Ämne Distribution

  • Hotelldirektörer missar intäkter

    Anders Johansson Många hotelldirektörer har ingen aning om vad som händer när rate parity förbjuds även i Sverige precis som det har gjorts i Frankrike och Italien. Finns det något alternativ till att de stora bokningskanalerna tar ett allt fastare grepp om enskilda hotell och distributionen blir en allt högre kostnad för hotellen? En lösning är att flytta fokus från bruttointäkt till nettointäkt för att säkra hotellets långsiktiga överlevnad. Fokus på nettointäkten är nästa års tema på Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. Detta är ett perfekt tillfälle för hotelldirektörer och ägare av enskilda hotell att få en överblick av vad som händer i omvärlden och vilka beslut som måste fattas för att inte bli omkörda av konkurrenterna.

    Det finns nya hjälpmedel för att äga gästen och driva bokningar via hotellets egen webbplats. Ett väldigt enkelt verktyg som alla hotell borde ha är Triptease som kommer att vara en av utställarna och talarna på Hotel Market Seminars.

    På Hotel Market Seminars kommer även Peter O'Connor, professor vid Essec Business School, att ge praktiska tips och råd hur ett hotell kan driva mer trafik och bokningar till sin egen webbplats. Jag har lyssnat på Peter O'Connor många gånger tidigare och hans idéer är minst sagt innovativa och banbrytande. Missa inte möjligheten att lyssna på honom på Hotel Market Seminars.

    Hur kan ett hotell använda metasearch för att öka sina direktbokningar. Google, Trivago och HotelsCombined kommer att diskutera hur hotellen kan dra nytta av metasearch för att minska sina distributionskostnader.

    Nytt för i år på Hotel Market Seminars är Master Classes som är en fördjupning inom olika ämnen för de som vill lära sig nya saker på lite mer detaljerad nivå.

    I januari 2015 deltog 200 personer i Hotel Market Seminars. I januari 2016 kommer ännu fler personer att få ny kunskap, diskutera och kanske lösa några gemensamma problem för branschen samt träffa de mest intressanta leverantörerna inom reveneue management och distribution.

    Nästa fredag är det sista chansen att anmäla sig till det låga boka-tidigt-priset (Early Bird) på 3900 kr för en fullspäckad dag med fokus på att skapa en högre nettointäkt och därmed öka hotellets lönsamhet. Här är länken till program och registrering.

    Jag är passionerad av att sprida kunskap om revenue management och är därför en av organisatörerna av Hotel Market Seminars 2016. Ju fler personer inom ledande befattningar som har kunskap om revenue management, distribution och den nya digitala världen desto framgångsrikare kommer hela besöksnäringen att bli.

  • Nyheter från sommaren 2015

    Anders Johansson När du har haft semester har det varit full fart i hotellvärlden. Här kommer en kort sammanfattning av de viktigaste händelserna under sommaren 2015

    Rate Parity förbjudet i Frankrike

    I Frankrike är det nu helt förbjudet att ha villkor för rate parity i distributionsavtalen. Det är därför fritt fram för hotellet att hålla lägre priser på sina egna hemsidor om de vill.

    I övriga Europa har Booking.com och Expedia ändrat sina villkor så att de inte kräver rate parity för andra bokningskanaler men dock att hotellet inte säljer till lägre priser när bokningen kommer direkt till hotellet (t.ex. via telefon eller egen webbplats).

    Fortsättning följer…

    Smart mobil blir hotellrumsnyckel

    Starwood har hotellrumsnyckel i Apple Watch och i smarta mobiler för den gäst som önskar. Hilton lanserade sina hotellrumsnycklar i den smarta mobilen i dagarna. Kedjorna tävlar om vem som kommer att ha den bästa lösningen.

    Utvecklingen går snabbt. Hänger du med i ditt hotell?

    Billboard effect gäller inte längre

    För ett antal år sedan visade resultatet av forskning på Cornell att om de hotell som fanns med på de olika OTA:erna fick fler bokningar på sina egna webbplatser än hotell som inte fanns med i OTA:erna. Detta fick namnet ”billboard effect” (fritt översatt: annonseffekten). Nu visar en ny större undersökning att konsumenten i större utsträckning bokar via OTA även om de både besökt hotellens webbplats och OTA:er.

    Airbnb tar affärer från hotellen

    En analys av marknaden i New York visar att Airbnb påverkar hotellen negativt. I New York har Airbnb nu ca 7,5 % av utbudet av ”hotellrum”. Det är ganska liten skillnad i snittpris mellan hotellen och Airbnb i New York. Det är sannolikt att Airbnb har liknande påverkan på andra hotellmarknader.

    Tripadvisor har blivit en OTA

    Tripadvisor har sin så kallade ”instant booking” vilket gör dem nästan till en OTA. Nu är 235 000 hotell bokningsbara via ”instant booking” på Tripadvisor. Hela projektet är i en testfas och det är inte bestämt hur det ska lanseras på olika marknader.

    Nytt all-time-high för USA-hotellens kvalitet

    JD Powers (USA:s Råd & Rön) noterar att hotellen för första gången ligger över 800 på en 1000-gradig skala när konsumenterna bedömer hotellens kvalitet 2015. Analytiker på JD Powers menar att Tripadvisor har hjälp och tvingat hotellen att bli mer gästfokuserade och säkerställa att gästen blir nöjd.

  • Bluffboende i Booking.com?

    Anders Johansson Aftonbladet berättar om att en svensk man bokat ett hotell (snarare lägenhet) i London på Booking.com som visade sig vara en bluff. Boendet fanns helt enkelt inte när gästen anlände. Grannarna berättade dessutom att flera andra verkade ha gått på samma bluff. Booking.com har idag även boenden i lägenheter, troligen som ett direkt svar på Airbnb, så det skulle kunna vara så att grannarna inte kände till att lägenhetsinnehavaren hyr ut sin lägenhet. Lägenheter är också ibland lite krångligare att få tillgång till eftersom man måste ha kontakt med lägenhetsinnehavaren. Det kan vara så att Booking.com inte gjort något fel.

    Det är första gången vi i Sverige hör talas om att en av de stora hotellbokningskanalerna har falska hotell i sitt utbud. Booking.com har över 690 000 boenden i sitt utbud, så det kan tyckas att det kanske inte är så förvånande att det smugit sig in ett och annat falskt hotell i samlingen. I själva verket är det en skandal. Den första frågan alla funderar över är om Booking.com överhuvudtaget kontrollerar att boendet finns. I det här fallet verkar det aldrig ha skett någon kontroll alternativt att någon anställd på Booking.com är inblandad i fusket. Den andra frågan är om Bookings regler för leverans av boendet till den som bokat är tillräckligt tydliga. Just i det här fallet svarar Booking att boendet själva meddelat att man inte längre hyr ut sitt boende. Tyvärr har detta gjorts för sent och några bokningar har hunnit bekräftas.

    I den här typen av fall borde det vara krismöte i Bookings högsta ledning. Bara ett litet frö av misstänksamhet att boendet som presenteras inte finns i verkligheten kommer att påverka tillväxten i antal bokningar. Några av de potentiella hotellgästerna väljer att boka via andra kanaler.

    Nu tror jag att Booking redan har en lösning på gång som innebär ännu bättre kontroll av alla boenden för att säkerställa att alla är tillgängliga när det kan bokas. Booking lär har fortsatt framgång och kommer på sikt att bli en allvarlig konkurrent till bl.a. de stora hotellkedjorna framförallt i sitt erbjudande kring marknadsföring, revenue management och distribution av hotellrummen. För små hotell blir Booking ett prisvärt alternativ jämfört med distribution via de traditionella vägarna.

  • Spiken i kistan för Rate Parity?

    Anders Johansson Hotellen har länge varit irriterade på att de inte, på grund av villkoren i avtalen med OTA:erna, kan erbjuda sina gäster det lägsta priset på hotellets egen webbplats. Från hotellens perspektiv handlar det om att ha direktkontakt med gästen samt att minimera kostnaden för bokningen. Avtalen med OTA:erna innehåller i princip en klausul som säger att "hotellet inte får sälja hotellrummen till ett lägre pris i någon annan distributionskanal (inklusive bokningar direkt till hotellet). De stora hotellkedjorna i Sverige, bl.a. Scandic har genom att sätta press på OTA:erna fått igenom att de får sälja i alla fall vissa hotellrum till ett lägre pris på sina egna webbplatser än i OTA:erna. För hotell som inte tillhör någon av de stora kedjorna är det i princip omöjligt att få igenom den här typen av avtalsvillkor. Nu kanske hjälpen kommer från Konkurrensverket.

    Konkurrensverket motsvarigheter i bl.a. England och Tyskland har i princip förbjudit dessa avtalsvillkor och i dessa länder är det fritt fram för hotellen att sätta vilka priser de vill i olika distributionskanaler.

    Enligt Konkurrensverkets preliminära bedömning riskerar nuvarande avtal mellan OTA:erna och hotellen med avtalsvillkor om prisparitet att leda till en otillåten konkurrensbegränsning. Booking.com har erbjudit sig att göra en frivillig överenskommelse med Konkurrensverket som går ut på att villkoren om prisparitet tas bort gentemot andra OTA:er och andra distributionskanaler utom hotellets egna direktkanaler. Detta innebär i praktiken att hotellet inte får sälja sina hotellrum till ett lägre pris på sin egen webbplats, per telefon eller i receptionen än det pris som hotellrummet säljs för på Booking.com

    Bäst för konsumenten som betalar för hotellrummen är det om hotellen kan sälja sina hotellrum till ett lägre pris på sina egna webbplatser. Kostnaderna för distribution blir lägre vilket innebär att priserna kan hållas på en generellt lägre nivå än om hotellen tvingas betala provisioner på 15-30 % av rumspriset. Ju större andel av hotellrummen som säljs via dyra distributionskanaler, desto dyrare kommer hotellrummen att bli. Hotellen kommer helt enkelt att bli tvungna att höja priset på grund av högre kostnader.

    Om hotellen inte lämnar några synpunkter till Konkurrensverket senast den 30 januari 2015, så finns det risk för att Booking.com får igenom sin frivilliga överenskommelse och då kommer hotellen fortfarande inte att kunna sälja sina hotellrum till ett lägre pris på sina webbplatser, per telefon eller i receptionen.

    Läs mer på Konkurrensverkets webbplats och skicka in dina synpunkter.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons