Ämne Diet

  • Blir du vad du äter?

    Maria Elwing Jag har glömt att rapportera hur det har gått med Dukandieten. Jag påbörjade dieten den 4 juli 2012 för att bli av med lite för många goda middagar som fastnat. Det gör ju lätt det i den här branschen… Dieten innebär att jag har tagit bort kolhydrater och fett i min kost och istället ätit massor av protein. Ett kilo per vecka försvann och när 16 kilo var borta så gick jag in i tredje fasen av Dukandieten som innebär att jag började äta ”som vanligt” men med måtta och eftertanke. Eventuella utsvävningar sätter sig nämligen direkt runt magen. Viktnedgången stannade då av och det var jag nöjd med. Jag äter och dricker nu det jag vill, men har en helt ny livsstil och gör medvetna val hela tiden.

    Idag var jag ute och promenerade med min nya arbetskamrat Lotta. Förvånat konstaterade jag att björken har ju slagit ut! Då ska ni veta att den aldrig har kunnat göra det i smyg utan att jag märkt det. Aldrig någonsin! Jag har nämligen i princip varit instängd i 3 veckor varje vår med svår allergi och rinnande ögon och näsa. Jag tog ett djupt andetag och kände efter, men nej, inga tendenser till allergi. Konstigt. Googlade direkt när jag kom tillbaka till jobbet på gluten och björkpollen och får då träff på bloggar där andra blivit av med sin allergi efter att ha slutat äta gluten (vilket jag gjort eftersom mjölprodukter är uteslutet i Dukandieten). Jag måste bara forska vidare i detta. Är det så att det vi äter har så enormt stor påverkan på vår hälsa att jag kan bli av med min pollenallergi så ”enkelt”? Någon med liknande erfarenheter?

  • Vad är det i maten?

    Maria Elwing Om man är allergiker eller som jag går på diet, så behöver man hålla reda på vad man stoppar i sig. Det är ju bra för alla att veta vad man stoppar i sig, men just för mig särskilt viktigt just nu.

    Det som slagit mig under mina månader av diet är att det är väldigt mycket onyttiga saker i färdiga produkter som jag inte hade en aning om att jag tidigare stoppade i mig. Mitt sockerintag är väldigt lågt nu när jag medvetet undviker socker och jag förfasas över sockermängden i många brödsorter som jag väljer mellan när jag ska handla åt resten av familjen. När jag börja forska i det här med sockerersättning förstår jag att det som smakar godast faktiskt är nyttigast och mest naturligt. Aspartam - nej tack. Agave sirap - ja tack.

    På många, framförallt amerikanska produkter, är man duktig på att bekräfta för kunden att hon/han gjort rätt val. "Excellent source of vitamin C", "70% fat free!" (vad bra då är det ju bara 30% fett i....) och annat ser jag på olika förpackningar. För mig är det här marknadsföring, inte egentlig fakta. Titta här t ex, tänker du på "whole grain" när du ser dessa flingor? Antagligen inte...

    Vad är då slutsatsen av dessa iakttagelser? Jo, läs på förpackningarna så du vet vad du verkligen stoppar i dig. Börja nästa gång du går och handlar, vänd och läs på limpan och läs hur mycket socker det egentligen är i den. Laga maten från grunden själv så att du vet vad den innehåller. Använd naturliga ersättningsprodukter om du vill minska på socker eller fett. Och du, ha en fin helg!

  • Du kan! Dukan

    Maria Elwing Vilken härlig, lång och solig sommarsemester vi har haft. Vi har laddat batterierna och samtidigt gjort något väldigt spännande. Istället för att äta och dricka oavbrutet och ohämmat (så som det brukar gå till i vår familj i synnerhet under semestern) har jag och maken sedan början av juli ägnat åt oss en helt makalös diet som heter Dukandieten.

    Dukan kokbok

    Eftersom vi jobbar med mat har det varit väldigt svårt (tycker jag) att hålla vikten. Det har varit för många frestelser runt om oss hela dagarna och vips så hade vi båda gått upp sisådär 20 kg vardera utan att vi egentligen märkt hur. Vad gör man då åt det? Tja, jag började läsa om olika metoder att bli av med kilona. Vissa metoder kändes märkliga t ex LCHF, känns inte rätt (för mig) att äta så mycket fett! Trots ihärdigt letande så hittade jag ingen metod där man slapp räkna kalorier hela tiden (vilket låter så jobbigt, kan inte tänka mig att frivillgt vara hungrig) eller där man inte var tvungen att göra allting efter speciella recept. Tills en dag då en väninna presenterade mig för Dukandieten.

    Vi får äta i princip hur mycket vi vill bara vi håller oss till listan över de 100 livsmedel som är ”tillåtna”. Efter 7 dagars ”attackfas” med bara proteiner och därefter hittills 5 veckors omväxlingsfas då också 28 olika grönsaker är tillåtna varannan dag har jag gått ner 7 kg och maken 10 kg. Det har gått otroligt lätt! Promenad 30-40 minuter om dagen, i övrigt inget annat. Jag har inte varit hungrig en enda gång mellan måltiderna, så ska du testa viktnedgång rekommenderar jag varmt denna metod. Vi har lyckats klara dieten ”trots” en tur till Italien och vi har fått så bra och god mat hela tiden. Här är några bilder från resan:

    Grillad fisk

    Fantastiskt kött på restaurang Diana i Bologna

    Jag lovar att följa upp och berätta vad som händer framöver! Tills dess kan du läsa mer om Dukandieten och kanske prova själv? ;) Själv njuter jag av lite ”tillåtna” livsmedel:

    Augusti och kräfttider igen hemma i Sverige

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons