Ämne Camping

  • 93 000 kr för en campingsemester

    Anders Johansson På varje hotellkonferens spekuleras det kring vad som kommer att hända i framtiden. Det talas om datavetenskap för att analysera gästernas beteende och betalningsvilja. Det talas om artificiell intelligens, förstärkt verklighet (augmented reality), röststyrning och robotar. Alla dessa och många andra nya teknologier utvecklas snabbt och har många tillämpningsområden inom resor och turism.

    När den här vågen av ny teknologi snart drar in över hotellen sker det med orkanstyrka och lär göra många i branschen inaktuella. Hur ska alla de som ännu inte har tagit klivet in i den digitala världen mäkta med nästa teknologivåg? De som inte hänger med i utvecklingen lär bli överflödiga eller får jobba med enklare jobb, t.ex. att ge personlig service till gästerna. Den som hänger med i utvecklingen lär hitta toppjobb i besöksnäringen.

    I Sverige har vi ofta uppfattningen att vi ligger i framkant inom det mesta och att alla andra ligger en bit efter. Den som tror att hen står på toppen anstränger sig inte längre och blir då bara sämre och sämre. Här är några exempel på saker som har gått oss helt förbi.

    Människor har mer pengar att röra sig med än någonsin tidigare i världshistorien. I Las Vegas kan man med Maverick Helicopters för 3 499 USD (ca 28 000 kr) flygas till den högsta punkten i Fire State Park för en 2,5 tim lång yogaupplevelse. Vad är det dyraste yogapasset i Sverige?

    Lite mer exklusivt är det att åka ner till Titanic för 140 000 USD (drygt 1,1 mkr). I april 2017 hade 54 personer anmält sig till resan. Det finns en marknad och folk är beredda att betala. Vad är dyraste upplevelsen i Sverige?

    Nja, det här är ju lite för dyrt för oss svenskar. Vem vill se ett gammalt vrak? Jag tror jag använder appen Recharge istället och tar in på ett av de bättre hotellen i New York, t.ex. W New York eller The Pierre, för en stund. Pris från USD 0,66 till USD 3 per minut. Jag betalar bara för den tid jag använder rummet. Innovativt jämfört med att checka in kl 15 och ut kl 12. Flexibilitet är ett måste i framtiden. Hotellen i Sverige får tänka om och hitta nya affärsmodeller.

    Kanske dags att campa? Jag kollar Blink som ordnar pop-up camping på olika platser i världen med priser från 93 000 kr till 250 000 kr per person, men då är det förstås ofta en hel vecka. Det verkar gå bra för Blink som har hittat rätt kvalitet på upplevelserna. Kanske något för svensk camping att ta efter.

    Det finns idéer att hämta från alla håll och kanter. Kanske dags att hänga med i utvecklingen både i den digitala världen och när det gäller nya idéer.

  • Öka din kapacitet i högsäsong

    Anders Johansson Vårdagjämning betyder att vi har kommit närmare högsäsongen för många hotell, vandrarhem, stugbyar och campingplatser. Det kan bli ännu en bra sommar i Sverige. Flera av våra största marknader, t.ex. Tyskland och Norge, har inga sura miner vad gäller ekonomin. Den svenska hemmamarknaden ser också bra ut, men här gäller det att locka fler att turista i sitt eget land istället för att åka utomlands. Vi får lite mer för den svenska kronan idag än förra året.

    Det gäller att maximera högsäsongen, dvs. när efterfrågan är som bäst. Här är några konkreta tips på vad du kan göra.

    • Se till att hela din kapacitet är tillgänglig - inga avstängda rum eller rum som renoveras i högsäsong.
    • På många orter är det brist på familjerum. Genom att sätta in t.ex. fällbara våningssängar eller väl genomtänkta bäddsoffor, kan kapaciteten ökas utan alltför hög kostnad. En fällbar våningsäng syns nästan inte när den är infälld, t.ex. i en vägg eller hylla, så rummet kommer att se ungefär likadant ut. Rummet kan självklart användas till kompisgäng och idrottsföreningar. Det blir billigare för gästen, men du kommer att få in mer pengar eller i vart fall lika mycket per rum.
    • Om du inte redan är riktigt bra på revenue management, börja experimentera försiktigt. Höj priset något (+5-10 %) de dagar då efterfrågan är störst och se vad som händer. Lägg ut erbjudanden på dagar då efterfrågan är lite lägre. Ställ lite motkrav på gästen som vill köpa ett erbjudande, t.ex. att boka en viss tid i förväg och betala i förskott. Till de som inte är priskänsliga säljer du till ditt vanliga pris.
    • Jobba med din webbplats och närvaro på andra platser på Internet. En fritidsresenär lägger ner flera timmar på att titta på 8-10 webbplatser innan de bestämmer sig. Om du har en av de bästa webbplatserna kommer du att få bokningen.

    Med ovanstående åtgärder är du väl rustad att ta emot bokningarna inför högsäsongen. Nästa steg är att ta väl hand om alla gäster som kommer och det är jag säker på att du kommer att göra.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons