Ämne Besöksnäring

  • Airbnb upplevelser förändrar besöksnäringen

    Anders Johansson Jag läser på lite mer om hur en hemsida ska utformas för att ge maximalt antal bokningar och hittar en sida som framhåller Airbnb som ett bra exempel. Jag tar en titt igen på Airbnb och påminns om att hotellen sannolikt fortfarande är upprörda över hela företeelsen Airbnb. Kanske är hotellen egentligen upprörda på myndigheterna i alla länder som inte har samma krav och regler på hotell som på de boenden som hyrs ut genom Airbnb.

    Hemsidan, som är den första sidan man kommer till när man går till någons webbplats, är i alla fall väldigt bra. Den går rakt på sak och visar först av allt sökfunktionen för destination och datum, vilket de flesta har kommit dit för. Väldigt många hotells hemsidor är inte ens in närheten av att vara lika tydliga. Sökrutorna är dessutom "smarta" vilket innebär att de fylls automatiskt när användaren börjar söka. Om användaren är inloggad visas dessutom tidigare sökningar. Det underlättar för återkommande gäster. Sökknappen är röd och kontrasterar tydligt mot den vita bakgrunden. På många hotells webbplatser går det knappt att se bokningsknappen för att den har samma färg som allt annat på hemsidan.

    Airbnb visar också tydligt upp vad som kan "köpas" på webbplatsen. Det första valet är ett urval av upplevelser, hem och utvalda destinationer. Det är lätt att skrolla och se mer av allt. Det handlar om att få besökaren att boka något av allt som Airbnb säljer. Hotell i Sverige är alldeles för försiktiga med säljande texter och bilder samt direkta uppmaningar att köpa/boka direkt på hotellets egen webbplats.

    Airbnb började med boenden och har nu lanserat upplevelser och destinationer. Jag tittar lite på några av upplevelserna och kan konstatera att jag kommer att boka en upplevelse nästa gång jag är på en destination som har upplevelser. Visst låter det trevligt att lära sig att blanda en Bloody Mary av Shelley i Seattle som är domare i Bloody Mary-tävlingar runt om i världen. Att besöka ett mikrobryggeri i Osaka med Maek som bott i Osaka och skrivit böcker om ölkulturen i Osaka låter också väldigt intressant. Lär dig att laga paella av Sara i Barcelona är en annan intressant upplevelse. Upplevelserna handlar också om att träffa andra människor. De flesta upplevelser är för mellan 8-10 personer så upplevelsen får även en annan dimension än det faktiska innehållet.

    Airbnb har skapat en fantastisk teknologisk plattform där den som vill iscensätta en upplevelse hittar den som vill delta i upplevelsen. Airbnb upplevelser finns ännu inte i Sverige, men när de kommer hit har vi i besöksnäringen chansen att nå ut till hela världen med våra fantastiska upplevelser på alla platser i Sverige.

  • Perra Pettersson bland Europas top minds

    Anders Johansson Förra veckan i samband med HSMAI ROC i Amsterdam utsåg HSMAI de 20 personer i Europa som bidragit mest under 2016 till marknadsföring, försäljning och revenue management i Besöksnäringen. Vi i Sverige ska känna oss stolta för att Perra Pettersson från Benchmarking Alliance är en av de 20 personerna. Stort grattis och ett stort tack till Perra som länge konsekvent predikat och drivit frågor kring benchmarking för att göra branschen mer professionell. Besöksnäringen är inte snabb att ta till sig nya idéer, så jag är säker på att Perra och hans gäng från tid till annan har fått kämpa hårt för att bygga upp Benchmarking Alliance i Norden och Baltikum.

    Benchmarking är numera en grundbult inom marknadsstrategi, positionering och revenue management i besöksnäringen. Det finns fortfarande möjligheter att utveckla benchmarking inom fler områden inom ett hotell och även inom konferens, camping och andra delar av besöksnäringen. De som ännu inte använder sig av benchmarking för att hitta rätt strategier har mycket svårare att hitta vägar till framgång. Undersökningar visar att de hotell som använder benchmarking blir mer framgångsrika på marknaden. Anledningen är i första hand att dessa hotell har betydligt bättre förståelse för marknaden än de som bara befinner sig i sin egen lilla bubbla.

    Bilden visar ett glatt gäng med riktigt smarta personer inom besöksnäringen i Europa.

  • Sämsta regeringen för besöksnäringen

    Anders Johansson Sverige har den mest turismfientliga regeringen på flera decennier. En del beslut har redan fattats som försämrat för besöksnäringen och nu finns flera förslag som kommer att försämra möjligheterna ytterligare för besöksnäringen att växa och utvecklas.

    1. Flygskatten kommer att försämra tillgängligheten till Sverige. Norwegian tänker inte starta en direktlinje från USA till Göteborg. SAS kommer att flytta alla sina långlinjer från Stockholm till Köpenhamn eller Helsingfors. På kortare sträckor kommer flygtrafiken att minska och Ryanair kommer att minska trafiken på Skavsta-Nyköping så att det finns risk att flygplatsen läggs ner. Ryanair sade upp avtalet med flygplatsen Rygge sydöst om Oslo när flygskatt infördes i Norge. En tid senare lades flygplatsen ner och ca 1000 personer som hade jobb tack vare flygplatsen förlorade sina jobb. I Sverige riskerar 10 000 personer att förlora sina jobb.
    2. De flesta företagen inom besöksnäringen är små och är beroende att att det är enkelt att driva sitt företag. Marginalerna är små och företagen har svårt att klara alla pålagor från myndigheterna. Regeringen har föreslagit försämringar av de s.k. 3:12-regelerna som gör att små företag får kraftiga skatteökningar. Alla ni som arbetar inom besöksnäringen vet att det från tid till annan kan vara si och så med lönsamheten. Är företaget riktigt litet blir det inte ens någon lön vissa månader. Om företagaren efter ett antal år vill sälja sitt företag kommer vinsten vid försäljningen till stor del att beskattas som lön, dvs. i en del fall med upp till 60 procent av vinsten. Färre kommer att vilja starta och driva företag i Sverige.
    3. Regeringen har i början av mandatperioden tagit bort de lägre arbetsgivaravgifterna för ungdomar vilket har lett till kostnadsökningar för många företag i besöksnäringen. Väldigt många företag har ungdomar anställda under högsäsong för att hjälpa till att sysselsätta ungdomar samt att få extra medarbetare när det behövs.
    4. Regeringen har slopat avdraget för representation. Detta innebär att ett företag som tar ut sina kunder på middag får betala ett skattetillägg på belppet som spenderas på restaurangen. Detta innebär färre gäster för restaurangerna och på sikt ett sämre utbud av restauranger för både invånare och besökare.
    5. Skattehöjningar som gör att svenskarna får mindre pengar kvar att röra sig med. Detta innebär att många måste spara in på besök på restaurang, övernattning på hotell och besök på evenemang. Detta har kanske inte märkts än, men om några månader när alla har märkt att det är mindre pengar kvar varje månad kommer besöksnäringen att se minskade intäkter.

    Dessutom är Sverigebilden inte på topp vilket är ett resultat av dåliga politiska beslut som bl.a. lett till ökat antal brott och oroligheter på många platser i Sverige.

    Från den nuvarande regeringens sida finns ingen tro på att besöksnäringen skulle kunna bli en ny basnäring med framgångsrika företag som ger sysselsättning till många människor. Därför försöker regeringen nu med sina förslag maximera skattetrycket på branschen.

  • Kraftigt försämrad Sverigebild drabbar besöksnäringen

    Anders Johansson Besöksnäringen i Sverige är beroende av att människor i andra länder har en positiv bild av Sverige. Sedan Donald Trumps uttalanden för några dagar sedan har bilden av Sverige internationellt försämrats kraftigt. Det visar siffror från omvärldsbevakningsföretaget Meltwater. I sociala medier är fallet brutalt. Antalet inlägg i sociala medier har sexdubblats och tonaliteten har gått från neutral till -43 procent. Detta är anmärkningsvärt. Tonaliteten i internationella traditionella medier har även den sjunkit markant, från neutral till -25 procent.

    Uttalandena från Donald Trump samt TV-inslag och artiklar i USA kommer att få återverkningar i form av färre turister från USA redan till sommaren. Amerikaner är väldigt känsliga när det gäller att resa till destinationer som upplevs som osäkra. Amerikanerna har uteblivit många gånger tidigare genom åren, bl.a. efter Tjernobyl då amerikanerna trodde att hela Sverige var radioaktivt. Politisk uppfattning bland amerikanerna spelar ingen roll när det handlar om deras personliga säkerhet. Bilder med utbrända bilar har visats i media och då anser amerikanen att det är farligt att resa till Sverige.

    Det finns även en risk för spridning av den försämrade bilden av Sverige till andra länder som ligger lite längre bort från Sverige med minskande turistinflöde som följdeffekt. Jag tror inte att danskar, finländare och norrmän avstår från att resa till Sverige till sommaren även om jag redan har fått frågan från en norrman om det är säkert att resa till Stockholm.

    Eftersom besöksnäringen inte är någon riktig och viktig bransch i svenska politikers ögon, så är jag inte förvånad över att regeringen mer eller mindre struntar i att göra något åt situationen. Tystnaden från regeringen beror troligen inte på att de sitter i krismöte om hur de ska rädda besöksnäringen från att tappa stort kommande sommar och eventuellt även långsiktigt. Nej, det finns säkert ingen plan på hur bilden av Sverige ska återupprättas och över tiden förstärkas. Fortsätter bilden av Sverige att försämras kommer krisen att förvärras och får återverkningar även på andra branscher, t.ex. exportindustrin. Vem vill köpa varor och tjänster från ett land som har dåligt rykte? Har Volvos reklam "Made by Sweden" plötsligt fått en annan innebörd än den hade för några dagar sedan?

    Det kommer att ta tid att reparera Sverigebilden och finns det ingen plan lär det ta lång tid.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons