) vet hur mycket jag har skrivit om alla de här värdena kontinuerligt under en rad år, det tydligaste och viktigaste inlägget: Respekt och kärlek  .

Det här är basen, det grundläggande för allt det vi håller på med. Vi jobbar stenhårt på Hantverket tillsammans varje dag för att bygga kulturen, den viktiga kulturen med respekt för varandra, att alltid vara ärliga, att lyssna på varandra, bry oss om varandra, hjälpa varandra och uppmärksamma varandra. Det här skapar för det första en fin arbetsplats och klimat, vi bygger och stöder varandra, det utvecklar människor, det lyfter människor och det gör människor lyckliga.
Just det här med respekten och att behandla alla på ett respektabelt sätt har vi alla (och speciellt vi äldre) ett jätteansvar för att skapa. Just i dessa tider med bilder som målas upp av sexuella trakasserier som är så utbrett och att det nu, äntligen kommer fram, just nu har vi alla, speciellt vi män ett jätteansvar och ett jättehål att fylla, det är dags att kliva fram och visa ryggrad.

För några veckor sedan gick en känd kockprofil ut och berättade om sexuella trakasserier och respektlöshet som hon upplevt på krogen, vad mötte hon? Jo en del stöd men också en hel del otrolig dumma inlägg på sociala medier (framförallt Facebook)  (som hyllades av andra mindre nogräknade och mindre klart tänkande killar och gubbar i kommentarsfälten och ivrighet på likesknappen) från gamla trångsynta stötar från får bransch som minsann inte sett ett dugg och hade väldigt svårt med att den här kockprofilen gick ut och berättade. Visserligen ”skyddade” sig de gamla stötarna i sina inlägg på sociala medier att de minsann förstod att det fanns dåliga element och att de skulle rensas bort (detta för att kunna svara de som kritiserade deras inlägg att: har du inte läst hela mitt inlägg?, jäkligt smart) samt att hon ju faktiskt i en liten snutt i sitt inlägg hade sagt att hon inte ville rekommendera den här branschen till någon. Det där med att inte rekommendera var riktigt effektivt att trycka på för då kunde man ju ösa på, plocka poäng och skyffla bort det viktiga och väsentliga: är det ok att kvinnor får vara med om det här? Nån enda gång? Är det det? Det är det här som är kulturen, respekten i motiveringen till vårt pris handlar om det, att bygga en kultur där man lyssnar på varandra, sätter gränser för varandra men också vidgar gränserna för varandra, det gör man inte genom att hoppa på någon och rikta in sig på annat (som i dessa korkade inlägg från stötar), nej då kör man bara på som vanligt som många gör och trycker ner. Vi ska alla ta vårt ansvar och speciellt vi män, punkt slut, det finns inga ”men” eller bortskyllningar med det, så är det bara. Det är viktigare än nånsin med respekt och kärlek, försök att tänka på det.

En annan sak med det sätt vi jobbar på med varandra och det motiveringen säger till mig är att det här med att bygga kulturen så här skapar hög kvalité. Vår produkt blir otroligt mycket vassare, vi blir vassare, utvecklingen blir vassare, kreativiteten blir vassare, ja allt blir vassare och mer proffsigt. Vår kravställning på arbetet är skyhögt, utan gap skrik och en otroligt fånig allvarsamhet ligger vi på som idioter och forcerar oss fram på högsta möjliga nivå.

Jag är alltid stolt över teamet, nu i dagarna är jag extra stolt och jag känner en sjuk inspiration att utveckla personerna och temat ännu mer, det här är livet!

Nya utmaningar för hotellen

I år var temat på Pandox hotellmarknadsdag "vilken inverkan en dynamisk och osäker värld har på hotellbranschen". Talarnas budskap var klart och tydligt att hotellen måste hänga med i förändringarna för att överleva.
Annons

Tisdag den 21 november var det dags för Pandox årliga hotellmarknadsdag. Temat kanske indikerade att det kommer sämre tider, men slutsatsen efter att ha lyssnat på alla talare är att hotellbranschen går en ljus framtid till mötes. Det verkar nästan som om ingenting kan stoppa turismens tillväxt. Terror, krig, kriser, naturkatastrofer och epidemier blir bara små hack i utvecklingskurvan. Kanske är denna optimism ett litet varningstecken precis som en av talarna berättade om att hans städerska hade köpt hus i Florida strax innan finanskraschen 2008 och att han borde ha reagerat på att något kanske då inte stod rätt till i USA:s ekonomi. Prognoserna för turismen är att den har växt de senaste 10 åren och förväntas växa med 4 % per år de närmaste 10 åren. Turismen står för 10 % av BNP och har 300 miljoner anställda i världen. Nästa år behöver branschen anställa 12 miljoner personer om inte produktiviteten förbättras i snabbare takt än försäljningstillväxten.

Hela branschen står inför en förändringsprocess som innebär en avsevärt ökad produktivitet. Vi är egentligen mitt inne i processen och den gör ont för många hotell. Det första steget är digitaliseringen som redan gjort intåg i branschen i distributionsledet. OTA:erna har digitaliserat hela köpprocessen av övernattningar (i alla dess former) och har gjort ett så fantastiskt bra jobb att de kan ta 15-30 % av intäkterna i provision. Många hotell missade utvecklingen och får nu betala dyrt under en omställningsperiod. Nästa steg handlar om att robotar tar över en del arbeten som idag görs av hotellens medarbetare. Det handlar inte om robotar som ser ut som människor utan osynliga ”robotar” som t.ex. den smarta mobiltelefonen som själv checkar in och ut gästen, som ger personlig information och som är en fjärrkontroll för service under gästens vistelse på hotellet. De flesta administrativa uppgifter, som t.ex. bokföring, kommer i framtiden att skötas av smarta robotar. Ganska nära i tiden ligger ett nytt EU-direktiv att använda elektronisk fakturering vid offentlig upphandling. Detta innebär en besparing för svenska myndigheter och för leverantörerna, i det här fallet hotellen. Nästa steg är att alltfler robotar tar över de rutinuppgifter i hotellen som är repetitiva och enkla att utföra av just robotar. Tyvärr lär det dröja länge innan det finns en städrobot som städar hotellrum. Detta jobb är ännu så länge för svårt att klara för en robot. Några lösningar finns dock att köpa redan idag, t.ex. robotdammsugaren Maidbot som dammsuger rummet eller korridoren när städaren hanterar svårare uppgifter. En annan lösning är Relay som är en leveransrobot för bl.a. hotell. Dessa och andra nya lösningar handlar om att öka produktiviteten för att ha råd att upprätthålla en personlig service till alla gäster.

Det viktigaste är fortfarande att lägga fokus på att förstå vad hotellets målgrupp vill ha idag (och inte vad de ville ha för två år sedan). Idag handlar det om att bygga ett varumärke som gästen kan ha förtroende för, som är äkta och meningsfullt samt som skapar social förändring och långsiktig hållbarhet. Konsumenten ställer idag till och med krav på att varumärken ska ta ett lika stort socialt ansvar som det offentliga. Varumärken som innehåller någon form av delningsekonomi där man hyr istället för äger är mycket tilltalande för framförallt en yngre målgrupp. Allt fler konsumenter förskjuter sin konsumtion från att köpa saker till att konsumera upplevelser som ger minnen för livet.

En av grundarna till Zoku (i Amsterdam) berättar om idéerna bakom konceptet. Det mest slående är hur mycket tid de ägnade åt att förstå sin målgrupp innan de ens började designa hotellet. Mängder med intervjuer med en ganska smal målgrupp som har Generation Y:s sätt att tänka blev underlag för utvecklingen av konceptet. Jag har bott två nätter på Zoku och det är de bästa publika ytor jag någonsin har upplevt i ett hotell. Designen av konceptet är viktigt, men än viktigare är vem som får bli ”Sidekick” som alla medarbetare kallas. Med hjälp av smart teknologi har de flesta traditionella och onödiga rutiner eliminerats så att alla ”Sidekicks” kan fokusera till 100 % på att på ett personligt sätt ta hand om alla gäster. Den känslan kommer jag ihåg så fort jag tänker på min vistelse på Zoku.

Sammanfattningen av dagen är att förändringarna i omvärlden sker i en accelererande takt. Det blir allt svårare att hänga med i förändringstempot, men de som försöker hänga med är de som kommer att lyckas. Alla andra kommer att hamna långt efter och så småningom gå en plågsam död till mötes.

Vänlig och äkta service i världsklass

Ponte Vineyard Inn är en liten äkta pärla i vindistriktet Temecula som ligger mellan Los Angeles och San Diego. Hotellet rankades som nummer 6 på Tripadvisor av alla hotell i hela USA 2016.

Hotellet öppnade 2012 och är 4-stjärnigt och de är väldigt stolta över att vara just 4-stjärniga och inte 5-stjärniga. Rum, restaurangerna, lobby, trädgård, vingården och snart även ett stort poolområde med en stor pool och bubbelpool är i perfekt skick med allt som man kan behöva. Hotellrummet är stort och har alla detaljer som förväntas och lite till.

Det absolut bästa med hotellet är att det är en lugn oas inte långt från Los Angelesområdet med 20 miljoner invånare. Servicenivån är perfekt för vad en svensk resenär känner sig bekväm med och lite extra när det känns rätt. Parkerar bilen gör man själv precis utanför entrén. In- och utcheckning samt hjälp med bordsbokning och tips på aktiviteter i området i receptionen är vänlig och genuint trevlig. Service i alla tre restaurangerna är äkta och trevlig. Frukosten är bordsserverad och dag två kommer servitrisen med rätt typ av kaffe utan att vi behöver fråga om det. Vi är igenkända och får service utöver förväntan.

Området producerar än så länge inte särskilt bra viner, men är sannolikt på väg att bli duktigare. Det finns någon producent i området som har fått höga poäng för sina viner. Området drabbades av Pierce’s disease – en bakterie som förstör vinrankan vilket ledde till att stora delar av vingårdarna fick planeras om för 15 år sedan. Numera är Ponte Vineyard certifierad som California Sustainable Winegrower. Ponte Vineyard har skapat en helhetsupplevelse kring vinet, med vingården, produktionen, lagring, butik, restaurang och en underbar trädgård med stor festlokal för bröllop och allt utifrån tanken att det ska vara långsiktigt hållbart.

Hela upplevelsen genomsyras av att det här är på riktigt. Det är äkta, genuint, lokalt och att man bjuder på det bästa som finns i området. Detta är också ett bevis på att det går att lyckas även om anläggningen ligger en bit bortom allfartsvägarna.

Lärdomen för oss i Sverige är att det ligger i tiden att satsa på det som finns precis just där du befinner dig med din anläggning. Utveckla det lokala, visa upp det äkta, bli en oas i den alltmer stressade omvärlden och säkerställ alltid att hålla rätt kvalitet på anläggningen, produkten och servicen. Tänk på att rätt nivå på kvaliteten idag är mycket högre än den var för bara tio år sedan. Det finns massor av möjligheter att skapa liknande koncept och upplevelser som Ponte Vineyards i Sverige.

Google lanserar ny hotellsök

Google uppdaterar sitt program och gränssnitt för hotellsök. Först ut är fem länder (vilka är ännu inte känt) som får testa nya hotellsök. Syftet är att förenkla för användaren att hitta rätt hotell till rätt pris.

Google har satsat inom många områden inom resande. Det senaste är nya hörlurar med automatisk översättning från många olika språk. Många har skojat om att Google översättning inte översätter korrekt, men för ett tag sedan lanserades nya översättningsalgoritmer, så nu är översättningarna riktigt bra. Det är klart att de nya hörlurarna kommer att ha vissa barnsjukdomar, men det är i alla fall ett stort steg in i framtiden att man kan tala med en person som talar sitt språk och få en omedelbar översättning direkt in i örat. Detta kommer inte bara att hjälpa fritidsresenärer att beställa mat på restaurang utan också låta människor lära känna varandra bättre över hela världen.

Pröva Google assistant som numera kan hantera väldigt många delar av resan. Det går att tala med Google assistant och få hjälp med att hitta hotell eller flyg, bokning, incheckning och annat som kan behövas under resan. Google assistant finns i alla typer av enheter, från den smarta telefonen och läsplattan till datorn eller TV:n.

Numera är det ett måste att hålla all information om hotellet uppdaterat hos Google. Besök Google My Business och läs på om hur hotellet syns bäst.

 

Varför tappar Sverige i konkurrensen?

Det ser ut att bli nytt rekord för charterflyget till norra Finland.

För december 2017 kommer 588 chartrade flygplan till norra Finland med ca 94 000 turister till hotell och stugbyar. Det är tomten i Rovaniemi som lockar men även snö och kyla är exotiskt för många turister längre söderut i Europa. Visit Finland har varit skickliga på att marknadsföra norra Finland.

I Sverige har vi minst lika fin snö och kyla, men vi är inte i närheten av lika många charterflyg och lika många turister som norra Finland. Vad beror det på att vi inte lyckas lika bra som våra grannar? Orsakerna är många, men den viktigaste lärdomen är sannolikt en kombination av produktutveckling och marknadsföring. I Finland har man lyckats samtidigt som vi i Sverige inte ens är i närheten av samma siffror.

Kanske dags att göra något i Sverige för att öka turismen i norr.