Ämne Destination

  • Resenären nu helt beroende av mobilen

    Anders Johansson Förra veckan hölls HSMAI ROC (revenue optimization conference) i Amsterdam i samband med att HITEC (världens största hotellteknologikonferens och mässa) hölls i Europa. HSMAI ROC lockade drygt 200 deltagare från olika länder i Europa. Programmet var klart bättre än förra året och sannolikt det bästa programmet under de sju år HSMAI ROC arrangerats i Europa. Här är några axplock och reflektioner.

    Årets konferens startade med att Aleks Krotoski, som är journalist och socialpsykolog och sänder för BBC radio och The Guardians techpodcast, talade om hur teknologi påverkar resandet. Hon tog snabbt död på myten om att det skulle finnas en mottrend där folk vill lägga ifrån sig sin smarta mobiltelefon. Det är snarare så att den smarta mobilen har revolutionerat resandet i grunden och att den som reser helt enkelt inte längre kan klara sig utan en smart mobil. Vi är nu så beroende av vår smarta mobil att hela 45 % av de tillfrågade i en undersökning har känt mobilen vibrera i fickan fastän de håller den i handen och hela 90 % har känt mobilen vibrera i fickan fastän den inte har gjort det. Folk är livrädda för att missa något och har därför blivit alltmer beroende av sin mobil. Möjligheterna med mobilen har också gjort att all makt har flyttats från leverantören (flygbolaget, hotellet, restaurangen eller butiken) till kunden. Förr var föreningar lokala och platsbundna. Aleks talar om att internet har möjliggjort kontakten kring speciella intressegrupper över hela världen. Intressen är globala och inte längre platsbundna. Ett gemensamt intresse, t.ex. berg-och-dal-banor förenar människor från alla länder vilket så småningom leder till ökat resande inom intresseområdet. Unga människor (upp till 25 år gamla) ser sig inte längre som en bestämd nationalitet utan mer internationella utan tydliga gränser. Det är just teknologin som möjliggör detta synsätt. All statistik och forskning visar att beroendet av den smarta mobilen kommer att fortsätta att öka de närmaste åren.

    Hela besöksnäringen måste inte bara säkerställa att de är närvarande i den mobila världen utan också att innehållet på alla sätt är anpassat till mobilen. Detta innebär också att företagen finns med i rätt sammanhang i Google (kartor, hotell, restauranger, Google Trips, etc) på Foursquare och Facebook samt i alla tänkbara bokningskanaler och platser som handlar om destinationen. Människor litar alltmer på att med hjälp av den smarta mobilen hitta de rätta restaurangerna och de rätta sevärdheterna på destination. Beteendet gör att alltfler hoppar över att planera vistelsen innan resan börjar.

    Jag har själv hamnat i samma mönster. Jag är säker på att Google kartor kommer att leda mig rätt både när jag åker kollektivt och när jag går. Foursquare talar om för mig vilken restaurang eller vilket kafé jag ska välja. Hotellet har pre-check-in via mobilen och jag får veta vilket rum jag ska bo i. Mobilen blir nyckeln till rummet och jag behöver inte gå via receptionen. Den smarta mobilen har gjort det mycket enklare att resa och dessutom hjälper den till att få den absolut bästa upplevelsen på destinationen.

    Konsumentens nya beteende i användningen av den smarta mobilen leder till att företagen inom besöksnäringen måste investera i ny teknologi samt i att bygga upp innehållet i de olika kanalerna. Detta kommer att kosta pengar, men den som väntar för länge kommer helt säkert att hamna på efterkälken och snabbt börja tappa gäster.

  • Mer fokus på Stockholm, Göteborg och Malmö ger framgång för hela Sverige

    Anders Johansson Solskenshistorian om Romme Alpin, i nya numret av Besöksliv, värmer. Det låter enkelt att öppna ett hotell som omgående blir fullbokat utan att satsa en krona på marknadsföring. Romme Alpin invigdes 1987 (27 år sedan) och har steg för steg utvecklats till den framgång det är idag. Konceptet är tydligt, produkten attraktiv och Romme Alpin är välkänt inom sin målgrupp. De är dessutom mycket duktigare än de flesta i branschen på digital marknadsföring. Hemsidan är ett föredöme i hur man gör hemsidan säljande och Facebooksidan är aktiv med många fans. Romme Alpins hotellsatsning är ett bra exempel på hur hotellverksamhet kan utvecklas runt om i Sverige.

    Besökslivs sammanställning över hotellåret 2013 visar att det går bra för hotellen i Sverige. Tillväxten fortsatte under 2013 och balansen mellan nya hotellrum och belagda hotellrum (ökad efterfrågan) är mer eller mindre perfekt 2013. RevPAR ökade med 0,4 % i hela Sverige så branschen som helhet mår riktigt bra. Självklart är det stora skillnader mellan olika kommuner. Ett par nya hotell på en liten destination kan förstöra hotellens lönsamhet för många år framöver medan en för långsam utbyggnad driver upp priserna och skrämmer långsiktigt bort besökarna. Tillväxt med balans mellan utbud och efterfrågan är nyckeln till långsiktig framgång.

    Statistiken över hotellåret 2013 visar också tydligt koncentrationen av hotellen till storstadsregionerna. En tredjedel av Sveriges hela logiintäkt finns i Storstockholm. Lägger vi till Göteborg och Malmö/Lund blir det hälften av Sveriges logiintäkt. Hälften av efterfrågan på att övernatta på hotell i Sverige är på hotell i de tre storstäderna. När det finns en efterfrågan är det lättare att öka den befintliga efterfrågan än att försöka skapa ny efterfrågan till en annan del av landet. Snabbaste vägen till mer sysselsättning och mer intäkter i branschen är att utveckla och marknadsföra destinationerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Mer marknadsföring internationellt av Stockholm, Göteborg och Malmö kommer att få positiva effekter även på andra destinationer i Sverige.

  • Grova missar på detaljerna

    Anders Johansson Jag reser just nu väldigt mycket i jobbet och försöker flyga med så många olika flygbolag som möjligt och bo på så många olika hotell som möjligt. Här är några reflektioner från ett nyrenoverat hotell i Göteborg.

    Fantastiskt inrett hotell och hotellrum i en maximalistisk stil i sköna färger och material. Fantastiskt skön säng. Hotellet skulle kunna vara fyrstjärnigt plus, men missarna på detaljerna är så stora att jag funderar på om detta är det första hotellet för inredaren och opertören. Här är en lista på saker som är feltänkta eller saknas för er som inte vill göra samma missar.

    • Traditionell nyckel med tofs + ett nyckelkort för att få igång elen i hotellrummet. Riktigt jobbigt för gästen. Varför?
    • Badrummet hade duschdraperi som drog ner intrycket totalt. Borde varit glasväggar.
    • Bara regndusch och ingen avställning för schampo/tvål i duschen
    • Toaletten felvänd, vilket gör det trångt
    • Tvättställets kranar väldigt svåra att reglera
    • Belysningen i badrummet totalt värdelös för rakning och sminkning
    • Badhandduken så liten och tunn att den blev totalt blöt innan jag hade torkat mig klart
    • Täcket väldigt litet och tunnt
    • Mörkläggningen fungerade så dåligt att det fortfarande lyste in från gatubelysningen
    • Musik i korridorens högtalare som hördes in i rummet
    • TV:n placerad så att man stötte i den vid ena sidan av sängen
    • Dåligt utbud på frukosten
    • + en massa annat som saknades som man kan förvänta sig av ett fyrstjärnigt hotell

    Detta är ett skräckexempel på renovering av ett hotell där för lite kraft har lagts på detaljerna. Det kommer att bo folk på det här hotellet, men de kommer inte att bli helt nöjda och/eller hotellet får inte ut det pris som behövs för att det ska bli riktigt lönsamt.

    Hotellbranschen måste bli duktigare på att fokusera på detaljer som är viktiga för gästen. En bra grundprodukt och bra service är ett måste för att hamna högt på Tripadvisor vilket är lika med nöjda gäster som rekommenderar hotellet till andra.

  • Lyxresenärer spenderar 3000 miljarder kronor, men inte i Sverige

    Anders Johansson Lyx håller snabbt på att gå från "att ha" till "att vara", dvs. konsumenterna går från att äga lyxprodukter till att uppleva lyx, enligt en färsk undersökning gjord av Boston Consulting Group (BCG). De allra rikaste har redan lyxleksaker som bilar och smycken och söker nu upplevelser.

    Det är en stor marknad och förra året beräknas 3000 miljarder kronor (ja du läste rätt 3000 miljarder kronor) ha spenderats på lyxiga upplevelseresor, som t.ex. expeditioner till Antarktis och speciella safariresor.

    Enligt PKF Consulting är det just nu lyxhotellen som ökar i antal runt om i världen. USA:s näst största hotellmarknad, Orlando, kommer att få sitt första lyxhotell. Det är Four Seasons som etablerar sig i anslutning till Walt Disney World för att lägga beslag på alla gäster som vill bo riktigt bra när det besöker attraktioner i Orlando.

    Här i Sverige satsas det mest på lågprishotell. I vår öppnar Scandic sitt första HTL i Stockholm och Ligula Hospitality öppnar Motel L också det i Stockholm. Den enda lite lyxigare satsningen de senaste åren gjordes i höstas när Gothia Towers i Göteborg öppnade sitt femstjärniga Upper House.

    Hur kommer det sig att vi inte vill locka lyxresenärer till Sverige? Det är väl jantelagen som spökar.

    "Lyxresenärerna ska väl inte tro att de är något. Vill de komma hit får de väl bo som vi svenskar."

    Tack, men nej tack, lyxresenärer åker hellre till ett land som ger upplevelser med hög kvalitet, bekvämlighet och service. Det har vi i Sverige ingen aning om hur man levererar. Vi får därför inte del av de 3000 miljarder kronorna som spenderas årligen. De läggs på andra destinationer som vet hur man tar hand om lyxresenärer.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons