Ämne Bemanning

  • Sämre utsikter 2015 för besöksnäringen

    Anders Johansson Hoppet är det sista som överger besöksnäringen. Alla hoppas vi på att det inte blir någon höjning av momsen på restaurangmat, ingen höjning av arbetsgivaravgifter för unga eller inga andra förändringar som på något sätt drabbar besöksnäringen. Besöksnäringen kommer precis som alla andra branscher att påverkas av allt som händer i världen och i Sverige, så det är hög tid att lägga sista handen vid nästa års budget för att i alla fall ha någon idé om hur nästa år kommer att utvecklas. Många säger att det är meningslöst att planera för att omvärlden förändras så snabbt och oberäkeligt att det ändå aldrig blir som man har tänkt sig. Jag hävdar bestämt att det är bättre med en plan än ingen alls. Det är fortfarande bra att ha mål och en idé om hur man ska ta sig till målet.

    Utsikterna för 2015 såg fram till häromveckan ganska positiva ut. Den nya regeringen har aviserat att det inte blir någon höjning av momsen på restaurangmat och att arbetsgivaravgifterna för unga höjs i två steg med hälften nästa år och hälften 2016. Ett större hot är sannolikt aviserade skattehöjningar på inkomster, vilket leder till att det blir mindre pengar över i plånboken för konsumtion på hotell och restaurang. I veckan kom också prognoser för eknomin i Europa som återigen verkar vika ner och inte utvecklas så positivt som man tidigare trott. Detta innebär att turismen, dvs. resandet till det dyra Sverige minskar. Dessutom hävdar finansminister Magdalena Andersson att statens kassakista är tom vilket kan innebära ytterligare skattehöjningar. Ännu mindre pengar kvar för restaurangbesök när hyra, räntor och annat är betalt. Utsikterna för 2015 ser inte längre lika bra ut även om de flesta räknar med att Sveriges BNP kommer att öka nästa år.

    För att lyckas behålla intäkterna 2015 på samma nivå som 2014 bör besöksnäringen höja sina priser med 2-5 procent. Detta kan kompensera för ett visst volymbortfall på grund av höjda skatter för målgrupper som gärna reser och besöker restauranger. Eftersom det inte blir någon momshöjning blir prishöjningen inte direkt märkbar för konsumenten. Passa på att höja priserna redan nu under hösten när volymerna är höga och skatterna ännu inte höjts.

    För att lyckas behålla kostnaderna 2015 på samma nivå som 2014 måste de företag som har ungdomar anställda (med lägre arbetsgivaravgifter) på något sätt bli mer produktiva, dvs. använda arbetstimmarna mer effektivt. Det har blivit lite svårare att få tag i rätt personer, så det lär även bli en viss löneglidning förutom de vanliga lönehöjningarna. Med höjning av priserna och genom att arbeta lite mer produktivt kan besöksnäringen ligga kvar på samma resultatnivå även nästa år. I värsta fall får du som företagare/ägare till de små företagen återigen jobba lite mer för att få det att gå ihop.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons