Ämne AVIS

  • Det är för dåligt, Avis!

    Gustav Stenbeck Jag äger ingen bil. Det är egentligen ganska logiskt. Jag bor i centrala Stockholm och kan antingen gå eller ta kommunal trafik till dit jag ska. Jag arbetar ofta i Oslo vilket innebär att jag flyger (alldeles) för mycket. Inget i mitt liv kräver att jag har bil då därför har jag av miljömässiga och ekonomiska skäl valt bort bilen. De tillfällen jag behöver en bil hyr jag istället.

    Jag har ofta hyrt bil från Avis, eller systerföretaget Budget. De har ett medvetet miljöarbete där de ska sänka utsläppen från fordonsflottan med 1% om året under överskådlig framtid, detta i kombination med bra servicenivåer samt rabatter för Nordic Choice Hotels anställda har inneburit att valet av hyrbil oftast går hit.

    Min erfarenhet av Avis under min nyligen avslutade resa i Tyskland har dock varit under det mesta av kritik jag kan frambringa.

    Utan att informera mig hade uthyrningskontoret tagit bort min anställd-rabatt och inte bara missat att informera mig om detta, utan även misinformerat om vilka uthyrningsvillkor som de skrivit i, som i sin tur var annorlunda än de jag fått bekräftade på mailen. Låter det krångligt? Helt enig. Det var därför jag dubbelkollade priserna med uthyrningsagenten som då inte förstod vilka priser han förklarade. För när väl bilen återlämnades så gällde en ny taxa, självklart väsentligt dyrare än det jag fått bekräftat på mailen eller beskrivet vid uthyrningen.

    Efter mycket och högljutt argumenterande med Avis personal var det bara att ge upp och inse att jag blivit lurad. Det är starka ord, men jag vet inte hur jag annars kan uttrycka det när jag fått ett pris bekräftat och sedan dubbelkollat vid uthyrningstillfället för att retroaktivt få reda på vad Avis bestämt sig ta betalt för sin tjänst. 

    Kom igen Avis, ni har varit så bra innan i så många länder! Ryck upp er och utbilda era tyska kundservicerepresentanter i grundläggande kundvård!

  • We try harder - Lägsta livsformen av service

    Johan Bjelke Inte för att gnälla, men till och från möter man företag som är på andra sidan spektra, utifrån sina egna värderingar. Just där finner vi AVIS. We try harder. Snyggt. Men ni försöker inte det minsta. Ni tvärtom är riktigt riktigt usla på service, speciellt när era bilar går sönder. Inga detaljer men trasig hyrbil som inte vill starta mitt i Sthlm, späckad dag och vidare på kvällen. Ny bil? Nej. "Invänta servicetekniker som kommer inom 2 timmar, ifall han inte får igång bilen så bogseras den bort. Sen kan du få en ersättningsbil." We try harder. Har jag 3 timmar att invänta konstaterandet att er bil är kaput? Nej. Jag måste åka nu! We try harder. Att ni sedan blir otrevliga när jag förklarar min situation och önskar en ny bil omgående, det är riktigt illa. Sluta hålla på att låtsas. We try harder. Ni försökte inte det minsta att lösa mina problem som jag har fått för att er bil inte fungerar. Ni försökte att rädda er egen bil, inte att räddda min dag. "Det är vår policy och chefen är inte här", så skulle det sällan eller aldrig låta på ett hotell ifall det är ett problem med rummet. Kunden/ gästen nöjd. Alltid. ALLTID!

    Att läsa från AVIS hemsida:

    The phrase We Try Harder” has gone down in advertising history as one of the longest-lasting and respected taglines.  The origination of the slogan was not to create a cute, gimmick, but instead it was – and is -- a business philosophy that every Avis employee holds true. “We Try Harder” has helped Avis earn a reputation as one of the most admired businesses in the world.

    Snacka går ju. We try harder.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons