Ämne Distribution

  • Nyheter från sommaren 2015

    Anders Johansson När du har haft semester har det varit full fart i hotellvärlden. Här kommer en kort sammanfattning av de viktigaste händelserna under sommaren 2015

    Rate Parity förbjudet i Frankrike

    I Frankrike är det nu helt förbjudet att ha villkor för rate parity i distributionsavtalen. Det är därför fritt fram för hotellet att hålla lägre priser på sina egna hemsidor om de vill.

    I övriga Europa har Booking.com och Expedia ändrat sina villkor så att de inte kräver rate parity för andra bokningskanaler men dock att hotellet inte säljer till lägre priser när bokningen kommer direkt till hotellet (t.ex. via telefon eller egen webbplats).

    Fortsättning följer…

    Smart mobil blir hotellrumsnyckel

    Starwood har hotellrumsnyckel i Apple Watch och i smarta mobiler för den gäst som önskar. Hilton lanserade sina hotellrumsnycklar i den smarta mobilen i dagarna. Kedjorna tävlar om vem som kommer att ha den bästa lösningen.

    Utvecklingen går snabbt. Hänger du med i ditt hotell?

    Billboard effect gäller inte längre

    För ett antal år sedan visade resultatet av forskning på Cornell att om de hotell som fanns med på de olika OTA:erna fick fler bokningar på sina egna webbplatser än hotell som inte fanns med i OTA:erna. Detta fick namnet ”billboard effect” (fritt översatt: annonseffekten). Nu visar en ny större undersökning att konsumenten i större utsträckning bokar via OTA även om de både besökt hotellens webbplats och OTA:er.

    Airbnb tar affärer från hotellen

    En analys av marknaden i New York visar att Airbnb påverkar hotellen negativt. I New York har Airbnb nu ca 7,5 % av utbudet av ”hotellrum”. Det är ganska liten skillnad i snittpris mellan hotellen och Airbnb i New York. Det är sannolikt att Airbnb har liknande påverkan på andra hotellmarknader.

    Tripadvisor har blivit en OTA

    Tripadvisor har sin så kallade ”instant booking” vilket gör dem nästan till en OTA. Nu är 235 000 hotell bokningsbara via ”instant booking” på Tripadvisor. Hela projektet är i en testfas och det är inte bestämt hur det ska lanseras på olika marknader.

    Nytt all-time-high för USA-hotellens kvalitet

    JD Powers (USA:s Råd & Rön) noterar att hotellen för första gången ligger över 800 på en 1000-gradig skala när konsumenterna bedömer hotellens kvalitet 2015. Analytiker på JD Powers menar att Tripadvisor har hjälp och tvingat hotellen att bli mer gästfokuserade och säkerställa att gästen blir nöjd.

  • Bluffboende i Booking.com?

    Anders Johansson Aftonbladet berättar om att en svensk man bokat ett hotell (snarare lägenhet) i London på Booking.com som visade sig vara en bluff. Boendet fanns helt enkelt inte när gästen anlände. Grannarna berättade dessutom att flera andra verkade ha gått på samma bluff. Booking.com har idag även boenden i lägenheter, troligen som ett direkt svar på Airbnb, så det skulle kunna vara så att grannarna inte kände till att lägenhetsinnehavaren hyr ut sin lägenhet. Lägenheter är också ibland lite krångligare att få tillgång till eftersom man måste ha kontakt med lägenhetsinnehavaren. Det kan vara så att Booking.com inte gjort något fel.

    Det är första gången vi i Sverige hör talas om att en av de stora hotellbokningskanalerna har falska hotell i sitt utbud. Booking.com har över 690 000 boenden i sitt utbud, så det kan tyckas att det kanske inte är så förvånande att det smugit sig in ett och annat falskt hotell i samlingen. I själva verket är det en skandal. Den första frågan alla funderar över är om Booking.com överhuvudtaget kontrollerar att boendet finns. I det här fallet verkar det aldrig ha skett någon kontroll alternativt att någon anställd på Booking.com är inblandad i fusket. Den andra frågan är om Bookings regler för leverans av boendet till den som bokat är tillräckligt tydliga. Just i det här fallet svarar Booking att boendet själva meddelat att man inte längre hyr ut sitt boende. Tyvärr har detta gjorts för sent och några bokningar har hunnit bekräftas.

    I den här typen av fall borde det vara krismöte i Bookings högsta ledning. Bara ett litet frö av misstänksamhet att boendet som presenteras inte finns i verkligheten kommer att påverka tillväxten i antal bokningar. Några av de potentiella hotellgästerna väljer att boka via andra kanaler.

    Nu tror jag att Booking redan har en lösning på gång som innebär ännu bättre kontroll av alla boenden för att säkerställa att alla är tillgängliga när det kan bokas. Booking lär har fortsatt framgång och kommer på sikt att bli en allvarlig konkurrent till bl.a. de stora hotellkedjorna framförallt i sitt erbjudande kring marknadsföring, revenue management och distribution av hotellrummen. För små hotell blir Booking ett prisvärt alternativ jämfört med distribution via de traditionella vägarna.

  • Spiken i kistan för Rate Parity?

    Anders Johansson Hotellen har länge varit irriterade på att de inte, på grund av villkoren i avtalen med OTA:erna, kan erbjuda sina gäster det lägsta priset på hotellets egen webbplats. Från hotellens perspektiv handlar det om att ha direktkontakt med gästen samt att minimera kostnaden för bokningen. Avtalen med OTA:erna innehåller i princip en klausul som säger att "hotellet inte får sälja hotellrummen till ett lägre pris i någon annan distributionskanal (inklusive bokningar direkt till hotellet). De stora hotellkedjorna i Sverige, bl.a. Scandic har genom att sätta press på OTA:erna fått igenom att de får sälja i alla fall vissa hotellrum till ett lägre pris på sina egna webbplatser än i OTA:erna. För hotell som inte tillhör någon av de stora kedjorna är det i princip omöjligt att få igenom den här typen av avtalsvillkor. Nu kanske hjälpen kommer från Konkurrensverket.

    Konkurrensverket motsvarigheter i bl.a. England och Tyskland har i princip förbjudit dessa avtalsvillkor och i dessa länder är det fritt fram för hotellen att sätta vilka priser de vill i olika distributionskanaler.

    Enligt Konkurrensverkets preliminära bedömning riskerar nuvarande avtal mellan OTA:erna och hotellen med avtalsvillkor om prisparitet att leda till en otillåten konkurrensbegränsning. Booking.com har erbjudit sig att göra en frivillig överenskommelse med Konkurrensverket som går ut på att villkoren om prisparitet tas bort gentemot andra OTA:er och andra distributionskanaler utom hotellets egna direktkanaler. Detta innebär i praktiken att hotellet inte får sälja sina hotellrum till ett lägre pris på sin egen webbplats, per telefon eller i receptionen än det pris som hotellrummet säljs för på Booking.com

    Bäst för konsumenten som betalar för hotellrummen är det om hotellen kan sälja sina hotellrum till ett lägre pris på sina egna webbplatser. Kostnaderna för distribution blir lägre vilket innebär att priserna kan hållas på en generellt lägre nivå än om hotellen tvingas betala provisioner på 15-30 % av rumspriset. Ju större andel av hotellrummen som säljs via dyra distributionskanaler, desto dyrare kommer hotellrummen att bli. Hotellen kommer helt enkelt att bli tvungna att höja priset på grund av högre kostnader.

    Om hotellen inte lämnar några synpunkter till Konkurrensverket senast den 30 januari 2015, så finns det risk för att Booking.com får igenom sin frivilliga överenskommelse och då kommer hotellen fortfarande inte att kunna sälja sina hotellrum till ett lägre pris på sina webbplatser, per telefon eller i receptionen.

    Läs mer på Konkurrensverkets webbplats och skicka in dina synpunkter.

  • Nästa steg inom revenue management

    Anders Johansson På HSMAI ROC var det många som talade om Total Revenue Management. Allt fler hotell och hotellkedjor börjar fundera på hur man ska utveckla arbetet med revenue management, men än så länge är det oklart vad begreppet egentligen innebär. Några områden börjar dock utkristalliseras som nästa steg i utvecklingen.

    Net revenue

    Idag ligger fokus på att maximera den totala logiintäkten, dvs. den bokförda logiintäkten som mer eller mindre är bruttologiintäkten med undantag av logiintäkter som säljs enligt den s.k. merchantmodellen som då bokförs netto. Jo, nog är det inkonsekvent alltid. Det nya är att man ska fokusera på nettologiintäkten, dvs. logiintäkt med avdrag för distributionskostnaden. Revenue Managern ska bedöma varje kanal utifrån nettointäkten istället för bruttointäkten. Härigenom blir det en bättre transparens och varje kanal bedöms utifrån vad den verkligen ger.

    Vilka är då distributionskostnaderna som ska dras bort från bruttointäkten? Det är samtliga rörliga distributionskostnader och provisioner som är direkt relaterade till bokningen. I förlängningen kan man även ta bort samtliga marknads- och försäljningskostnader för att få en ännu bättre jämförelse. Ett exempel är då att ta bort kostnaden för att t.ex. teckna företagsavtal. Nettot är i praktiken ännu lägre än det redan rabatterade priset eftersom en försäljningskostnad för att få själva avtalet ska reducera intäkten ytterligare.

    Genom att jämföra de verkliga nettointäkterna per segment/distributionskanal kommer revenue management att fatta bättre beslut som leder till ökad lönsamhet för hotellt. Det stora hindret är att systemen ännu inte innehåller funktioner för net revenue management.

    Ett fåtal amerikanska hotell börjar som sagt analysera nettologiintäkten. Här i Sverige är det ytterst få som konsekvent analyserar nettologiintäkten. Jag tror inte att detta blir verklighet förrän Benchmarking Alliance inför en benchmarking för Net Room Revenue, vilket de borde göra snarast med tydliga definitioner hur den ska beräknas.

    Möteslokaler

    Ännu mer ovanligt är revenue management på möten. Här pågår diskussioner, men de stora hindren är insamling av data, integration till andra system och brist på teknologi som ger stöd till ett aktivt arbete med revenue management. De stora systemleverantörerna har inte de funktioner som krävs för revenue management för möten.

    Här i Sverige har vi kommit lite längre tack vare Benchmarking Alliance som är igång med benchmarking för möten. Detta är ett steg i rätt riktning och de som vill öka sina mötesintäkter ska omgående börja jämföra sig med sina konkurrenter. Ju fler mötesanläggningar som börjar använda sig av benchmarking desto snabbare kommer mötesanläggningarna att kunna öka sina intäkter.

    För att komma vidare behövs teknologi som underlättar för revenue managern att även lägga in överiga intäkter som en parameter vid bedömning av prissättning av rum, möteslokaler och F&B.

    Ett enkelt råd från HSMAI ROC-konferensen är att inte bara analysera en grupp eller ett mötes uträngning av enskilda resenärer utan att värdera grupper/möten gentemot andra grupper/möten. Ofta finns det grupper/möten som är beredda att betala mer. Många hotell missar dessa för att man helt enkelt tar emot första bästa grupp/möte som kontaktar hotellet.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons