Ämne Airbnb

  • Visit Sweden och Airbnb i samarbete

    Anders Johansson Visit Sweden har ingått ett partnerskap med Airbnb och producerat en film för att marknadsföra Sverige som helhet. Det är en generell marknadsföring av Sverige som destination riktat till den amerikanska marknaden och inte en kampanj som är inriktad på att få bokningar till de ca 13000 boenden i Sverige som finns listade hos Airbnb.

    Jag önskar att detta inte enbart är en allmän kampanj som bara innebär att Airbnb marknadsför Sverige med en film utan att Visit Sweden också lyckas sprida kunskap om att alla små turistföretag runt om i Sverige nu ska hänga på Airbnb upplevelser och lista alla sina erbjudanden i just kanalen Airbnb. Det har länge funnits en önskan att hitta system som lättare kopplar ihop köpare med säljare just inom turistnäringen. En mängd försök har gjorts genom åren, men inget verkar riktigt ha tagit den fart som man hoppats på. Nu finns en internationell plattform som når människor i hela världen med all funktionalitet som det lilla turistföretagen tidigare bara kunde drömma om.

    Om Visit Sweden även ser till att fler turistföretag (och gärna boenden) lägger upp sina erbjudanden på Airbnb då kommer Sverige även att ha något att erbjuda de som vill komma till Sverige och inte bara en film som kittlar och inspirerar.

  • Airbnb upplevelser förändrar besöksnäringen

    Anders Johansson Jag läser på lite mer om hur en hemsida ska utformas för att ge maximalt antal bokningar och hittar en sida som framhåller Airbnb som ett bra exempel. Jag tar en titt igen på Airbnb och påminns om att hotellen sannolikt fortfarande är upprörda över hela företeelsen Airbnb. Kanske är hotellen egentligen upprörda på myndigheterna i alla länder som inte har samma krav och regler på hotell som på de boenden som hyrs ut genom Airbnb.

    Hemsidan, som är den första sidan man kommer till när man går till någons webbplats, är i alla fall väldigt bra. Den går rakt på sak och visar först av allt sökfunktionen för destination och datum, vilket de flesta har kommit dit för. Väldigt många hotells hemsidor är inte ens in närheten av att vara lika tydliga. Sökrutorna är dessutom "smarta" vilket innebär att de fylls automatiskt när användaren börjar söka. Om användaren är inloggad visas dessutom tidigare sökningar. Det underlättar för återkommande gäster. Sökknappen är röd och kontrasterar tydligt mot den vita bakgrunden. På många hotells webbplatser går det knappt att se bokningsknappen för att den har samma färg som allt annat på hemsidan.

    Airbnb visar också tydligt upp vad som kan "köpas" på webbplatsen. Det första valet är ett urval av upplevelser, hem och utvalda destinationer. Det är lätt att skrolla och se mer av allt. Det handlar om att få besökaren att boka något av allt som Airbnb säljer. Hotell i Sverige är alldeles för försiktiga med säljande texter och bilder samt direkta uppmaningar att köpa/boka direkt på hotellets egen webbplats.

    Airbnb började med boenden och har nu lanserat upplevelser och destinationer. Jag tittar lite på några av upplevelserna och kan konstatera att jag kommer att boka en upplevelse nästa gång jag är på en destination som har upplevelser. Visst låter det trevligt att lära sig att blanda en Bloody Mary av Shelley i Seattle som är domare i Bloody Mary-tävlingar runt om i världen. Att besöka ett mikrobryggeri i Osaka med Maek som bott i Osaka och skrivit böcker om ölkulturen i Osaka låter också väldigt intressant. Lär dig att laga paella av Sara i Barcelona är en annan intressant upplevelse. Upplevelserna handlar också om att träffa andra människor. De flesta upplevelser är för mellan 8-10 personer så upplevelsen får även en annan dimension än det faktiska innehållet.

    Airbnb har skapat en fantastisk teknologisk plattform där den som vill iscensätta en upplevelse hittar den som vill delta i upplevelsen. Airbnb upplevelser finns ännu inte i Sverige, men när de kommer hit har vi i besöksnäringen chansen att nå ut till hela världen med våra fantastiska upplevelser på alla platser i Sverige.

  • Airbnb krossar hotellen i kreativitet

    Anders Johansson Airbnb hade stor lanseringskonferens för ett flertal nya tjänster i Los Angeles för snart två veckor sedan. Filmen som visar konceptet gjorde publiken tårögd och filmen om den första gästen på Airbnb visade hur idén en gång i tiden föddes. Av båda framgår tydligt att en resa inte handlar om boendet utan något annat som är oändligt mycket viktigare.

    När Airbnb lanserades noterades detta knappt av hotellen runt om i världen. Vem vill bo hemma hos någon förutom ett fåtal unga resenärer som har ont om pengar. De potentiella gästerna inom alla kategorier tyckte annorlunda och gillade konceptet så mycket att Airbnb började växa så mycket att de växte förbi de största hotellkedjorna i antal hotellrum. Idag har Airbnb över 3 miljoner hem som kan bokas. Världens största hotellkedja Marriott har knappt 1,2 miljoner rum.

    När Airbnb växte kraftigt började kampen från hotellens sida att sätta stopp för Airbnb. Det har skett i form av lobbying, smutskastning och alla sätt som skulle kunna sätta stopp för denna nya affärsmodell att hitta boende. Utbudet av rum ökar på alla destinationer och hotellen känner sig hotade av ett företag som anklagas för att inte följa alla spelregler som myndigheter och organisationer följt i alla tider. Undersökningar visar nu att Airbnb inte har påverkat hotellens möjligheter att ta extra mycket betalt när efterfrågan är hög, så nu handlar det mest om att Airbnb ska betala skatt. Det tänker Airbnb göra också genom att teckna avtal med 700 städer runt om i världen under det kommande året.

    Efter att ha lyssnat på presentationen av Airbnb Trips inser jag att idén att hyra eller hyra ut sitt boende bara var första steget i affärsidén som nu utvecklats till en mycket större idé. Det handlar inte om att bli en resebyrå utan snarare om att bygga ett nätverk av människor som vill visa sin plats för besökare. Det är Airbnb som har hittat lösningen som alla lokala turistbyråer och organisationer har försökt förverkliga i alla tider. Nu har Airbnb hittat den tekniska lösningen och räknar med att nätverket börjar byggas av alla som vill vara med. Om hotellen var oroliga över att Airbnb skulle stjäla rumsnätter borde de bli oroliga på riktigt den här gången. Nu kommer Airbnb att börja stjäla gästerna på allvar. Vem vill bo på ett hopplöst opersonligt och i de flesta fall otidsenligt hotell som i bästa fall har en concierge som har en viss kännedom (mot provision) om vad som händer på destinationen.

    Tjänsten trips som består av upplevelser och platser lanseras på en gång i 12 städer runt om i världen: Detroit, London, Paris, Nairobi, Habana, San Francisco, Kapstaden, Florens, Miami, Soul, Tokyo och Los Angeles. Nästa år ska trips finnas i över 50 städer runt om i världen och i framtiden i alla städer i hela världen. För alla politiskt korrekta människor har Airbnb även en tjänst som heter ”social impact experiences” där 100 % av det gästen betalar går direkt till den lokala ideella organisationen som genomför arrangemanget.

    Kommer Airbnb trips att lyckas? Det är högst sannolikt med 3 miljoner lokala boenden runt om i världen. Resandet handlar inte om själva resandet utan vem man träffar och vilken upplevelse man får. Airbnb menar att en resa innebär en transformation av människan och vill underlätta detta genom att tillhandahålla den rätta tekniska plattformen. Den turistbyrå som fattar galoppen kan göra underverk genom att ta till sig den nya plattformen. Det är nu vi ska hänga med i Sverige och säkerställa att åtminstone Stockholm finns med bland de 50 städer som kommer att finnas på plattformen nästa år. Det här är fantastiskt bra för turismen, så låt inte hotellen bromsa utvecklingen.

  • Airbnb påverkar inte hotellen

    Anders Johansson Airbnb har släppt data för sex amerikanska och sju internationella hotellmarknader till Hotel News Now som har analyserat om och i så fall hur Aribnb har påverkat hotellens möjligheter till beläggningen och snittpriser. Slutsatsen är att Airbnb inte har påverkat hotellens möjligheter. Analysen fortsätter och en fullständig rapport väntas inom några månader.

    Det visar sig att Airbnb inte har påverkat hotellen att ta ut maxpriser när efterfrågan är väldigt hög. Det är snarare så att även Airbnb kan ta ut maxpriser då hotellen redan är fulla och då Airbnb är den enda kvarvarande möjligheten att hitta boende för de som ska resa till de analyserade destinationerna.

    Hotell över hela världen har protesterat kraftigt mot Airbnb och hävdat att konkurrensen inte sker på lika villkor och att Airbnb därför stjäl affärer från hotellen. Hotellen hade den här gången fel. Airbnb har inte påverkat hotellens möjligheter och ta bra betalt när det råder överefterfrågan. Snittpriset på dessa dagar har varit 35 % över normaldagarna och detta är den historisk största skillnaden någonsin så länge STR har samlat in data. Analysen visar att hotellen passar på att ta rejält betalt av konsumenten när de kan - precis som hotellen alltid har gjort.

    Till allas glädje (utom de som inte gör rätt för sig) har nu Skatteverket börjat granska hur de som hyr ut sin bostad deklarerar sina inkomster. Samtliga inkomster ska tas upp till beskattning. Alla får göra ett avdrag på 40 000 kr per år och överskjutande belopp ska beskattas som inkomst av kapital, dvs. med 30 %. I Sverige är det med andra ord väldigt förmånligt att kunna hyra ut sin bostad, dels för det höga fribeloppet på 40 000 kr och att uthyrningen beskattas som inkomst av kapital. Trots dessa förmånliga skatteregler har Skatteverket i sina granskningar upptäckt personer som inte har gjort rätt för sig. Det vore bra om Skatteverket kunde få Airbnb att skicka uppgift om vilka de har betalat ut pengar till i form av inkomstuppgift precis som banken skickar information till Skatteverket om räntor.

    Ska hotellen fortsätta att driva hets mot Airbnb eller är det dags att ägna tiden till att sköta sin egen verksamhet lite bättre och därmed locka gästerna till hotellen istället?

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons