Ämne Choice Hotels

  • Nordic Choice tar täten i Sverige

    Anders Johansson Med invigningen av Clarion Arlanda är Nordic Choice Sveriges största hotellkedja. Bra jobbat Petter Stordalen och alla engagerade och kompetenta medarbetare!

    På något sätt markerar invigningen av Clarion Arlanda att Nordic Choice har utvecklats till ett riktigt professionellt företag de senaste åren. Den här gången hade Petter Stordalen ett bra innehåll i sitt tal som sände ett seriöst budskap och roade  på samma gång. Det är en spännande idé att Norge och Sverige borde vara ett land och att Nordic Choice arbetar som om detta redan är verklighet. En annan symbol är att svenska staten i skepnaden av Svedavia väljer Nordic Choice som operatör till sitt prestigehotell på Sveriges största flygplats som är ett fönster mot omvärlden. Nordic Choice är också ledande inom flera viktiga områden för hotelldrift, t.ex. revenue management och sustainability.

    Första gången jag träffade Petter Stordalen var på hans kontor i slutet på 1990-talet då han hade köpt InterNor Hotels - en frivillig medlemsägd hotellkedja liknande Sweden Hotels och Best Western för svindlande 100 miljoner - en miljon per hotell i kedjan. Den bokförda substansen i InterNor var i princip noll. Priset var snarare en inträdesbiljett för att få chansen att  konvertera så många hotell som möjligt från InterNor till något av Choice varumärken. Det lyckades och Choice växte snabbare än någon annan hotellkedja. På några år hade kedjan gått från 8 till 77 hotell.

    Nästa gång jag träffade på Choice var när jag sålde Fogg's Hotel (numera Quality Hotel Nacka) 1999. Övertagandet var inte imponerande. Då på den tiden hade Choice växtvärk för att de högg på allt för att öka antal hotell i kedjan. Då på den tiden hade de varken tid att ta vara på sina kunder eller de duktiga medarbetare som de tog över. Inom ett år hade alla medarbetare slutat och många kunder hittat andra hotell. Ryktena på den tiden sa att det gick till så här när Choice tog över hotell. Det kanske ingick i strategin för idag fungerar hotellet precis lika bra som alla andra hotell i kedjan. 

    När jag arbetade som VD på Nordic Hotels fick vi uppleva en allt hårdare konkurrens från Choice. Först öppnade Clarion Stockholm och sedan Clarion Sign. De är Stockholms stora bäddfabriker som kan ta hand om  stora möten och arrangemang - ett bra tillskott till Stockholms hotellutbud. Nu börjar det märkas att Choice har fått tag i rätt ledare och medarbetare. Det börjar bli attraktivt att arbeta på något av Choice hotell.

    Strax efter att jag slutat som VD på Nordic Hotels köper Petter Stordalen hotellen av Ejnar Söder och Hans Mellström. Det blir en kulturkrock mellan en typ av entreprenörskap och en helt annan typ av entreprenörsskap för både medarbetare och gäster. Detta är inte konstigare än vid vilket företagsförvärv som helst. Nu är båda Nordichotellen väl integrerade i Choice värld.

    Det är spännande att se hur Petter Stordalen och hans medarbetare har byggt upp Nordic Choice. Idag ser det ut som om allt har gått som på räls, men mina egna nedslag ovan visar att det har krävts energi, mod och begeistring för att lyckas.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons