Ämne Arlanda

  • Årets julklapp till besöksnäringen

    Anders Johansson Allt tyder på att 2017 kommer att bli ett spännande år för besöksnäringen i världen. Antal internationella turistankomster kommer att fortsätta att öka och nå nya rekordnivåer. Det ska till väldigt mycket oro i världen för att stoppa den ökande turismen.

    Sverige kommer med automatik att få en del av ökningen, men de länder som har de mest intressanta erbjudandena och som lyckas marknadsföra sig bäst, kommer naturligtvis att få en större del av ökningen. I Sverige har besöksnäringen aldrig varit och är fortfarande inte prioriterad som "industri" hos politikerna trots att besöksnäringen skapar fler arbetstillfällen än andra branscher samt dessutom sysselsätter de grupper i samhället som ofta har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. Besöksnäringen har en del av lösningen på dagens största politiska utmaningar - att hitta sysselsättning till alla utan arbete.

    Årets julklapp 2016 till besöksnäringen kom från oväntat håll. Dagarna före jul offentliggjorde Copenhagen Airports utbyggnadsplaner för 25 miljarder SEK för att öka antal passagerare från dagens ca 27 miljoner till 40 miljoner. Detta var en välkommen julklapp för hela besöksnäringen i Danmark, men även i södra Sverige som har Copenhagen Airport som sin huvudflygplats. Planen är att öka kapaciteten för att kunna flyga direkt till alltfler destinationer. Bra för de som ska besöka Danmark och södra Sverige. Offensiva planer sker oftare när ett bolag är privatägt. Copenhagen Airports är börsnoterat i Köpenhamn och majoriteten ägs av investerare utan koppling till den danska staten.

    I Sverige finns det förslag på flygskatt och utbyggnadsplanerna på Arlanda är långt ifrån de i Köpenhamn. Hur kommer det sig att danska politiker/företag förstår att besöksnäringen är en framtidsbransch medan svenska politiker försöker bromsa turismen (med flygskatt) eller avstår från att satsa (dålig infrastruktur)?

  • Swedavia ger Nordic Choice Hotels en dominerande ställning

    Anders Johansson Det är bara att gratulera Nordic Choice Hotels till kontraktet med Swedavia om ett nytt Comforthotell med 463 rum som ska öppna sommaren 2019. Kampen om kontraktet har säkert varit både hård, rättvis och omgiven av en mängd krav, policies och lagar samt gått rätt till enligt alla gällande regler.

    Oavsett bud från Nordic Choice Hotels som redan driver Clarion Arlanda i direkt anslutning till Sky City är det lite märkligt att Swedavia ger Nordic Choice Hotels ytterligare ett hotell mitt i flygplatsen med gångavstånd till terminalerna. I Sky City kommer det att finnas 1179 hotellrum där Nordic Choice Hotels kontrollerar 74 % av hotellrummen.

    • Nordic Choice Hotels kommer att ha två hotell med sammanlagt 877 rum (74 %)
    • Radisson Blu har ett hotell med 260 rum (22 %)
    • Rest and Fly har ett hotell med 42 rum (4 %)

    Läget i Sky City är överlägset andra lägen längre bort från terminalerna. Det finns självklart fler hotell inom bilavstånd från terminalerna, men absolut inte inom gångavstånd som torde vara en konkurrensfördel.

    Från ett konsumentperspektiv borde Swedavia ha hyrt ut hotellet till någon av de andra hotellkedjorna eller till en privat aktör för att öka valmöjligheterna för gästerna samt för att öka priskonkurrensen på den lokala marknaden. Konsumenten missgynnas alltid om någon (även en hotellkedja) får en dominerande ställning. Swedavia själva är ju ett monopol så de tänker bara på sig själva och väljer den som betalar högst hyra  istället för att tänka på konsumentens bästa.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons