Ämne Ekologi

  • Nordic Choice-dagen

    Igår körde vi Nordic Choice-dagen för första gången i Sverige. Här bjuder vi in kunder och leverantörer för att få uppleva vilka hotell vi har att erbjuda.


    Den här gången körde vi i Malmö. Det var ett jättekul evenemang där jag hade nöjet att vara konferencier.


    Alexandra Zazzi talade om hur vi får ihop livet med mat, stress och arbete. Vi fick testa olivoljor där jag hittade en ny favorit. En Sicialiansk olja gjord på oliven Nocellara. Det är som en pepprig käftsmäll. Som ruccola i flytande, fet form. Underbar!


    Alexandra fastnade som intryck då jag tycker hon på ett mycket logiskt och bra sätt konstruerar en helhetsbild över allt det viktiga i livet; mat, umgänge, träning och välmående. Allt i en ekologisk förpackning.


    Eller som Alexandra Zazzi själv uttryckte det. Eko-logiskt. Störtskönt!


    Ni kan läsa hennes blogg på livsformen.se.

  • Navel- ludd är ett hot

    Igår åt Lisbeth brunch hos oss. Det var länge sedan vi sågs så lite sådär hur går allt etc.


    Lisbeth är en av de ekologiska pionjärerna och vi har sålt en hel del kött från hennes gård, men fastän hon har en produkt som borde vara helt rätt i dag så nä, det var svårt att sälja det ekologiska köttet. Problemet är att alla bara talar om närodlat och inte om hur det är odlat.


    Butiker, restauranger och som följd därav privatkonsumenten det gäller bara det närproducerade. Men det talas inte om hur det odlas. Djuren kan ha ätit importerat foder. Grönsakerna kan ha fått massor av konstgödsel och besprutats. Men de är lokala? Och vad är lokalt? I Stockholm har jag på krogen fått närodlade Gotlandsmorötter. För en del verkar svensk vara synonymt med närodlat. Och för mig med skånsk perspektiv så är säkert alla danska, holländska och många tyska och nog också en del franska ostar närmare rent geografiskt än "vår" Västerbottenost.


    Det är klart att reklam från Lantmännen mfl. förstärkt den här trenden, för trenden finns i hela Europa, det egna landets och regionens produkter är bättre än det som kommer från ett annat land. Fransmän äter franskt, tyskar tyskt, italienare italienskt, danskar danskt och svenskar svenskt.


    Men vi konsumenter är lurade, lokalt är inte det samma som bra. Kvalité beror på producenten och inte nationaliteten. Om man kan nöja sig med att producera en halv Ok produkt och folk köper den för att den är lokal så behöver man inte anstränga sig.


    Och om det inte finns en produkt som både är lokal och ekologisk så välj då hellre en ekologisk som kommer någon annan stans ifrån.


    Champinjoner är ett bra exempel, det produceras väldigt lite av de komposter som man odlar champinjoner på i Sverige. De importeras från kontinenten och Asien.


    Och det krävs två ton halm, blandat med gödsel etc. för att ge ett ton svamp.Ur miljösynpunkt är det naturligtvis bättre att importera ett ton svamp än två ton kompost. Och hur många konsumenter med alla de matnojjor vi har vill veta att den där svampen som ligger i salladen och som heter något lokalt gulligt är odlad på kinesisk hönsskit. Var kom nu den där influensan ifrån?


    Den rädslan hos konsumenten är iof sig inte rationell. Det är rimligt att vi importerar mat och jordbruksprodukter. Många odlare och länder hade behövt sälja mer till oss.


    Men i dessa navelskådande tider är begrepp som "solidarisk handel" inte längre modernt.


     

  • Vi rengör burarna?

    Jag och min fru har ett stort matintresse. Lördagar är storhandlingsdag, oftast blir det på ICA Maxi i Haninge. Då jag arbetar med det jag gör så är jag självklart väldigt involverad i hur maten jag äter tillverkas. Det blir mycket ekologiskt och mycket närodlat, gärna båda.


    Som en följd köper jag gärna Bosarps kyckling, men när jag skulle plocka upp min kyckling så såg jag denna skylt.



    Min omedelbara reaktion var att det var lite sött. Det är så liten skala att rengöringen satte stopp för leveranserna i en vecka. Sen tänkte jag däremot… Burar? För KRAV-märkt kyckling? Enligt Bosarps själva så flyttas kycklingen ut till mobila hus efter max fem veckor. Det borde istället stått ”...rengöring av husen”. Undrar om Bosarps kan göra RUT-avdrag för det?

  • Den gröna paradoxen

    Gröna, miljövänliga alternativ borde vara entydigt positiva. Att visa att man värnar om miljön och framtiden och samtidigt låta gästerna bli en del av detta, borde skapa mervärde utöver det vanliga.


    Men det är inte helt sant. En studie från Cornell i USA visar att när större hotell- och restaurangföretag basunerar ut sina gröna initiativ kan detta ge motsatt effekt - gästerna ser med skepsis på företaget och undrar vad man har för lurt på gång. Undersökningen visar att gästerna ställer sig ytterst tveksamma till i vilken utsträckning miljösatsningarna verkligen är riktiga och om det inte bara handlar om att grönmåla verksamheten.


    Tvärtom är det när trovärdiga, fristående företag kommer med samma information – då lyssnar folk och då blir initiativet en tillgång för företaget.


    Det paradoxala i det hela är att de större företagen helt enkelt bör avstå från att göra för mycket väsen av sina gröna satsningar om inte mindre fristående företag också gör det. Annars kan initiativen rent av skada de större företagens förtroende hos gästerna. Det spelar egentligen ingen roll, skriver man i rapporten, om miljösatsningarna är direkt relaterade till varandra, det viktiga är att de fristående företagen liksom stakar ut vägen.


    Överraskande, intressanta och inte minst tänkvärda slutsatser.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons