Ämne Delningsekonomin

  • Uber större än taxi hos affärsresenärerna

    Anders Johansson Uber och andra taxitjänster som t.ex. Lyft bråkas det mycket om i olika städer runt om i världen. Under tredje kvartalet 2016 analyserade företaget Certify (som hanterar reseräkningar) över 10 miljoner kvitton från affärsresenärer i USA. Uber stod för 48 % av all marktransport, Lyft för 4 %, taxi för 12 % och biluthyrning för 36 %. Både taxi och hyrbilar har minskat sin andel sedan förra kvartalet medan Uber och Lyft ökat.

    Certify redovisar även statistik för några stora amerikanska städer. I San Fransisco stod Uber för 88 % av marktransporterna, Lyft för 6 % och Taxi för 6 %. I New York har taxi 43 % medan Uber står för 54 %. Uber dominerar samtliga stora amerikanska städer.

    Konsumenten gillar Uber och framförallt i USA har konsumenten valmöjligheter och röstar med fötterna, dvs. om de inte gillar en leverantör av en produkt eller tjänst så köper de från en annan leverantör. En majoritet av affärsresenärerna har uppenbarligen gått över till Uber från andra alternativ. Taxi har via regleringar både av antal tillstånd och av priserna arbetat i ett monopol och därför inte behövt konkurrera med andra taxiföretag. När Uber startades fick konsumenten ett bättre alternativ och har uppenbarligen bytt till Uber.

    Räkna med att Uber kommer att fortsätta att ta marknadsandelar från taxi och hyrbilar överallt i världen.

  • Dags för Uber och Airbnb att betala skatt

    Anders Johansson Den senaste tiden har media rapporterat om protester över hela världen från privatpersoner, yrkesgrupper och myndigheter mot bl.a. taxitjänsten Uber och övernattningstjänsten Airbnb. Dessa tjänster är en del av den nya delningsekonomin och den är definitivt här för att stanna. De positiva krafterna är så starka att de inte längre kan stoppas, så protesterna lär bara fördröja men inte stoppa utvecklingen.

    Det finns några väldigt enkla lösningar för att göra den gamla världen lite mindre upprörd, men först lite om varför dessa lösningar växer som en löpeld just nu.

    Det finns tydliga drivkrafter som gör att delningsekonomin har uppstått och fungerar allt bättre. Teknologin har utvecklats och möjliggjort att säljare och köpare enkelt kan få kontakt och göra upp affären. Internet möjliggör att köpare och säljare ger omdömen om varandra för att på så sätt bygga en trovärdighet som gör att man vågar genomföra en affär. Människors värderingarna har förändrats i riktning mot en hållbar värld där det är fint att dela på resurser som kan användas av flera personer.

    Tidigare befann sig världen i en fas av hyperkonsumtion där vi lockades att köpa varor och tjänster med hjälp av reklam och krediter. Det handlade om individuell konsumtion. Den som ägde mest var vinnare. Idag är detta förlegat och istället handlar det om att dela på resurserna. Det fungerar tack vare att man tillhör en grupp som litar på varandra.

    Köpare och säljare av t.ex. Uber och Airbnb har inga problem att köpa och sälja tjänsterna. Båda parter tycker att detta är ett fantastiskt sätt att göra affärer. En part har en resurs som är ledig och/eller som kan användas för att tjäna pengar och den andra parten har ett behov av tjänsten. Det finns många företag som Uber och Airbnb som tillhandahåller den teknologi som krävs. Köpare, säljare och teknologiföretagen förstår inte problemet alla andra verkar ha med delningsekonomin.

    Motparten, dvs. den gamla världens ordning, är upprörda för att det handlar om nya ekonomiska modeller som i många fall erbjuder lösningar till ett lägre pris än vad som är tillgängligt i den gamla världen. Den nya världen bygger på eget företagande snarare än anställning och undergräver enligt den gamla världen de etablerade anställningsformerna och den traditionella relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare. Ny teknologi ersätter gammal teknologi, t.ex. taxameter i taxi. De nya lösningarna är i regel ännu smartare och kan mäta mer än den gamla teknologin fastän på ett nytt sätt. Myndigheterna är upprörda eftersom den nya delningsekonomin inte betalar skatt på samma sätt som den gamla världen. Lagen hänger inte med i utvecklingen och då är det lättast att ropa på ett förbud för det nya.

    Den nya delningsekonomin har flera goda syften. Det första är att dela på resurser som ändå inte används till 100 % av den som äger resursen. Det andra är att ägaren till resursen kan få en intäkt som i sin tur kan innebära ett arbete och/eller intäkter som i sin tur används för konsumtion.

    Det första steget mot en lösning på de problem som den gamla världen upplever är att börja mäta och analysera delningsekonomin. Vi har världens mest effektiva och världen mest ansedda Skatteverk. Det första steget är att alla företag som förmedlar resurser/tjänster blir skyldiga att rapportera transaktionerna till Skatteverket precis på samma sätt som bankerna rapporterar hur mycket ränta, utdelningar, försäljningar, etc. som skett av varje person som har ett konto i banken. Den teknologin som Uber och Airbnb använder har inga som helst problem att skicka uppgifter om hur mycket någon har köpt eller sålt tjänster för till Skatteverket. Lagen är tydlig på vilka inkomster som ska tas upp till beskattning. På det här sättet är problemet med att den nya delningsekonomin också ska betala sin del i skatt sannolikt löst.

    Jo, det är fler problem som måste lösas, men via inrapportering till Skatteverket blir storleken på delningsekonomin synlig och därmed kan man avgöra om det verkligen är problem på andra områden. Det kanske visar sig att delningsekonomin löser problem i samhället och är bra för Sveriges ekonomi i stort.

    Istället för att ropa på förbud kan Sverige kan bli ett föregångsland och kartlägga delningsekonomin samt hitta ett sätt att delningsekonomin också är med att bidra till det gemensamma samhället och inte bara till de inblandade aktörerna.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons