Ämne Badrum

  • Hotelldirektören misslyckas med badrummet

    Anders Johansson I många mindre företag (och kanske även i en del större) är det bråda tider att slutligen fastställa budgeten (resultat, investeringar och kassaflöde) för 2015. Alla hotelldirektörer i hela världen vill investera för att förbättra sitt hotell jämfört med sina konkurrenter för att få fler gäster som betalar ett högre pris. På mångas önskelistor står säkert hotellrummens badrum som normalt renoveras vart 15-20 år. Ofta får de stå på önskelistan några år innan fastighetsägaren och operatören har kommit överens om en fördelning av investeringen.

    Det finns säkert några väldigt glada hotelldirektörer som i år har fått sin önskan uppfylld och nu äntligen har fått pengar till badrumsrenovering. Den senaste tiden har jag bott på många olika hotell med både gamla, renoverade och nya badrum. Tyvärr har inget av hotellen lyckats få ordning på alla viktiga detaljer. Ett tips är att läsa recensioner om det egna hotellet på Tripadvisor. Där finns det mesta skrivet även om badrummen.

    Kraven

    Är hotellet klassificerat ska kraven för stjärnklassen uppfyllas

    Här kommer min lista på vad som är minimum i ett badrum daterat 2015.

    • Möjlighet att stänga dörren till toaletten
    • Bra ventilation som ventilerar ut dålig lukt samt fukt efter en varm dusch
    • En rymlig fristående dusch (inte duscha i badkaret) utan insyn (bodde nyligen i ett rum där duschen var en glasbox mitt i rummet)
    • En dusch som har tillräckligt vattentryck och som har kranar som man förstår
    • En dusch som håller tätt, dvs. där inte vattnet rinner ut på golvet i badrummet
    • Badhandukar ska kunna nås från duschen
    • Badrumsmatta (tvättbar) som man kan stå på när man kommer ut ur duschen (är även i viss mån ett halkskydd)
    • Tvättställ i rätt storlek där man kan skölja ansiktet med vatten utan att slå huvudet i en hylla och utan att vatten skvätter överallt
    • Belysning vid badrumsspegeln för att kunna raka sig/sminka sig
    • Avställningsytor för egna toalettartiklar
    • Tillräckligt med fluffiga handdukar i olika storlekar (många hotell snålar och bestämmer sig för att gästen klarar sig med två handdukar)
    • Krokar eller handduksvärmare att hänga upp handdukarna på
    • Tvål och shampoo av god kvalitet, extra toapapper, tandborstglas
    • El-uttag, hårtork

    Trevligt om det finns

    Det skulle vara väldigt trevligt om även följande fanns i ett badrum daterat 2015

    • Golvvärme
    • Badrock och tofflor
    • Tandkräm (fick detta på Hyatt vilket ledde till att jag köpte samma märke i affären)
    • Gästartiklar, t.ex. raklödder, engångsrakhyvel, engångstandborste, tandtråd och annat som de flesta måste ta med sig
    • Förstoringsspegel med belysning
    • Dimbar belysning
    • Badrumsvåg

    Det verkar ju ganska lätt att i vart fall få med grundkraven, men inget av de ca 10 hotell jag har bott på de senaste månaderna har ens alla rätt på grundkraven. Några av hotellen är dessutom nybyggda eller nyligen renoverade. Det kostar inte mer att göra rätt än att bygga fel. Problemet är att beslutsfattaren inte har rätt kompetens och inte tar hjälp från specialister. Det är trots allt inte så enkelt som man tror, annars skulle väl i vart fall något av de 10 hotellen uppfyllt kraven.

  • Hotellen har blivit för snåla mot gästerna

    Anders Johansson Många hotell jag har bott på den senaste tiden har en sak gemensamt. De har missat detaljer som är viktiga för gästen. Jag har en klar uppfattning om att hotellens huvudtjänst är att tillhandahålla en plats för sömn och återhämtning samt möjlighet att sköta sin hygien. Det låter väldigt basalt och lite tråkigt, så det kanske är just därför ingen hotellchef riktigt bryr sig. Självklart kan tjänstens innehåll variera i både kvalitet och service. Vandrarhem och lyxhotell har ju samma huvudtjänst men levererar lite olika innehåll.

    En sak som jag irriterar mig mest på av allt är att badhandduken i alla kategorier av hotell verkar vara mest utsatt i hotellens besparingsprogram. Badhandduken har blivit allt mindre och allt tunnare genom åren. Det snålas dessutom med antalet handdukar på hotell i alla stjärnklasser, möjligen med undantag för lyxhotellen.

    I Sverige får man bara en normalstor handduk och en liten badhandduk per person. Diskriminerande mot kvinnor som gärna vill ha en handduk för händerna, en för håret och en för kroppen. Vissa bra hotell lägger dessutom handdukarna på sängen för att markera att varje gäst för ett set med handdukar. Personligt? Nja, det blir väl lite vandrarhem över det hela. Många hotell snålar även in på tvål och schampo. Flaskorna blir allt mindre och tvålen av allt sämre kvalitet. Ännu sämre är en ensam tvålautomat med alltför parfymerad tvål. Jag förstår att många tar med eget schampo och egen tvål.

    En annan sak som är irriterande är att täckena verkar bli mindre och tunnare. Med lite tur finns det i alla fall två kuddar per person, dock är de antingen väldigt hårda eller helt uttjänta och sladdriga.

    Ett normalt hotellrum kostar på veckodagar mellan 1200 och 1800 kr på de flesta håll i landet. I storstäderna betydligt mer om efterfrågan är hög. För detta borde hotellen kunna ha råd att ge gästen bra badhanddukar, hyfsad kvalitet på schampo och två samt en skön bädd. Är det inte det som gästen i första hand betalar för?

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons