Ämne Design

  • Generation C ställer andra krav

    Anders Johansson Design Hotels årliga konferens hölls i år i Barcelona. Det var nytt rekord i deltagande hotell och programmet var som vanligt fullt med inspiration och nya idéer om hur framtidens hospitality kommer att bli.

    Design Hotels har idag ca 300 medlemshotell på drygt 200 olika destinationer. Varje år söker ca 400 hotell medlemskap i Design Hotels, men bara ca 20 hotell blir medlemmar. Kraven liknar ingen annan hotellkedjas krav. Här handlar det om en mängd mjuka kriterier, som t.ex. idé, hållbarhet och förankring i destinationens mest intressanta samverkande kulturella nätverk, och inte om de hårda brand standards som de stora megakedjorna talar om. Design Hotels befinner sig i hospitality (värdskapsbranschen) och inte i lodging (övernattningsbranschen). Det är en stor skillnad. Titta på Original Experiences för att förstå skillnaden.

    Antal medlemmar i Norden minskar nästa år då Nordic Hotels and Resorts inte längre är kvar bland Design Hotels medlemmar med Nordic Light Hotel i Stockholm och St Petri i Köpenhamn.

    Många "vanliga" hotell klagar på de allt högre avgifterna till OTA:erna. Det gör även många hotell inom Design Hotels, men medlemmarna är mindre beroende av bokningskanalerna för att själva hotellet är så speciellt att det drar till sig rätt målgrupp som också gärna bokar i direktkanaler. Den starka trenden är att särskilja sig som hotell från andra hotell och absolut inte bli den som säljer övernattningar till lägsta pris.

    Under konferensen talas det mycket om hur framtiden inom resande och hotell kommer att se ut. Ett spår handlar om generation C som står för Collaborative, Creative, Critical och Conversational. Det handlar om att hjälpa gästen att hitta andra gäster att samverka och föra en dialog med. Dessutom ökar skillnaderna i krav och behov mellan olika målgrupper, så oavsett vad ett hotell kommunicerar, så kommer vissa målgrupper att bli upprörda och ta avstånd från hotellet. Det handlar numera om att tänka igenom vilka gäster vill man ha och vilka kan man klara sig utan. Dessa trender har tidigare visat sig i att t.ex. charterbolagen har hotell för familjer och andra hotell garanterat utan barn. En tydlig polarisering där en målgrupp gillar hotellet och en annan absolut inte har med hotellet på listan över tänkbara hotell. Hotellen behöver inte längre vara så politiskt korrekta. Oavsett vad man gör eller säger så blir det fel. Ett hotell där barn inte är välkomna är väl inte så politiskt korrekt, men charterbolagen har upptäckt att detta fungerar bra eftersom en viss målgrupp vill ha just den här upplevelsen.

    Tänk igenom vilken målgrupp du vill ha till ditt hotell. Kommunicera tydligt med den utvalda målgruppen och var inte orolig om några andra målgrupper blir upprörda. De andra skulle sannolikt inte kommit till hotellet i alla fall och om de skriver ofördelaktiga saker på Internet är det snart så långt ner i flödet att det glömts lika snabbt som det dök upp.

  • Nobis skapade 200 Stockholmsambassadörer

    Anders Johansson Design Hotels höll sitt årsmöte på Moderna Museet i Stockholm onsdag till fredag förra veckan. Förutom internationella talare som bl.a. berättade om de senaste trenderna inom resande och lyxkonsumtion fick medlemshotellen i Design Hotels också höra om hur Design Hotels de senaste åren ökat antal medlemmar till ca 280 hotell. De senaste 15 månaderna ansökte ca 500 hotell om medlemskap. Design Hotels antog 49 av dessa som lyckades uppfylla de högt ställda kraven på att bli medlem. Design Hotels har sannolikt världen mest intressanta samling hotell för resenärer som vill bo riktigt bra när de är ute och reser. I Stockholm är Nobis Hotel, Hotel Skeppsholmen, Miss Clara, Stallmästaregården, Hotel J och Nordic Light Hotel medlemmar.

    Nobis var en fantastisk värd för cocktail, lunch och galamiddagen i Skeppsholmskyrkan. Jag har genom åren ätit otaliga konferensluncher och tycker att jag kan bedöma kvalitet på mat och service. Lunchen som serverades på Hotel Skeppsholmen i torsdags var i högsta internationella världsklass. Uppdukning, dekorationer, smak, presentation, service och tempo var det bästa jag någonsin upplevt i Sverige. Hotellägare, direktörer och andra representanter från Design Hotels som sett det mesta kände sig tvungna att ge spontana positiva kommentarer.

    Stockholm visade sig från sin allra bästa sida med fantastiskt sensommarväder. Delegaterna samlades utanför Skeppsholmskyrkan för cocktail i den fortfarande varma sensommarkvällen. Stämningen under kvällens middag i Skeppsholmskyrkan var magisk. Mat och service återigen fantastisk. Helhetsupplevelsen för Design Hotels årsmöte fick betyget "bästa årsmötet hittills" av många deltagare.

    Nobis lyckades genom perfekta arrangemang göra alla de ca 200 delegaterna från hela världen till ambassadörer för Stockholm. Det är ovärdeligt. Tack Nobis!

  • Ska Scandic driva designhotell?

    Anders Johansson Ska Scandic driva designhotell eller är det någon annan som ska driva Jernhusens nya hotell Continental på Vasagatan i Stockholm? Så här ser skylten ut där hotellet håller på att byggas.

    Scandic är väl så långt ifrån designhotell man kan komma med sitt supereffektiva driftskoncept och inom kort även med det ännu mer avskalade konceptet HTL. Är det så att Jernhusen (som är ett statligt ägt företag) skäms över att bygga ett alldeles vanligt hotell som ska drivas av Scandic? De kanske tycker att hotellet blir så fint att det kan kallas för designhotell.

    Missuppfattningarna om designhotell är många. För det första så är det ursprungligen ett varumärke för en hotellkedja Design Hotels. Kedjan satte en helt ny typ av koncept på marknaden innan någon ens hade hört ordet designhotell. Begreppet blev framgångsrikt och därför fick den här typen av hotell namn efter varumärket. Jämför med varumärket Jeep som också har blivit namnet på en bilkategori.

    Alla hotell är numera designade av skickliga arkitekter och inredare. Vem bygger medvetet ett fult hotell? Grundidén för ett designhotell handlar mer om en utvald målgrupp, koncept och innehåll samt individuell service än om utseendet . Designhotell är något mer än att bara få tak över huvudet på ett rationellt sätt till lägsta tänkbara pris. Ett designhotell har i princip inga beröringspunkter med ett Scandichotell förutom att båda kallas hotell.

  • Petter Stordalen utvikt i världens största hotellbok

    Anders Johansson Design Hotels slår alla andra hotellkedjor när det gäller storlek på presentationen av medlemshotellen. För den som vill ha något att inspireras av på hemmaplan finns världens största hotellbok inklusive bord och pall att köpa för totalt €2500.

    De Nordiska hotellen presenteras föredömligt med lite längre reportage om Petter Stordalen (Oslo), Alessandro Catenacci (Stockholm) samt Mia och Marc Skvorc (Helsingfors). Design Hotels copywrighters har lyckats beskriva alla personer i boken så fantastisk att man nästan blir tårögd. Fotograferna och art directors som designat boken har lyckats ännu bättre. Titta och njut av bilden på Petter Stordalen.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons