Ämne Besöksliv

  • Max VD Richard Bergfors är ett föredöme

    Anders Johansson Socialdemokraterna vänder ryggen till besöksnäringen genom att nonchalera inbjudan till fika med Visita och ett urval av de företag som verkar i branschen. Istället för att ens ta sig tid att lyssna på besöksnäringen lanserar Socialdemokraterna en "industrikansler" som ska säkra den svenska tillverkningsindustrins framtid.  Besöksnäringens betyder väldigt lite för Socialdemokraterna och näringens framtid blir allt osäkrare. Socialdemokraterna stänger dörren till besöksnäringen genom att de vägrar att lyssna, står fast vid att restaurangmomsen ska höjas och att arbetsgivaravgifterna för unga ska fördubblas.

    Socialdemokraternas potentiella regeringspartners lovar i valrörelsen att försämra villkoren för besöksnäringen. Miljöpartiet vill införa flygskatt, höja arbetsgivaravgifterna, men behålla den lägre restaurangmomsen. Efter utfrågningen av Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin i SvT framgick att han är beredd att kompromissa om allt för att få vara med i en regering, så det finns risk för att det blir en kompromiss om restaurangmomsen. Vänsterpartiet är helt överens med Socialdemokraterna om attacken mot besöksnäringen.

    I Sverige har vi demokrati. Det innebär att vi får framföra vår åsik om vem man ska rösta på. I Besökslivs nätupplaga säger Maud Olofsson, ordförande i Visita, att "Vi ska naturligtvis inte ta politisk ställning och säga vad folk ska rösta på". Varför då? Varför får LO uppmana sina medlemmar att rösta på Socialdemokraterna, bl.a. genom att stötta Socialdemokraterna ekonomiskt. Varför får inte förträdare för branschorganisationer och företagare i besöksnäringen uppmana sina nätverk, inklusive anställda, leverantörer och andra vem de ska rösta på?

    En som personligen har gjort detta, men fått erfara vilken politisk laddning frågorna har är Max VD Richard Bergfors. När han i ett internt månadsbrev beskrev vilka konsekvenser höjd moms på restaurangmat och arbetsgivaravgift skulle få startade det en flodvåg av häftiga reaktioner. Självklart kom reaktionerna från motståndarna, bl.a. från SSU i Göteborg. De gjorde ett försök att få folk att bojkotta Max. Det är långt ifrån att följa demokratiska spelregler. Hot och utpressning för att man lägger fram fakta och/eller en åsikt tillhör inte vårt demokratiska samhälle.

    Alla ni andra som inte gör som Richard Bergfors kommer att ångra er när era anställda som ni tvingas säga upp säger: "Jag hade ingen aning om att det kunde bli så här. Jag stod och vägde, så om jag hade vetat mer, hade jag röstat på ett parti som är positivt till besöksnäringen."

    Ta inte för givet att alla runt omkring dig är välinformerade om vad de olika partierna står för. Ut och informera om vad som kommer att hända i ditt företag om restaurangmomsen höjs, arbetsgivaravgifterna för unga fördubblas, om skatterna höjs så att färre gäster har råd att gå ut och äta och om hur flygskatt och högre bensinpriser leder till att färre turister besöker Sverige. Det är nu ni har chansen att påverka. Efter den 14 september är det för sent.

  • Mer fokus på Stockholm, Göteborg och Malmö ger framgång för hela Sverige

    Anders Johansson Solskenshistorian om Romme Alpin, i nya numret av Besöksliv, värmer. Det låter enkelt att öppna ett hotell som omgående blir fullbokat utan att satsa en krona på marknadsföring. Romme Alpin invigdes 1987 (27 år sedan) och har steg för steg utvecklats till den framgång det är idag. Konceptet är tydligt, produkten attraktiv och Romme Alpin är välkänt inom sin målgrupp. De är dessutom mycket duktigare än de flesta i branschen på digital marknadsföring. Hemsidan är ett föredöme i hur man gör hemsidan säljande och Facebooksidan är aktiv med många fans. Romme Alpins hotellsatsning är ett bra exempel på hur hotellverksamhet kan utvecklas runt om i Sverige.

    Besökslivs sammanställning över hotellåret 2013 visar att det går bra för hotellen i Sverige. Tillväxten fortsatte under 2013 och balansen mellan nya hotellrum och belagda hotellrum (ökad efterfrågan) är mer eller mindre perfekt 2013. RevPAR ökade med 0,4 % i hela Sverige så branschen som helhet mår riktigt bra. Självklart är det stora skillnader mellan olika kommuner. Ett par nya hotell på en liten destination kan förstöra hotellens lönsamhet för många år framöver medan en för långsam utbyggnad driver upp priserna och skrämmer långsiktigt bort besökarna. Tillväxt med balans mellan utbud och efterfrågan är nyckeln till långsiktig framgång.

    Statistiken över hotellåret 2013 visar också tydligt koncentrationen av hotellen till storstadsregionerna. En tredjedel av Sveriges hela logiintäkt finns i Storstockholm. Lägger vi till Göteborg och Malmö/Lund blir det hälften av Sveriges logiintäkt. Hälften av efterfrågan på att övernatta på hotell i Sverige är på hotell i de tre storstäderna. När det finns en efterfrågan är det lättare att öka den befintliga efterfrågan än att försöka skapa ny efterfrågan till en annan del av landet. Snabbaste vägen till mer sysselsättning och mer intäkter i branschen är att utveckla och marknadsföra destinationerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Mer marknadsföring internationellt av Stockholm, Göteborg och Malmö kommer att få positiva effekter även på andra destinationer i Sverige.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons