Ämne Euro

  • Rev Mgmt - Sätt priset i Euro

    Anders Johansson Den svenska kronan är starkare än på många år gentemot euron och den amerikanska dollarn. Detta gör det väldigt dyrt att turista i Sverige. Stockholm upplevs sannolikt som väldigt dyrt för de som bor i länder som använder euro. Hotellbranschen i Sverige tänker i svenska kronor eftersom all bokföring och ekonomiska rapporter görs i svenskar kronor. Inifrån och ut. Tänk tvärtom istället, så kommer det att gå bättre.

    Så här ser den ekonomiska utvecklingen ut om man räknar i olika valutor. Statistiken är hämtad från SCB och Riksbanken.

    I juni 2009 var snittpriset i Stockholm 1093 kr. För en euro fick man betala 10,90 kr. Snittpriset blev 100 EUR för ett hotellrum i Stockholm. I juni 2012 var snittpriset i Stockholm 1106 kr (en ökning med drygt en procent). För en euro fick man betala 8,60 kr. Snittpriset blev 129 EUR för ett hotellrum i Stockholm (en ökning med 29 %). Vem är förvånad över att det kommer färre utländska besökare till Stockholm sommaren 2012 jämfört med sommaren 2009 när priserna på allt är nästan 30 procent högre?

    I hela landet har antal gästnätter från Europa minskat med 6 procent för juni-aug 2012 jmf samma period 2009. Antal gästnätter från Finland har minskat med 10 procent. Beläggningen på hotellen i Stockholm har minskat under sommaren 2012 jämfört med de senaste somrarna.

    Förslag till åtgärd: Sätt priser i EUR i distributionskanaler i länder som har EUR. Ta ditt pris i svenska kronor och dela med 10 så får du ett rimligt pris i EUR som attraherar fler besökare till Stockholm. Det går alldeles utmärkt att sätta priser i flera olika valutor i flera av distributionskanalerna. I Sverige behåller du givetvis ditt vanliga pris i svenska kronor. De flesta personer som bor i Sverige kommer att boka ett pris i svenska kronor eftersom det känns väldigt konstigt att boka ett pris i euro eller en annan valuta när man ska bo på ett hotell på hemmaplan.

    Den revenue manager som greppar den här idén kommer sannolikt att börja med att lägga ut lite priser i EUR på lågefterfrågedagar med fokus på helger för att inte störa prisbilden för affärsresenärer på vardagar.

    Jo, några svenskar kommer säkert att se att det blir förmånligare att ta risken och boka ett rum i en annan valuta, men detta är ett fåtal. Jo, du kommer att ta en viss valutarisk och jo, du kommer att sälja till ett lägre pris på andra marknaden. Fördelen är att du försöker fylla dina tomma hotellrum på ett innovativt sätt som också hjälper till att marknadsföra din destination som en destination som är överkomlig i pris.

    Vänd trenden nu genom kreativa och aktiva åtgärder istället för att sitta still och se på när besöksströmmarna fortsätter att flöda bort från Sverige. Utan aktiva åtgärder är det inget som talar för att turisterna återigen börjar strömma in över Sveriges gränser.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons