Ämne Design

  • Design Hotels trendspanar

    Anders Johansson I veckan som gick deltog jag i Design Hotels ARENA som är kedjans årsmöte. I år deltog 250 personer från 195 hotell av de 306 hotell som ingår i Design Hotels, som numera är ett av de ca trettio varumärkena i Marriotts portfölj. Två av Marriotts chefer för lojalitetsprogrammet deltog i en frågestund på scenen och berättade att det nu finns ca 100 miljoner medlemmar i de två kombinerade lojalitetsprogrammen Marriott och Starwood. Arbete pågår med att flytta över alla Starwoods medlemmar till Marriott med bibehållen funktionalitet och förmåner. Detta kräver en hel del utveckling av programmet som väntas bli klar under 2019. Design Hotels siktar in sig på ungefär 1 miljon gäster, dvs ca 1 % av Marriotts totalt antal gäster skulle vara intresserade av Design Hotels erbjudande till marknaden.

    Den 30 minuter långa frågestunden om lojalitetsprogrammet var i princip det enda som handlade om hotell under de två dagarna. Hela temat för konferensen handlade om hur vi ska kunna filtrera allt i vår omgivning för att kunna fokusera på det som är viktigt. Vi lever i "The attention economy" där alla vill ha vår uppmärksamhet och gör allt för att få den. Att hela tiden bli avbruten och byta fokus tar numera 40 % av den produktiva tiden. Smarta mobiler med appar föder "The economy of distraction". Vi har blivit upplärda att vara rädda att missa något. Alla på konferensen var tvungna att lämna ifrån sig sina smarta mobiler innan vi fick komma in. Detta ledde till att alla var tvungna att fokusera på det som hände på scenen.

    Årets trendspaning handlade om nästa våg som kommer att förändra hotellens sätt att vara och arbeta. Lyx kommer att fortsätta att växa i snabb takt. Under 2016-2022 förväntas lyxhotellen växa med 4 % per år. Wellnes och meditation står högt på önskelistan för lyxresenärerna. Ta bort delar ur hotellet istället för att lägga till mer saker. Lyxresenären söker lugn för sinnet för att komma bort från det allt snabbare tempot i vardagen. Några hotellkedjor har börjat och erbjuder nu "Vitality Rooms".

    Lugn för sinnet innebär absolut inte att det blir mindre teknologi utan snarare tvärtom. Teknologin utvecklas ännu mer för att göra alla delar av resandet och avkopplandet till bättre upplevelser. Nu kommer AR och VR att bli allt vanligare i hotell som vill locka de resenärer som har mest pengar att spendera. Den yngre generationen, millennials, ser resandet som en naturligt värld som de lever och arbetar i och uppskattar därför alla typer a teknologiska hjälpmedel för att förenkla vardagen.

  • Hämta inspiration från Portugal

    Anders Johansson Veckan före påsk tillbringade jag i Portugal i skönt sommarväder med temperaturer på 23-27 grader på dagarna. Det var minst 15 år sedan jag var i Portugal förra gången och skillnaden mot förr var väldigt stor. Då var Lissabon lite lätt förfallet och nu är det en välputsad stad där allt fungerar bra och standarden är lika hög som i Sverige fastän till ett betydligt lägre pris.

    Om jag jämför Portugal med Spanien vinner Portugal i vänlighet och de som arbetar med service i hotell och restauranger är betydligt bättre på engelska. Kvalitet på hotell och restauranger är likvärdig om inte aningen högre. Portugal överträffade mina förväntningar och förstår nyblivna pensionärer som flyttar från det kalla och dyra Sverige. Den lägre skatten är grädde på moset som gör att pengarna räcker längre.

    På den här resan bodde vi på tre hotell som är medlemmar i Design Hotels. Alla tre höll mycket bra standard på både hård- och mjukvara. Jag träffade ägaren till ett av hotellen och hon brottades med samma problem som vi har i Sverige; svårigheten att hitta riktigt bra personal. Personalbrist i besöksnäringen även i Portugal med andra ord och precis som på de flesta andra platser i världen är det många från andra länder som arbetar i besöksnäringen.

    Vi flög business med Iberia som mellan Stockholm och Madrid har ett specialkonfigurerat plan med riktiga förstaklasstolar i business. Service och mat ombord på topp. Priset samma som om vi hade flugit med SAS plus. Det enda vi hade planerat i förväg var flygbokningen och hotellbokningarna. I övrigt var inget planerat.

    Vi använde våra smarta mobiler för att hitta de bästa restaurangerna, sevärdheterna, transporterna och annat som man behöver när man reser. Appen Foursquare gjorde oss inte heller den här gången besvikna. Restauranger, kaféer och sevärdheter betygssätts på en skala från 1-10 där 10 är bäst. För att en restaurang ska få besök från oss ska den ligga på 9 eller högre. Vi hittade restauranger i små byar långt utanför Lissabon som var fantastiska. Jag tror att en av restaurangerna var den bästa serviceupplevelse jag haft någonsin. Ägaren tog emot och hälsade i hand. Konceptet var att gästerna åt vad ägaren bestämde att de skulle äta. Om man som vi var förstagångsgäst var det förstagångsmenyn som gällde. Många mycket goda rätter ställdes fram och presenterades. Autentiskt, lokalt, ekologiskt i kombination med en fantastisk service. Vi har aldrig upplevt något liknande i Sverige. Detta var på vägen till vinhotellet Torre de Palma mot spanska gränsen ca 2 tim från Lissabon. En helt fantastisk anläggning med alla bekvämligheter man kan önska samt ett state-of-the-art vineri. Vi har sett många vinerier genom åren, men detta var i en klass för sig.

    Jag längtar redan tillbaka till Portugal.

    P.S.

    Använd Foursquare både privat och för ditt företag i Besöksnäringen. Genom att hålla koll på recensionerna som finns där om din verksamhet kan du få tips om vad du behöver förbättra för att få lite bättre omdömen och få högre poäng.

  • Generation C ställer andra krav

    Anders Johansson Design Hotels årliga konferens hölls i år i Barcelona. Det var nytt rekord i deltagande hotell och programmet var som vanligt fullt med inspiration och nya idéer om hur framtidens hospitality kommer att bli.

    Design Hotels har idag ca 300 medlemshotell på drygt 200 olika destinationer. Varje år söker ca 400 hotell medlemskap i Design Hotels, men bara ca 20 hotell blir medlemmar. Kraven liknar ingen annan hotellkedjas krav. Här handlar det om en mängd mjuka kriterier, som t.ex. idé, hållbarhet och förankring i destinationens mest intressanta samverkande kulturella nätverk, och inte om de hårda brand standards som de stora megakedjorna talar om. Design Hotels befinner sig i hospitality (värdskapsbranschen) och inte i lodging (övernattningsbranschen). Det är en stor skillnad. Titta på Original Experiences för att förstå skillnaden.

    Antal medlemmar i Norden minskar nästa år då Nordic Hotels and Resorts inte längre är kvar bland Design Hotels medlemmar med Nordic Light Hotel i Stockholm och St Petri i Köpenhamn.

    Många "vanliga" hotell klagar på de allt högre avgifterna till OTA:erna. Det gör även många hotell inom Design Hotels, men medlemmarna är mindre beroende av bokningskanalerna för att själva hotellet är så speciellt att det drar till sig rätt målgrupp som också gärna bokar i direktkanaler. Den starka trenden är att särskilja sig som hotell från andra hotell och absolut inte bli den som säljer övernattningar till lägsta pris.

    Under konferensen talas det mycket om hur framtiden inom resande och hotell kommer att se ut. Ett spår handlar om generation C som står för Collaborative, Creative, Critical och Conversational. Det handlar om att hjälpa gästen att hitta andra gäster att samverka och föra en dialog med. Dessutom ökar skillnaderna i krav och behov mellan olika målgrupper, så oavsett vad ett hotell kommunicerar, så kommer vissa målgrupper att bli upprörda och ta avstånd från hotellet. Det handlar numera om att tänka igenom vilka gäster vill man ha och vilka kan man klara sig utan. Dessa trender har tidigare visat sig i att t.ex. charterbolagen har hotell för familjer och andra hotell garanterat utan barn. En tydlig polarisering där en målgrupp gillar hotellet och en annan absolut inte har med hotellet på listan över tänkbara hotell. Hotellen behöver inte längre vara så politiskt korrekta. Oavsett vad man gör eller säger så blir det fel. Ett hotell där barn inte är välkomna är väl inte så politiskt korrekt, men charterbolagen har upptäckt att detta fungerar bra eftersom en viss målgrupp vill ha just den här upplevelsen.

    Tänk igenom vilken målgrupp du vill ha till ditt hotell. Kommunicera tydligt med den utvalda målgruppen och var inte orolig om några andra målgrupper blir upprörda. De andra skulle sannolikt inte kommit till hotellet i alla fall och om de skriver ofördelaktiga saker på Internet är det snart så långt ner i flödet att det glömts lika snabbt som det dök upp.

  • Nobis skapade 200 Stockholmsambassadörer

    Anders Johansson Design Hotels höll sitt årsmöte på Moderna Museet i Stockholm onsdag till fredag förra veckan. Förutom internationella talare som bl.a. berättade om de senaste trenderna inom resande och lyxkonsumtion fick medlemshotellen i Design Hotels också höra om hur Design Hotels de senaste åren ökat antal medlemmar till ca 280 hotell. De senaste 15 månaderna ansökte ca 500 hotell om medlemskap. Design Hotels antog 49 av dessa som lyckades uppfylla de högt ställda kraven på att bli medlem. Design Hotels har sannolikt världen mest intressanta samling hotell för resenärer som vill bo riktigt bra när de är ute och reser. I Stockholm är Nobis Hotel, Hotel Skeppsholmen, Miss Clara, Stallmästaregården, Hotel J och Nordic Light Hotel medlemmar.

    Nobis var en fantastisk värd för cocktail, lunch och galamiddagen i Skeppsholmskyrkan. Jag har genom åren ätit otaliga konferensluncher och tycker att jag kan bedöma kvalitet på mat och service. Lunchen som serverades på Hotel Skeppsholmen i torsdags var i högsta internationella världsklass. Uppdukning, dekorationer, smak, presentation, service och tempo var det bästa jag någonsin upplevt i Sverige. Hotellägare, direktörer och andra representanter från Design Hotels som sett det mesta kände sig tvungna att ge spontana positiva kommentarer.

    Stockholm visade sig från sin allra bästa sida med fantastiskt sensommarväder. Delegaterna samlades utanför Skeppsholmskyrkan för cocktail i den fortfarande varma sensommarkvällen. Stämningen under kvällens middag i Skeppsholmskyrkan var magisk. Mat och service återigen fantastisk. Helhetsupplevelsen för Design Hotels årsmöte fick betyget "bästa årsmötet hittills" av många deltagare.

    Nobis lyckades genom perfekta arrangemang göra alla de ca 200 delegaterna från hela världen till ambassadörer för Stockholm. Det är ovärdeligt. Tack Nobis!

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons