Ämne Allergi

  • Att äta naturligt för att slippa allergi

    Maria Elwing Man blir vad man äter, brukar man ju säga. Äter vi naturliga produkter, blir vi väl naturliga och får förhoppningsvis behålla hälsan längre. Allergier och intoleranser ökar bland våra gäster, det går knappt ut en enda beställning utan att det är åtminstone någon eller några som behöver specialkost. Beror det på att vi i årtionden har stoppat i oss en massa onyttiga tillsatser? Där om tvistar de lärde.

    Vi på Elwing & Co. försöker bedriva ett målinriktat arbete mot att köpa in mer naturliga råvaror. Ekologiskt väljer vi alltid när det är möjligt. Vi började för många, många år sedan med att byta ut ”enklare” råvaror som mjölkprodukter och kaffe till ekologiska sådana. Idag tar vi aktiva beslut i inköpsprocessen i samtliga produktgrupper men det är ett hårt jobb. Vår grönsakshandlare har numera utvecklat sina dataprogram och kan faktiskt ge oss siffror på hur mycket vi köper t ex av det ekologiska. Plötsligt är det mätbart! Det gör att vi kan se svart på vitt att vårt arbete ger utdelning. Och vi kan öka på!

    I samband med den nya EU-lagen som kom den 13 december 2014 avseende märkning av livsmedel påbörjade vi liksom alla våra kollegor runt om i landet att dokumentera innehållet i våra rätter. Det har varit en intressant resa. Plötsligt börjar hela personalstyrkan agera som jag (som är allergiker och väldigt noga med vad jag stoppar i mig). De läser på varenda förpackning vad de verkligen innehåller. Hejdå kryddblandningar! Kan sojabönor vara onyttiga? Va, finns det ”naturliga” E-nummer? Kan man äta lupin?

    Det är mycket att tänka på. Plötsligt fylls tillvaron med mängder av information. Det känns ungefär som när Internet kom. Det kan bli svårt att sortera.

    Men det är inte alltid som allting framgår av förpackningen. I storstäderna exploderar just nu den ekologiska-nyttiga-kravodlade-fairtrade-trenden. Vi ser ibland att man inte når hela vägen ut. Bara för att pappret är brunt betyder det kanske inte att det är bättre. Ekologiska blåbär - från Kalifornien. Den tål att funderas på. De kanske är ekologiska där, men efter en flygtur över Atlanten kan man ju börja undra vad märkningen står för.

    Det kommer att hända mycket på den här fronten på kort tid. Den som blir duktig på att pedagogisk beskriva konsekvenserna av olika råvaruval, transportvägar och förpackningsval kommer att kunna skapa starka rörelser på området. Människor kommer att bli klokare, äta bättre, ställa krav och förhoppningsvis bli mindre intoleranta och allergiska.

  • Blir du vad du äter?

    Maria Elwing Jag har glömt att rapportera hur det har gått med Dukandieten. Jag påbörjade dieten den 4 juli 2012 för att bli av med lite för många goda middagar som fastnat. Det gör ju lätt det i den här branschen… Dieten innebär att jag har tagit bort kolhydrater och fett i min kost och istället ätit massor av protein. Ett kilo per vecka försvann och när 16 kilo var borta så gick jag in i tredje fasen av Dukandieten som innebär att jag började äta ”som vanligt” men med måtta och eftertanke. Eventuella utsvävningar sätter sig nämligen direkt runt magen. Viktnedgången stannade då av och det var jag nöjd med. Jag äter och dricker nu det jag vill, men har en helt ny livsstil och gör medvetna val hela tiden.

    Idag var jag ute och promenerade med min nya arbetskamrat Lotta. Förvånat konstaterade jag att björken har ju slagit ut! Då ska ni veta att den aldrig har kunnat göra det i smyg utan att jag märkt det. Aldrig någonsin! Jag har nämligen i princip varit instängd i 3 veckor varje vår med svår allergi och rinnande ögon och näsa. Jag tog ett djupt andetag och kände efter, men nej, inga tendenser till allergi. Konstigt. Googlade direkt när jag kom tillbaka till jobbet på gluten och björkpollen och får då träff på bloggar där andra blivit av med sin allergi efter att ha slutat äta gluten (vilket jag gjort eftersom mjölprodukter är uteslutet i Dukandieten). Jag måste bara forska vidare i detta. Är det så att det vi äter har så enormt stor påverkan på vår hälsa att jag kan bli av med min pollenallergi så ”enkelt”? Någon med liknande erfarenheter?

  • Vad är det i maten?

    Maria Elwing Om man är allergiker eller som jag går på diet, så behöver man hålla reda på vad man stoppar i sig. Det är ju bra för alla att veta vad man stoppar i sig, men just för mig särskilt viktigt just nu.

    Det som slagit mig under mina månader av diet är att det är väldigt mycket onyttiga saker i färdiga produkter som jag inte hade en aning om att jag tidigare stoppade i mig. Mitt sockerintag är väldigt lågt nu när jag medvetet undviker socker och jag förfasas över sockermängden i många brödsorter som jag väljer mellan när jag ska handla åt resten av familjen. När jag börja forska i det här med sockerersättning förstår jag att det som smakar godast faktiskt är nyttigast och mest naturligt. Aspartam - nej tack. Agave sirap - ja tack.

    På många, framförallt amerikanska produkter, är man duktig på att bekräfta för kunden att hon/han gjort rätt val. "Excellent source of vitamin C", "70% fat free!" (vad bra då är det ju bara 30% fett i....) och annat ser jag på olika förpackningar. För mig är det här marknadsföring, inte egentlig fakta. Titta här t ex, tänker du på "whole grain" när du ser dessa flingor? Antagligen inte...

    Vad är då slutsatsen av dessa iakttagelser? Jo, läs på förpackningarna så du vet vad du verkligen stoppar i dig. Börja nästa gång du går och handlar, vänd och läs på limpan och läs hur mycket socker det egentligen är i den. Laga maten från grunden själv så att du vet vad den innehåller. Använd naturliga ersättningsprodukter om du vill minska på socker eller fett. Och du, ha en fin helg!

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons