Ämne Carlsberg

  • Att vara hemma när man är borta

    David Kallós I princip tycker jag det kan bli lite introvert när en bloggare på en webbplats skriver om vad en annan bloggare skriver på samma plats, det blir lite rundgång.

    Men jag tar ändå här avstamp i vad storbloggaren Stefan skrev i mitten av december.

    Stefan har varit i Köpenhamn och liksom jag njutit ett julpyntat Tivoli. Kan börja med att göra Stefan lita avundsjuk. Eftersom det är så lätt att slinka över sundet från min hemstad Lund så jag har årskort på Tivoli.

    Stefan har under detta Köpenhamn besök ätit på restaurangerna Geist och Paté Paté. 

    När man träffar "krogfolk" i Stockholm och de varit i Köpenhamn så är det några krogar som nämns Geist, Paté Paté, Relae och systerkrogen Manfreds, Aamans och så kanske någon till. 

    Köpenhamnare som åker till Stockholm går på Ekstedts och AG.

    Och när man möter krogfolk/ foodies/ hipsters här från Malmö- Lund som varit i London så är det samma ställen de besökt allihop. Likadant i New York och om de vågat sig till Paris så jämför de sina upplevelser av "Le Chateubriand" och vilka naturviner de fått till maten på "Le Baratin".

    Det är lite orättvist mot Stefan som fått vara utgångspunkt men min tes är att vi lever i en "ängslig" tid och man måste besöka de rätta ställena och när man står vid bardisken på innekrogen i hemstaden eller lägger ut sina matbilder på Instagram så vill man inte avslöja att man blivit uppskörtad på en turistfälla.

    För att återgå till Köpenhamn, Geist är obegripligt ryktbart i Stockholm, om Stefan med familj gått ett kvarter till från Paté Paté, förbi Superbrugsen, svängt vänster och sneddat över gatan kunde de provat nya "Kul" redan innan de goda rescensionerna i danska tidningar gjort stället proppfullt. Och de kunde vandrat ner från Geist och Kongens Nytorv och provat en av Restaurangerna i "The Standard". Fast jag fattar att julhandlande med barn inte gör att man vill chansa. 

    Men du och jag Stefan får väl ta en Köpenhamns runda. En öl på "halvfemseren" är självklar.Smörrebröden till lunch tar vi på L... eller Chr..., vi skall inte tipsa alla Stockholmare om de ställena. Vi susar förbi och kollar det fräcka konceptet på "Vinhanen.Några ölstopp får vi göra innan middagen som det finns gott om alternativ till och så Köpenhamns många nya bra cocktailbarer varav minst en drink här. Tivoli öppnar igen 10 april, kan vi vänta ända till dess?

     

  • Vad är en stor kund

    Här på restauratoren.se kan vi läsa om att Sibylla kedjan blivit Carlsbergs största kund i liter mätt.


    Men låt oss titta lite närmare vad det står. De kommer köpa 4 miljoner liter per år. Läsk då. OK, starköl etc. kostar från ca 30:- litern och uppåt så för enkelhetens skull låt oss säga läsken kostar 10:-/ liter. Sibylla kedjan kommer handla för 40 miljoner av Carlsberg. Detta fördelat på 300 enheter. 40 miljoner delat på 300 är ca. 135000:- per enhet och år. Låt oss säga att man handlar 50 veckor per år så skulle det innebära 2700:- kronor per vecka och leverans ställe. Alltså runt 270 liter läsk i veckan. Och per dag då strax under 40 liter/ enhet.


    Men om vi istället tänker en välbesökt McDonalds, Burger King eller Max. De måste ju sälja kring 100 liter läsk i timmen, kanske mer och deras öppettider är generösa. Tänk Stockholm C och lägg kanske till angränsande ställen på Vasagatan, de BK, McDonalds och Max måste ju typ sälja lika mycket som alla Sibylla tillsammans, eller kanske mer. Så mycket lättare det måste vara att leverera längs en gata än att kuska runt hela Sverige.


    Det är väl inte otänkbart att en enskild poppis McDonalds säljer typ 25% av hela Sibylla kedjans läsk volymer.


    Säljer man hundra Gin och Tonic en kväll i baren är ju bara Tonicen i GT:en en halv Sibylla kiosks läskförsäljning.


    Var och var annan jourbutik eller bensinmack måste väl också  sälja mer än 40 stora läskflaskor per dag.


    Stämmer verkligen siffrorna i Restauratören eller är det helt enkelt så att det är just många bäckar små som ger många liter hos Sibylla och att det är få som äger mer än en eller två restauranger.


     

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons