Ämne CSR

  • CSR börjar med dig

    Anders Johansson Temat för Pandox årliga hotellmarknadsdag var i år "Socialt företagande i hotell- och hospitalityindustrin". Programmet innehöll i år fler talare verksamma i olika delar av världen än vid tidigare års hotellmarknadsdagar. Vi fick en liten inblick i vad hotell har gjort och kan göra för att förbättra levnadsvillkoren för framförallt utsatta och fattiga människor i utvecklingsländer.

    Alla talare var överens om att begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) måste vara en del av företagets dna. Det räcker inte med att ha en liten avdelning som jobbar med dessa frågor för att snabbt kunna vara reaktiva vid behov. Känslan och viljan att göra goda gärningar måste vara ärligt menade och komma inifrån till skillnad från många företag som fortfarande använder CSR i sin marknadsföring eller för att synas i rätt sammanhang. Hotell är lösningsorienterade och väldigt duktiga på att hantera situationer som uppstår, men saknar ofta det strategiska perspektivet och missar därför att integrera CSR i affärsmodellen. Här finns det stora möjligheter att både göra goda gärningar och långsiktigt tjäna mer pengar både till det egna företaget men även till platsen där hotellet finns.

    Hospitality är världens största bransch och sysselsätter mer än någon annan bransch i världen. Tillväxten har varit uthålligt stark ända sedan 1950-talet. När ett hotell etableras på en ort (var som helst i världen) skapas möjligheter - allt från ny infrastruktur och nya arbetstillfällen till handel och upplevelser. Det finns stora möjligheter för hotell runt om i världen att bli ledande på CSR eftersom grundförutsättningarna redan finns där. Tyvärr är det alltför få som ser dessa möjligheter.

    Efter alla utblickar i världen uttalade Bicky Chakraborty att allt börjar med att man tar hand om de som finns i ens egen omedelbara närhet. Jag skulle vilja gå ett steg längre och säga att man ska börja med sig själv. Hur ser du själv på CSR? Du kan i princip välja mellan två huvudalternativ: 

    1. Jag vill ärligt och uppriktigt göra något gott utan egen vinning
    2. Jag vill döva mitt dåliga samvete för att därmed må lite bättre

    Om du vill göra något gott ska du tänka ut hur du kan få in CSR i företagets dna och integrera CSR i affärsmodellen. Om du vill döva ditt dåliga samvete är det bara att lätta på plånboken till förmån för något välgörande ändamål. Hittills har de flesta valt alternativ två. Det känns som om världen håller på att svänga så att fler börjar välja alternativ ett.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons