Ämne Affärsresor

  • Norden tappar affärs- och fritidsresande

    Anders Johansson Ny färsk statistik över antal flygpassagerare för 2015 har just släppts av ACI (Airport Council International). Världens största flygplats i antal passagerare ligger i Atlanta som förra året som första flygplats i världen passerade 100 miljoner passagerare på ett år. Av världens största flygplatser ligger 8 i Asien, 6 i USA, 5 i Europa och en i mellanöstern. Över tiden är det i Asien flygtrafiken har ökat mest. År 2001 hade USA 12 av de 20 största flygplatserna, Europa 6 och Asien 2.

    Världens flygtrafik har förändrats och drivs både av ett ökat affärs- och fritidsresande till och från Asien. De närmaste åren kommer även strömmen av turister från Kina att öka till 200 miljoner turister. Mellanöstern håller på att bli en av de viktigaste platserna för flygbyte samt för fritidsresande. Dubai är världens tredje största flygplats med 78 miljoner passagerare 2015. Doha växer snabbt, men hamnar 2015 fortfarande utanför listan med sina drygt 30 miljoner passagerare.

    I Norden är det Köpenhamn som är störst 2015 med 26,6 miljoner passagerare, Oslo med 24,7 miljoner, Stockholm Arlanda med 23,1 miljoner och Helsingfors med 16,4 miljoner. Tillväxten i antal passagerare för dessa fyra flygplatser var mellan 1,7 och 3,8 % jämfört med 2014. Flygtrafiken i världen ökade betydligt snabbare - med 6,1 % - vilket innebär att Norden tappade gentemot sina konkurrenter i andra delar av världen. Hos oss ökade inte affärs- och fritidsresandet i samma takt som i resten av världen.

    Skulle Stockholm kunna ha blivit ett nav för flygbyte mellan Europa och Asien om rätt satsningar hade gjorts för 10-15 år sedan? Kunde Stockholm ha haft dubbelt så många passagerare idag med en annan strategi? Det är sannnolikt troligt, vilket hade gett Stockholm ännu fler affärs- och fritidsresande och ett ännu mer utvecklat näringsliv och en mer utvecklad turism. 

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons